Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2588908_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 736
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. april 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Mørkholt Schlie-
mann
Sagsnr.: 2022-0030-7416
Dok.:
2388725
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 736 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 736 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Natasja Walbom
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 902: Spm. om regeringen vil sikre, at utilrådelighedsvurderingen af livstidsdømte, der er ifaldet livstidsstraf efter straffelovens §§ 81 a-c, altid skal omfatte en udførlig besvarelse af spørgsmålet om den livstidsdømte stadig har tilknytning til kriminelle personer, og om prøvetiden for prøveløsladte livstidsdømte kan forlænges, så de ikke kan vende tilbage til bandemiljøet 5 år efter prøveløsladelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 736 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på spm. nr. S 320 (samling
2021-22), og i relation til at ministeren den 11. februar 2022
varslede en ny bandepakke, redegøre for, om regeringen med
støtte fra Dansk Folkeparti vil skærpe reglerne sådan, at dom-
fældte, der ifalder livstidsstraf efter bandeparagraffen, tidligst
kan ansøge om prøveløsladelse fra lukket fængsel efter afsoning
i 24 år, 11 måneder og 28 dage, jf. Danmarks internationale for-
pligtelser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Straffelovens § 81 a blev indført på baggrund af bandepakke
I ved lov nr. 501 af 12. juni 2009 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, våbenloven, lov om politiets virksomhed, lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. og forvaltningsloven (Styrket
indsats
mod bandekriminalitet m.v.)
og trådte i kraft den 15. juni 2009.
Bestemmelsen er sidenhen udvidet i 2014 og 2017 på baggrund
af henholdsvis Bandepakke II og Bandepakke III. Det følger af
bestemmelsens stk. 1, at straffen for en række lovovertrædelser
(bl.a. vold, fareforvoldelse, tvang, trusler, våbenbesiddelse un-
der særligt skærpende omstændigheder og røveri) kan forhøjes
indtil det dobbelte,
hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller
er egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper af personer,
hvor der som led i konflikten enten anvendes skydevåben eller
anvendes våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade,
eller begås brandstiftelse omfattet af straffelovens § 180 (alvor-
lig brandstiftelse).
2.
Livstidsdømte har tidligst mulighed for at blive prøveløsladt
efter 12 år, jf. straffelovens § 41, stk. 1. Afgørelse om, hvorvidt
indsatte, der udstår straf af fængsel på livstid, skal løslades på
prøve efter straffelovens § 41, stk. 1, træffes af Direktoratet for
Kriminalforsorgen, jf. løsladelsesbekendtgørelsens § 28, stk. 1.
Hvis den livstidsdømte får afslag på prøveløsladelse, skal
spørgsmålet om prøveløsladelse vurderes på ny,
hvis det på et
senere tidspunkt må antages, at betingelserne for prøveløsla-
delse er til stede, dog
således at der skal tages stilling til
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 902: Spm. om regeringen vil sikre, at utilrådelighedsvurderingen af livstidsdømte, der er ifaldet livstidsstraf efter straffelovens §§ 81 a-c, altid skal omfatte en udførlig besvarelse af spørgsmålet om den livstidsdømte stadig har tilknytning til kriminelle personer, og om prøvetiden for prøveløsladte livstidsdømte kan forlænges, så de ikke kan vende tilbage til bandemiljøet 5 år efter prøveløsladelsen, til justitsministeren
spørgsmålet om prøveløsladelse senest 1 år efter prøveløsla-
delse sidst er nægtet, jf. løsladelsesbekendtgørelsens §§ 3 og 4.
Når den livstidsdømte har afsonet 14 år af sin straf, har vedkom-
mende mulighed for at indbringe Direktoratet for Kriminalfor-
sorgens afslag på prøveløsladelse for retten, jf. straffuldbyrdel-
seslovens § 112, nr. 6, 2. led. Såfremt den livstidsdømte fortsat
nægtes prøveløsladelse, har vedkommende mulighed for på ny
at indbringe spørgsmålet for retten, når der er forløbet 1 år fra
kendelsens afsigelse jf. straffuldbyrdelsesloven § 122, stk. 1, 2.
pkt. I øvrigt er det en forudsætning, at direktoratet har truffet en
ny afgørelse om afslag på prøveløsladelse.
Det bemærkes, at Direktoratet for Kriminalforsorgens beregnin-
ger af den gennemsnitlige afsoningstid for livstidsdømte i peri-
oden 1985-2018 viser, at de livstidsdømte i gennemsnit havde
udstået ca. 17 år af livstidsstraffen, da de blev løsladt. For øje-
blikket er der dog også livstidsdømte, der har afsonet betydeligt
længere
–op
til ca. 35 år
uden prøveløsladelse.
3.
Prøveløsladelse af en livstidsdømt forudsætter, at den dømtes
forhold ikke gør løsladelse utilrådelig, at der er sikret den på-
gældende passende ophold og arbejde eller andet underhold, og
at den pågældende erklærer at ville overholde de vilkår for løs-
ladelsen, som fastsættes, jf. straffelovens § 41, stk. 2.
I vurderingen af om løsladelsen vil være utilrådelig skal blandt
andet indgå oplysninger om risikoen for recidiv til ny krimina-
litet og oplysninger om den dømtes farlighed. Desuden skal op-
lysninger om det hidtidige afsoningsforløb, herunder om den
indsatte har været i stand til at administrere de lempelser i afso-
ningsforløbet, som den pågældende har fået, herunder udgang,
ophold i åbent fængsel, frigang m.v., indgå i vurderingen.
Til brug for utilrådelighedsvurderingen indhentes der også en
udtalelse fra Retslægerådet og anklagemyndigheden. Derudover
indhentes der
inden, at der træffes afgørelse om prøveløsla-
delse
en udtalelse fra den politidirektør, der har behandlet
straffesagen om, hvorvidt den dømte har
tilknytning til en
gruppe af personer, der tilsammen står bag omfattende og alvor-
lig kriminalitet.
Det sker dog alene, hvis politidirektøren i for-
bindelse med underretningen af kriminalforsorgen om, at den
dømte skal udstå fængselsstraf m.v., har oplyst, at den
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 902: Spm. om regeringen vil sikre, at utilrådelighedsvurderingen af livstidsdømte, der er ifaldet livstidsstraf efter straffelovens §§ 81 a-c, altid skal omfatte en udførlig besvarelse af spørgsmålet om den livstidsdømte stadig har tilknytning til kriminelle personer, og om prøvetiden for prøveløsladte livstidsdømte kan forlænges, så de ikke kan vende tilbage til bandemiljøet 5 år efter prøveløsladelsen, til justitsministeren
pågældende har tilknytning til en rocker-eller bandegruppering
mv., eller hvis det på anden vis er oplyst, at den pågældende har
en sådan tilknytning. Dette fremgår af løsladelsesbekendtgørel-
sens § 8.
Det følger desuden af løsladelsesvejledningens punkt 13, 1. led,
at det ved vurderingen af, om prøveløsladelse bør finde sted,
med betydelig vægt taler imod prøveløsladelse, hvis politidirek-
tøren i forbindelse med ovennævnte høring har oplyst, at en ind-
sat, der ikke er udvist ved dom, har tilknytning til en gruppe af
personer, der tilsammen står bag omfattende og alvorlig krimi-
nalitet (den skærpede utilrådelighedsvurdering).
Udover ovenstående, gælder det for livstidsdømte, der er dømt
efter straffelovens § 81 a, og som ikke er udvist ved dom, at
prøveløsladelse forudsætter, at den pågældende har deltaget i et
program fastsat af kriminalforsorgen med henblik på at fore-
bygge ny ligeartet kriminalitet, jf. straffelovens § 41, stk. 4, 1.
pkt., samt løsladelsesvejledningens punkt 14. Der vil navnlig
være tale om et exit-forløb med henblik på at få den indsatte til
at forlade en rocker- eller bandegruppering mv. Bestemmelsen i
straffelovens § 41, stk. 4, blev indført på baggrund af bande-
pakke III ved lov nr. 672 af 8. juni 2017 og trådte i kraft den 1.
juli 2017.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at den ovennævnte skærpede
utilrådelighedsvurdering efter løsladelsesvejledningens punkt
13, 1. led, ikke gælder, hvis den pågældende forud for løsladel-
sen har deltaget i et af kriminalforsorgen fastsat program med
henblik på at forebygge ny ligeartet kriminalitet (navnlig exit-
forløb), jf. løsladelsesvejledningens punkt 13, 2. led.
4.
Eftersom straffelovens § 81 a trådte i kraft den 15. juni 2009,
og eftersom livstidsdømte tidligst har mulighed for at blive prø-
veløsladt efter 12 år, kan Direktoratet for Kriminalforsorgen tid-
ligst have truffet afgørelse i en prøveløsladelsessag vedrørende
en livstidsdømt, der er dømt efter straffelovens § 81 a, den 15.
juni 2021. Det kan i den forbindelse oplyses, at direktoratet i
perioden fra den 15. juni 2021 til den 5. april 2022 ikke har af-
gjort nogen sager vedrørende prøveløsladelse af en livstidsdømt,
der er dømt efter straffelovens § 81 a.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 902: Spm. om regeringen vil sikre, at utilrådelighedsvurderingen af livstidsdømte, der er ifaldet livstidsstraf efter straffelovens §§ 81 a-c, altid skal omfatte en udførlig besvarelse af spørgsmålet om den livstidsdømte stadig har tilknytning til kriminelle personer, og om prøvetiden for prøveløsladte livstidsdømte kan forlænges, så de ikke kan vende tilbage til bandemiljøet 5 år efter prøveløsladelsen, til justitsministeren
Der foreligger således ikke praksis på området vedrørende prø-
veløsladelse af livstidsdømte, der er dømt efter straffelovens §
81 a.”
Som jeg har nævnt tidligere, skal der ikke herske nogen tvivl om, at det er
min generelle holdning, at de værste kriminelle i samfundet også fortjener
den hårdeste straf. Jeg mener dog, at der med de gældende regler er fundet
en rimelig balance mellem på den ene side hensynet til retsfølelsen og på
den anden side de indsattes mulighed for senere at blive lukket ud i samfun-
det igen.
Jeg noterer mig endvidere, at kriminalforsorgen i efteråret 2021 på baggrund
af en konkret sag om prøveløsladelse af et medlem af Bandidos MC igang-
satte en implementering af en ny procedure for indhentelse af oplysninger,
som skal sikre en bedre kontrol med de prøveløsladte rocker-og bandemed-
lemmer. Der henvises i den forbindelse til REU Alm. del - Bilag 56.
Senest har regeringen sammen Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti med Aftale om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025 taget en række initiativer for at sætte ind over for de hårdeste
indsatte, herunder indsatte med tilknytning til bandemiljøet.
Side 5/5