Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2588907_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
7. juni 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Hartz Reenberg
Sagsnr.: 2022-0030-7584
Dok.:
2437154
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 902 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 902 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. maj 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mattias Tesfaye
/
Patrick Kofod Holm Schack
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 902: Spm. om regeringen vil sikre, at utilrådelighedsvurderingen af livstidsdømte, der er ifaldet livstidsstraf efter straffelovens §§ 81 a-c, altid skal omfatte en udførlig besvarelse af spørgsmålet om den livstidsdømte stadig har tilknytning til kriminelle personer, og om prøvetiden for prøveløsladte livstidsdømte kan forlænges, så de ikke kan vende tilbage til bandemiljøet 5 år efter prøveløsladelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 902 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm. 736
redegøre for, om regeringen vil sikre, at utilrådelighedsvurde-
ringen af livstidsdømte, der er ifaldet livstidsstraf efter straffe-
lovens §§ 81 a-c, altid skal omfatte en udførlig besvarelse fra
Kriminalforsorgen, politidirektøren, Rigspolitiet og eventuelt
PET, af spørgsmålet om den livstidsdømte stadig har tilknytning
til en gruppe af personer, der tilsammen står bag omfattende og
alvorlig kriminalitet? Vil ministeren desuden redegøre for, om
prøvetiden for prøveløsladte livstidsdømte kan forlænges, så de
ikke - som det tidligere er set i Bandidos - kan vende tilbage til
bandemiljøet 5 år efter prøveløsladelsen?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Det er ved besvarelsen lagt til grund, at spørgsmålet bl.a.
vedrører reglerne om høring af politiet i relation til prøveløsla-
delse af livstisdømte, der er dømt efter straffelovens §§ 81 a-c.
Som det fremgår af besvarelsen af 26. april 2022 på spørgsmål
nr. 736 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg har Direktoratet
for Kriminalforsorgen i perioden fra den 15. juni 2021 til den 5.
april 2022 ikke afgjort nogen sager vedrørende prøveløsladelse
af en livstidsdømt, der er dømt efter straffelovens § 81 a. Dette
gør sig fortsat gældende den 16. maj 2022. Derudover kan det
oplyses, at direktoratet ikke har afgjort nogen sager vedrørende
prøveløsladelse af en livstidsdømt, der er dømt efter straffelo-
vens §§ 81 b-c. Der foreligger således ikke praksis på området
vedrørende prøveløsladelse af livstidsdømte, der er dømt efter
straffelovens §§ 81 a-c.
Som det ligeledes fremgår af den nævnte besvarelse, forudsætter
prøveløsladelse af en livstidsdømt, at den dømtes forhold ikke
gør løsladelse utilrådelig. Til brug for utilrådelighedsvurderin-
gen indhentes bl.a. en udtalelse fra anklagemyndigheden. Inden
der træffes afgørelse om løsladelse på prøve, indhentes der der-
udover en udtalelse fra den politidirektør, der har behandlet
straffesagen om, hvorvidt den dømte har tilknytning til en
gruppe af personer, der tilsammen står bag omfattende og alvor-
lig kriminalitet. Udtalelsen indhentes i de tilfælde, hvor politi-
direktøren i forbindelse med underretningen af kriminalforsor-
gen om, at den dømte skal udstå fængselsstraf m.v., har oplyst,
at den pågældende har tilknytning til en rocker- eller bandegrup-
pering mv. Det samme gør sig gældende, hvis det på anden vis
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 902: Spm. om regeringen vil sikre, at utilrådelighedsvurderingen af livstidsdømte, der er ifaldet livstidsstraf efter straffelovens §§ 81 a-c, altid skal omfatte en udførlig besvarelse af spørgsmålet om den livstidsdømte stadig har tilknytning til kriminelle personer, og om prøvetiden for prøveløsladte livstidsdømte kan forlænges, så de ikke kan vende tilbage til bandemiljøet 5 år efter prøveløsladelsen, til justitsministeren
er oplyst, at den pågældende har en sådan tilknytning. Disse reg-
ler om høring af politiet følger af løsladelsesbekendtgørelsens §
8.
Det følger endvidere af straffelovens § 41, stk. 4, 1. pkt., at løs-
ladelse på prøve af en person, som er dømt efter straffelovens §
81 a, og som ikke er udvist ved dom, forudsætter, at den pågæl-
dende har deltaget i et program fastsat af kriminalforsorgen med
henblik på at forebygge ny ligeartet kriminalitet.
Det følger desuden af straffelovens § 41, stk. 7, 1. pkt., at der
ved tilladelse til prøveløsladelse i disse sager fastsættes vilkår
om, at den dømte skal deltage i et program fastsat af kriminal-
forsorgen med henblik på at forebygge ny ligeartet kriminalitet.
For en nærmere gennemgang af indholdet i utilrådelighedsvur-
deringen henvises til den nævnte besvarelse.
Direktoratet finder under henvisning til ovenstående, at de gæl-
dende regler om høring af politiet i forbindelse med prøveløsla-
delse af livstidsdømte, der er dømt efter straffelovens § 81 a-c,
er udformet på hensigtsmæssig vis. Det bemærkes i den forbin-
delse, at der endnu ikke er nogen praksis på området, som ved-
rører prøveløsladelse af en livstidsdømt, der er dømt efter straf-
felovens §§ 81 a-c.
2.
Efter straffelovens § 41, stk. 5, betinges prøveløsladelse af, at
den livstidsdømte ikke i prøvetiden begår strafbart forhold, og
at den pågældende overholder de vilkår, som måtte blive fastsat.
Prøvetiden kan ikke overstige 5 år, og straffelovens § 57 om
fastsættelse af særvilkår finder tilsvarende anvendelse ved prø-
veløsladelse af livstidsdømte. Som eksempler på særvilkår kan
nævnes, at den livstidsdømte skal undergive sig behandling mod
misbrug af alkohol og/eller euforiserende stoffer, eller at den
pågældende skal overholde tilsynsmyndighedens bestemmelser
om arbejde og/eller uddannelse.
Efter straffelovens § 41, stk. 6, skal der for livstidsdømte, som
ikke er udvist ved dom, og som af politiet skønnes at have til-
knytning til en gruppe af personer, hvor de pågældende personer
tilsammen står bag omfattende og alvorlig kriminalitet, hvis
ikke særlige omstændigheder taler herimod, fastsættes vilkår
om, at den pågældende i prøvetiden for en prøveløsladelse ikke
opholder sig sammen med eller på anden måde har kontakt med
andre med tilknytning til den pågældende gruppe. Dette gælder
dog ikke, hvis der er tale om nærtstående, eller der er tale om
ophold eller kontakt som led i varetagelsen af et anerkendelses-
værdigt formål.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 902: Spm. om regeringen vil sikre, at utilrådelighedsvurderingen af livstidsdømte, der er ifaldet livstidsstraf efter straffelovens §§ 81 a-c, altid skal omfatte en udførlig besvarelse af spørgsmålet om den livstidsdømte stadig har tilknytning til kriminelle personer, og om prøvetiden for prøveløsladte livstidsdømte kan forlænges, så de ikke kan vende tilbage til bandemiljøet 5 år efter prøveløsladelsen, til justitsministeren
Ved prøveløsladelse af livstidsdømte skal prøvetiden fastsættes
bl.a. under hensyn til, at der er tale om prøveløsladelse fra en
tidsubestemt fængselsstraf. I relation til livstidsdømte, er der in-
gen regel om, at prøvetiden i almindelighed ikke kan overstige
3 år, således som det gælder for indsatte, der udstår tidsbestemt
straf, jf. straffelovens § 39, stk. 1. I mange tilfælde vil der skulle
fastsættes en prøvetid på 5 år, men en konkret vurdering kan føre
til fastsættelse af en kortere prøvetid. Ved prøveløsladelse af
livstidsdømte vil udgangspunktet være, at tilsynsperioden fast-
sættes til 3-5 år.”
Hvad angår den konkrete sag om prøveløsladelse af et medlem af Bandidos
MC, som der henvises til i spørgsmålet, burde kriminalforsorgen i den sag
have fulgt bedre op på en oplysning, der havde relevans for den pågælden-
des prøveløsladelsesforløb. Kriminalforsorgen har
som det ligeledes er
nævnt i besvarelsen af 26. april 2022 på spørgsmål nr. 736 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg
i efteråret 2021 igangsat en ny procedure for ind-
hentelse af oplysninger, som skal sikre en bedre kontrol med de prøveløs-
ladte rocker- og bandemedlemmer. Den konkrete sag drejede sig om tilsyn
med den pågældende indsatte i prøvetiden, det vil sige inden for 5 år fra
prøveløsladelsen, hvor kriminalforsorgen har beføjelser over for den ind-
satte.
Da der, som det fremgår af Direktoratet for Kriminalforsorgens udtalelse,
endnu ikke har været nogen sager om prøveløsladelse af en livstidsdømt,
der er dømt efter straffelovens §§ 81 a-c, er det min opfattelse, at det er for
hypotetisk at svare på, om reglerne bør ændres.
Mere generelt er det min holdning, at der med de gældende regler om prø-
veløsladelse, er fundet en rimelig balance mellem på den ene side hensynet
til retsfølelsen og på den anden side de indsattes mulighed for senere at blive
lukket ud i samfundet igen.
Side 4/4