Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2584115_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. maj 2022
Politikontoret
Emilie Glismand
2022-0030-7530
2428914
Besvarelse af spørgsmål nr. 859 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 859 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 899: MFU spm. om, hvorfor det nye system til håndtering og registrering af våben i Danmark ikke var færdigudviklet og testet inden lanceringen, og om hvem der tog beslutningen om at sætte systemet i drift, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 859 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvornår Justitsministeriet blev bekendt
med de nye EU-krav til våbenregistrering, og hvornår disse krav
blev gjort IT-leverandøren Netcompany bekendt i forbindelse
med udviklingen af politiets nye våbenregistreringssystem.”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at EU-kravene følger af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2017/853 om ændring af Rådets direktiv
91/477/EØF om erhvervelse og besiddelse af våben (våbendirektiv III), der
blev vedtaget den 17. maj 2017. Dele af direktivet er implementeret ved en
ændring af våbenloven og våbenbekendtgørelsen, der trådte i kraft den 14.
september 2018, samt en efterfølgende ændring af våbenbekendtgørelsen,
der trådte i kraft den 1. juli 2021.
Den resterende del af direktivet (direktivets artikel 4, stk. 4 og 5, om bl.a.
våbendata der skal registreres i medlemsstaternes dataregistreringssystem),
krævede så omfattende systemmæssige ændringer i det daværende våbenre-
gister, at det var nødvendigt at udvikle et helt ny våbenregister. Denne del
af direktivet blev implementeret ved ændringen af våbenbekendtgørelsen
med ikrafttrædelse den 18. januar 2022, hvor politiets nye våbenregister
blev taget i brug.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Europa-Parlamentet
og Rådet den 17. maj 2017 vedtog direktiv (EU) 2017/853 om
ændring af Rådets direktiv 91/477/EØF om erhvervelse og be-
siddelse af våben (våbendirektiv III), der bl.a. stiller krav om, at
medlemsstaterne elektronisk registrerer oplysninger om våben
og væsentlige våbendele mv. Denne del af direktivet skulle være
implementeret senest den 14. december 2019.
På den baggrund undersøgte Rigspolitiet i 2018 mulighederne
for at leve op til direktivet ved at justere det daværende våben-
register. Afdækningen viste, at de nye regler krævede så omfat-
tende systemmæssige ændringer, at det var nødvendigt at ud-
vikle et helt nyt våbenregister.
Rigspolitiet påbegyndte i 2. halvår 2018 arbejdet med at iværk-
sætte et nyt it-projekt, og i foråret og sommeren 2019 blev der
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 899: MFU spm. om, hvorfor det nye system til håndtering og registrering af våben i Danmark ikke var færdigudviklet og testet inden lanceringen, og om hvem der tog beslutningen om at sætte systemet i drift, til justitsministeren
gennemført en analysefase bl.a. med henblik på at få fastlagt
projektets ramme og tidsplan.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at opgaven vedrørende ud-
vikling af et nyt våbenregister blev sendt i EU-udbud ved ud-
budsbekendtgørelse af 5. november 2019. Af udbudsbekendtgø-
relsen fremgår det bl.a., at et kommende system skal kunne un-
derstøtte kravene i våbendirektiv III.
Som en del af udbudsmaterialet indgik en kravspecifikation. I
den forbindelse er det bl.a. anført, at formålet med anskaffelsen
af et nyt våbenregister er dels en etablering af et nyt våbensy-
stem, der opfylder våbendirektivets nye krav til registrering af
våben og væsentlige dele, dels at skabe en platform for et vå-
benregister, der kan videreudvikles i takt med lovgivningen, og
som kan danne grundlag for en automatisering af arbejdsgange,
samt højne datakvalitet af eksisterende data.
Våbendirektivets krav til registrering af våbendele mv. har såle-
des været kendt for leverandøren forud for afgivelse af tilbud,
hvilket leverandøren i den tilbudte løsningsbeskrivelse ligeledes
har beskrevet.
Efter at kontrakten var indgået, blev direktivets krav ligeledes
gennemgået med leverandøren i projektets afklaringsfase, som
startede i juni 2020 og fortsatte frem til september 2020.
Ved vurdering af, om leverandøren har overholdt sin del af kon-
trakten, gennemføres omfattende test, der afsluttes med en over-
tagelsesprøve, hvis primære formål er at konstatere, om den af-
talte funktionalitet og dokumentation som helhed er leveret i
forhold til kontraktens krav. Først ved godkendt overtagelses-
prøve er den fulde leverance leveret.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at våbenregisteret fortsat
er i gennemførelsesfasen, og overtagelsesprøven endnu ikke er
afholdt. Det er på nuværende tidspunkt forventningen, at syste-
met kan anvendes uden væsentlige fejl og med de nødvendige
funktionaliteter ved udgangen af 2. kvartal 2022.”
Side 3/3