Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2588714_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. juni 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Laura Emilie Tolstrup
Kornerup
Sagsnr.: 2022-0030-7576
Dok.:
2435348
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 896 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 896 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mattias Tesfaye
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 896: Spm. om kommentar til artiklen »Stort opbud: Polititjek af bandefolk på restaurant«, bragt på ekstrabladet.dk, den 28/3-22, om antal registreret på restauranten og om deres nationalitet og opholdsgrundlag, og om hvad regeringen vil gøre for at sikre, at LTF ikke kan forsamle sig i København, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 896 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen »Stort opbud: Polititjek af
bandefolk på restaurant«, bragt på ekstrabladet.dk, den 28. marts
2022, og vil ministeren redegøre for, hvordan banden LTF an-
giveligt kan være aktive i København, når banden er forbudt?
Og vil ministeren samtidig redegøre for, hvor mange fremmødte
der blev registreret på restauranten på Østerbro, samt redegøre
for deres nationalitet og opholdsgrundlag, herunder om de har
fået dansk indfødsret ved naturalisation eller erklæring, enten
som ansøger, biperson eller efterkommer? Og vil ministeren re-
degøre for, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at LTF ikke
fremover kan forsamle sig i København?”
Svar:
1.
Når det kommer til kampen mod de kriminelle grupperinger, skal vi bruge
alle de redskaber, vi har til rådighed. Højesterets dom om opløsning af LTF
er endnu et vigtigt redskab mod banderne, og derfor er anklagemyndigheden
og politiet nu grundigt ved at overveje, om der måtte være grundlag for
eventuelt at iværksætte lignende tiltag om opløsning af andre kriminelle
grupper.
Samtidig er det afgørende, at politiet fastholder et massivt pres på banderne
og følger udviklingen tæt. For selv om politiet vurderer, at forbuddet mod
LTF har været med til at svække LTF, så løser det ikke problemet med de
enkelte kriminelle medlemmer. Det pres på banderne har vi i fællesskab væ-
ret med til at sikre gennem bl.a. bandepakkerne, og derudover har regerin-
gen allerede præsenteret en lang række initiativer til at styrke trygheden og
sikkerheden i Danmark.
Der skal ikke herske tvivl om, at bekæmpelse af bandekriminalitet er en helt
central prioritet for regeringen, og derfor vil vi også følge op med yderligere
tiltag mod banderne.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at politikredsen den 26.
marts 2022
således som det fremgår af artiklen
var til stede
på en restaurant på Østerbro, hvor en række personer blev regi-
streret som antruffen af politiet. Baggrunden for politikredsens
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 896: Spm. om kommentar til artiklen »Stort opbud: Polititjek af bandefolk på restaurant«, bragt på ekstrabladet.dk, den 28/3-22, om antal registreret på restauranten og om deres nationalitet og opholdsgrundlag, og om hvad regeringen vil gøre for at sikre, at LTF ikke kan forsamle sig i København, til justitsministeren
tilstedeværelse var, at politikredsen forinden havde registreret
en usædvanlig aktivitet på Blågårds Plads, hvor flere personer
var samlet, og at politiet fulgte personer fra Blågårds Plads til
restauranten.
Rigspolitiet kan oplyse, at politiet registrerede 67 personer på
den pågældende restaurant den 26. marts 2022. Rigspolitiet skal
i forlængelse heraf bemærke, at det ikke er muligt inden for ram-
merne af en besvarelse af et udvalgsspørgsmål at verificere ar-
tiklens oplysninger om, hvorvidt de omtalte personer er bande-
medlemmer. Oplysninger om, hvorvidt en person af politiet er
vurderet til at være medlem af en kriminel gruppering, vil bero
på eventuelle registreringer i Politiets Efterforskningsstøttedata-
base (PED). Videregivelse af sådanne oplysninger fra PED vil
således kunne bekræfte en persons eventuelle tilhørsforhold til
bandemiljøet og vil således i sig selv kompromittere politiets
moniteringsindsats af det kriminelle miljø.
Københavns Politi har derudover oplyst, at politikredsen, på
baggrund af de registrerede aktiviteter på Blågårds Plads, har
oprettet en sag vedrørende overtrædelse af straffelovens § 132 a
(om forbud mod videreførelse af en forbudt eller opløst for-
ening). Sagen er under efterforskning.
Københavns Politi har i forhold til politikredsens indsats mod
den forbudte forening Loyal To Familia (LTF) oplyst, at politi-
kredsen fortsat har et massivt fokus på personer med tilknytning
til LTF.
Det er i den forbindelse oplyst, at Københavns Politi således
moniterer alle hændelser og sager, hvori der indgår personer
med tilknytning til LTF, ligesom politikredsen har målrettede
indsatser mod personer med tilknytning til LTF. Dette sker med
henblik på at sikre, at straffelovens § 132 a (om forbud mod vi-
dereførelse af en forbudt eller opløst forening) og § 132 b (om
opholdsforbud for personer med tæt tilknytning til en forbudt
eller opløst forening) bliver håndhævet i videst muligt omfang,
ligesom Københavns Politi har fokus på, at de bestemmelser,
der er vedtaget som led i bandepakkerne, herunder straffelovens
§ 79 a (opholdsforbud) og straffelovens § 81 a (strafskærpelses-
regel), på tilsvarende vis bringes i anvendelse over for personer
med tilknytning til LTF.
3.
I forhold til de registrerede personers opholdsgrundlag har Justitsministe-
riet anmodet Udlændinge- og Integrationsministeriet om en udtalelse. Når
Justitsministeriet har modtaget oplysningerne, vil ministeriet vende tilbage
til Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3