Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2572503_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2022
2022-0035-0306
2374470
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AF-AH fra Folketingets
Retsudvalg den 5. maj 2022
Samrådsspørgsmål AF
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke forpligtelser der leder til, at Dan-
mark konkret skulle være juridisk forpligtet til at forbruge et enormt
antal ressourcer på den formodede pirat, der 6. januar 2022 blev frag-
tet til Danmark med henblik på retsforfølgelse. Der henvises til artik-
len ‘Statskassen har brugt millioner på at få etbenet formodet pirat til
Danmark’, dr.dk, den 15. marts 2022.”
Samrådsspørgsmål AG
”Mener
ministeren, det er hensigtsmæssigt, at vi har internationale
forpligtelser, der leder til, at én formodet pirat kan lægge beslag på
omkring 1.400 efterforskningstimer og 4,2 millioner kroner, og mener
ministeren, at den nuværende indretning af lovgivningen
herunder
de internationale forpligtelser
tilgodeser danskernes ret til at få for-
brydelser afklaret nationalt, eller vil ministeren arbejde for, at der
sker reelle ændringer af de pågældende forpligtelser? Der henvises til
artiklen ‘Statskassen har
brugt millioner på at få etbenet formodet pi-
rat til Danmark’, dr.dk, den 15. marts 2022.”
Samrådsspørgsmål AH
”Mener
ministeren, at Danmarks internationale forpligtelser i denne
sag er udtryk for, at lovgivningen er rimelig og retfærdigt indrettet?
Der
henvises til artiklen ‘Statskassen har brugt millioner på at få et-
benet formodet pirat til Danmark’, dr.dk, den 15. marts 2022.”
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet og spørgsmålene.
Jeg vil først og fremmest gerne slå fast, hvad min for-
gænger allerede tidligere har udtalt; nemlig at regeringen
på ingen måde ønskede at få de formodede pirater til
Danmark. Det gælder også vedkommende, som nu er
endt her.
Han har ikke nogen tilknytning til Danmark, og han er
sigtet for kriminalitet, som er begået langt fra den danske
grænse. Han hører ganske enkelt ikke til her.
Når vedkommende alligevel er endt i Danmark, er det
fordi, der ikke var anden udvej. Det skyldes en kombina-
tion af tre forhold:
For det første, at det ikke var muligt at overføre vedkom-
mende til et andet land.
For det andet, vurderede Forsvaret, at det ikke var muligt
at løslade ham til søs som de øvrige formodede pirater.
Og for det tredje, at retsplejeloven indeholder nogle reg-
ler om fremstilling i retten af varetægtsarrestanter.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
[Manglende mulighed for at overføre vedkommende
til et andet land]
Man kan spørge, hvorfor den formodede pirat ikke bare
kunne blive i Ghana eller udleveres til Nigeria. Eller for
den sags skyld et andet land i nærområdet?
Det havde vi også gerne set. Det skal ingen være i tvivl
om. Det var desværre ikke muligt at få i stand.
Det fremgik af beslutningsforslaget om udsendelse af
fregatten, at muligheden for indgåelse af aftaler med re-
levante stater i regionen om overdragelse til retsforfølg-
ning ville blive afsøgt. På den baggrund undersøgte
Udenrigsministeriet efter koordination med Forsvarsmi-
nisteriet mulighederne for at indgå sådanne generelle
overdragelsesaftaler.
Der er imidlertid tale om et kompliceret arbejde, hvor der
grundlæggende er tre betingelser, der skal være opfyldt.
For det første skal overdragelse af personer, der er i
dansk varetægt, til andre lande med henblik på retsfor-
følgning og afsoning kunne ske med den fornødne re-
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
spekt for retten til en retfærdig rettergang i Den Europæ-
iske Menneskerettighedskonventions artikel 6, forbuddet
mod dødsstraf i artikel 2 og forbuddet mod tortur, umen-
neskelig eller nedværdigende behandling eller straf i ar-
tikel 3.
For det andet skal der i det pågældende land være natio-
nal lovgivning, der giver mulighed for at retsforfølge pi-
rater.
For det tredje skal der selvsagt i det pågældende land
være den fornødne politiske vilje til at stå for retsforfølg-
ningen.
Det viste sig i det lys ikke muligt at indgå generelle over-
dragelsesaftaler om retsforfølgning med en relevant kyst-
stat i regionen.
Jeg kan forstå på udenrigsministeren, at der heller ikke er
andre ligesindede europæiske lande, som endnu er lyk-
kedes med at indgå overdragelsesaftaler med lande i nær-
området.
Til trods for ihærdige diplomatiske bestræbelser viste det
sig desværre heller ikke muligt, inden for den tid der var
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
til rådighed, at indgå en konkret aftale med Ghana i for-
hold til løsladelse af den sårede, formodede pirat.
Danske myndigheder kan ikke uden videre løslade per-
soner, som er i dansk varetægt, i et andet land, hvis der
er en risiko for, at de udleveres til et tredje land.
Det skyldes bl.a., at myndighederne forud for løsladelsen
i det andet land er forpligtet til at sikre, at løsladelsen kun
sker under omstændigheder, hvor der ikke er vægtige
grunde til at antage, at de pågældende vil blive udsat for
behandling i strid med Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonventions artikel 2 og 3. Det er artikler, der inde-
holder forbud mod dødsstraf og mod tortur, umenneske-
lig eller nedværdigende behandling eller straf.
Når det kommer til det generelle spørgsmål om Dan-
marks internationale forpligtelser, er det regeringens op-
fattelse, at det for et lille land som Danmark er afgørende
med et stærkt internationalt samarbejde. Derfor skal
Danmark leve op til de internationale forpligtelser, vi
som land har påtaget os. Det gælder bl.a. Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention, som Danmark til-
trådte i 1953
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
Men konventionerne er ikke hævet over debat. De er ud-
tryk for politiske forhandlinger og kompromiser. Derfor
ønsker vi i regeringen, at der er åben dialog om konven-
tionerne.
Og som land skal vi fortsætte med at påvirke fortolknin-
gen af konventionerne. Vi skal bruge de politiske og ju-
ridiske værktøjer, som, vi ved virker i praksis.
[Den pågældendes helbredstilstand]
Man kan så spørge, hvorfor vi ikke bare på samme måde
som med de tre andre formodede pirater, der blev løsladt
til søs, løslod den sårede formodede pirat, der nu er her i
landet?
Det ville vi også meget gerne have gjort
det skal der
ikke herske nogen tvivl om.
Den pågældende kom til skade under aktionen i Guinea-
bugten. Han modtog behandling ombord på det danske
skib og måtte senere overføres til et hospital i Ghana, da
hans sundhedstilstand blev forværret.
Forsvaret vurderede på den baggrund, at han ikke kunne
løslades til søs.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
[Retsplejeloven]
Og så til den danske retsplejelovs krav om, at den, der
anholdes, fysisk skal stilles for en dommer inden 24 ti-
mer. Her skal retten vurdere, om der er grundlag for at
fængsle vedkommende. Når vedkommende selv skal
være tilstede, er det, fordi der skal kunne finde en egent-
lig afhøring sted foran retten.
Der kan undertiden være hindringer, der berettiger, at
denne frist ikke overholdes. F.eks. hvis den anholdte er
indlagt på et hospital. Et andet eksempel er situationen i
den her sag, hvor frihedsberøvelsen har fundet sted på et
skib langt fra Danmark. Her var det ikke muligt at stille
de pågældende fysisk for en dommer inden for fristen.
I sådanne tilfælde kræver loven, at den anholdte skal stil-
les for en dommer, når hindringen er ophørt.
Det var derfor ikke muligt at have den sårede formodede
pirat i dansk varetægt, uden at han på et tidspunkt skulle
til Danmark og stilles for en dommer.
Da han under de givne omstændigheder hverken kunne
overdrages eller løslades, vurderede anklagemyndighe-
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
2572503_0009.png
den, at det for at leve op til retsplejelovens krav var nød-
vendigt at bringe ham til Danmark. Det skulle ske på det
tidspunkt, hvor hans helbredstilstand var så forbedret, at
det var forsvarligt at sætte ham på et fly.
[Ressourcespørgsmålet]
Og det fører mig så til spørgsmålet om de ressourcer, der
har været anvendt på sagen.
Som det nok står klart efter min gennemgang, har det væ-
ret en kompliceret sag med mange sten, der skulle ven-
des.
Med hensyn til størrelsen på omkostningerne og deres
fordeling kan jeg henvise til Justitsministeriets besva-
relse af 7. marts 2022 af spørgsmål nr. 477 (Alm. del) fra
Retsudvalget.
Her vil jeg blot bemærke, at omkostningerne gælder både
de tre formodede pirater, som blev meddelt tiltalefrafald,
og den formodede pirat, som nu befinder sig i Danmark.
Derudover gælder beløbet det samlede forløb, altså både
pågribelsen af de formodede pirater og efterforskningen
af hændelsen.
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
Når det er sagt, havde jeg
ligesom min forgænger
me-
get gerne set, at der ikke var brugt en krone på at få den
formodede pirat til landet. De penge ville vi hellere have
brugt på noget andet
det kan der ikke være to meninger
om.
Omvendt blev vi sammen
et bredt flertal i Folketinget,
herunder også spørgerens parti
i maj 2021 enige om, at
der skulle sendes et dansk bidrag til Guineabugten med
henblik på piratbekæmpelse.
Det fremgik direkte af bemærkningerne til beslutnings-
forslaget, at det ikke kunne udelukkes, at det ville blive
nødvendigt at foretage frihedsberøvelse.
Og det siger sig selv, at en sådan frihedsberøvelse og
eventuel efterforskning vil være forbundet med omkost-
ninger.
[Afslutning]
Afslutningsvist mangler jeg vist kun at komme ind på
spørgerens sidste spørgsmål, hvor der spørges til, om
”lovgivningen
er rimelig og retfærdigt indrettet?”
Ja; det mener jeg grundlæggende, at lovgivningen er.
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 886: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 5. maj 2022 om Danmarks forpligtelser over for formodet pirat, jf. REU alm. del - samrådsspm. AF-AH, til justitsministeren
Jeg mener også, at regeringen har forsøgt på bedst mulig
vis at varetage Danmarks interesser.
For det første
har regeringen loyalt gennemført Folketin-
gets beslutning om at sende et skibsbidrag til Guineabug-
ten for sikre den frie sejlads og vores søfolks sikkerhed.
For det andet
har regeringen ingen som helst interesse i,
at formodede pirater
uden nogen tilknytning til Dan-
mark
kommer her til landet. Derfor har regeringen gjort
alt, hvad den kunne, for at forhindre, at det skete.
For det tredje
har regeringen håndteret sagen inden for
rammerne af Danmarks internationale forpligtelser. Og
det er nu engang i Danmarks interesse at støtte op om de
internationale forpligtelser.
Også selvom vi i sidste ende
og det skal jeg ikke lægge
skjul på
måtte træffe den mindst ringe blandt flere ringe
beslutninger, da min forgænger meddelte tre formodede
pirater tiltalefrafald og anklagemyndigheden vurderede,
at det var nødvendigt at tage den sidste formodede pirat
til Danmark.
Tak for ordet.
11