Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2572359_0001.png
Transportministeren
Retsudvalget
Folketinget
10. maj 2022
2022-3075
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af 4. maj 2022 stillet mig følgende spørgs-
mål (REU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 882:
Vil ministeren kommentere på artiklen ”Ambulancemareridt: På-
kørt i tjeneste – nu risikerer han at miste kørekortet” på eb.dk den
22. marts 2022 og i forlængelse heraf tilkendegive, om det er rime-
ligt, at ambulancereddere risikerer at miste kørekortet?
Svar:
Jeg kan ikke kommentere på den konkrete sag eller baggrunden
for, at man valgte at anlægge tiltale. Jeg kan dog forstå, at vedkom-
mende efterfølgende er blevet frikendt.
Det ville naturligvis ikke være rimeligt, hvis ambulancereddere og
øvrigt udrykningspersonel kunne risikere at miste deres kørekort,
blot fordi de udførte deres arbejde.
Reglerne for udrykningskørsel er således, at man med udryknings-
kørsel har givet lov til, at der under visse omstændigheder kan ske
tilsidesættelse af færdselslovens regler.
Det er føreren af udrykningskøretøjets ansvar at sikre sig, at de
grundlæggende betingelser for, at der må køres udrykningskørsel,
er til stede.
Derudover skal føreren iagttage nærmere specifikke regler under
selve udrykningskørslen. Det indebærer blandt andet brugen af ud-
rykningssignaler, regler for nedbremsning ved fremkørsel i rødt
lyssignal, ligesom der skal udvises ganske særlig forsigtighed.
Såfremt disse regler overholdes, er udrykningskørslen fuldt ud lov-
lig. Det vil derfor som udgangspunkt ikke udløse et strafansvar,
hvis udrykningskøretøjet i forbindelse med udrykningen er invol-
veret i et færdselsuheld.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 882: Spm. om kommentar til artiklen Ambulancemaridt: Påkørt i tjeneste – nu risikerer han at miste kørekortet på eb.dk den 22/3-22 m.v., til transportministeren
2572359_0002.png
Side 2/2
Hvorvidt der skal køres udrykning, og under hvilke rammer kørs-
len udføres, er en vurdering, som føreren af køretøjet skal foretage.
Det er dermed førerens ansvar at sikre sig, at betingelserne over-
holdes. Dette ansvar går hånd i hånd med de store færdselssikker-
hedsmæssige risici, der er forbundet med udrykningskørsel.
Det er helt centralt, at vi har lovgivningsmæssige rammer, der sik-
rer, at de beføjelser, som udrykningspersonel har, ikke overskrides.
Hvis der alligevel anlægges sag om brugen af udrykning, er det
fordi, at anklagemyndigheden har vurderet, at de grundlæggende
betingelser for udrykningskørslen ikke har været opfyldt, eller at
udrykningsføreren ikke har efterlevet de specifikke regler for ud-
rykning.
Domstolene vil i den forbindelse vurdere, om betingelserne for ud-
rykningskørsel overhovedet var til stede. Vurderingen vil gå på, om
føreren har tilsidesat reglerne for udrykning og dermed udvist an-
svarspådragende adfærd.
Det er en konkret vurdering, som vi må overlade til domstolene.
Jeg er ikke desto mindre altid lydhør over gode forslag, der kan
være med til at forbedre trygheden for ambulanceførere, så de ikke
skal frygte at miste deres job.
Jeg vil derfor gå i dialog med FOA, der blandt andet repræsenterer
ambulanceførerne, så vi kan se nærmere på de udfordringer, de op-
lever med fortolkningen af de gældende regler om udrykningskør-
sel.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen