Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2581906_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
25. maj 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Hartz Reenberg
Sagsnr.: 2022-0030-7524
Dok.:
2427441
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 870 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Mattias Tesfaye
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om kommentar til artikel i Juristen nr. 2/2020, side 97 ff., hvori der står, at centrale elementer i den skærpede visitationspraksis, ikke har den fornødne hjemmel i straffuldbyrdelsesloven og er i strid med EMRK artikel 3 om forbud mod umenneskelig eller vanærende behandling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 870 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen i Juristen nr. 2/2020, side
97 ff., hvori forfatterne, Peter Vedel Kessing og Linda Kjær
Minke, konkluderer, at centrale elementer i den skærpede visi-
tationspraksis, som Kriminalforsorgen indførte efter terroran-
grebet i København i 2015, ikke har den fornødne hjemmel i
straffuldbyrdelsesloven og desuden er i strid med EMRK artikel
3 om forbud mod umenneskelig eller vanærende behandling?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen bemærker indledningsvis,
at der verserer en sag ved domstolene, som bl.a. vedrører de
spørgsmål, der er genstand for behandling i artiklen fra Juristen,
som omtales i spørgsmålet. Kriminalforsorgen er part i sagen.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan om sagen overordnet
oplyse, at den vedrører en indsat, som i en periode fra 23. juni
2016 indtil den 22. maj 2017 blev underkastet forholdsordre om
særlig skærpet opmærksomhed efter beslutning fra kriminalfor-
sorgen. Dette medførte blandt andet, at indsatte dagligt skulle
underkastes personvisitation (med afklædning) i medfør af straf-
fuldbyrdelsesloven.
Retten i Horsens afsagde dom i sagen den 8. oktober 2019. Ret-
ten i Horsens afgørelse blev anket til Vestre Landsret, som traf
afgørelse i sagen den 2. december 2020. Vestre Landsret fandt
bl.a., at kriminalforsorgens afgørelse af 23. juni 2016 om at un-
derkaste indsatte forholdsordre om særlig skærpet opmærksom-
hed var ugyldig, idet de mange undersøgelser af indsatte imid-
lertid blev gennemført rutinemæssigt over en meget lang peri-
ode, uden at der i de enkelte tilfælde blev foretaget en konkret
vurdering af nødvendigheden af indgrebet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at Retten i Hor-
sens’
dom samt Vestre Landsrets dom er gengivet i Ugeskrift
for Retsvæsen 2021, side 1221.
Direktoratet for Kriminalforsorgen anmodede den 21. december
2020 om Procesbevillingsnævnets tilladelse til at anke Vestre
Landsrets dom af 2. december 2020 til Højesteret. Procesbevil-
lingsnævnte meddelte den 3. juni 2021 tilladelse til at anke sa-
gen. Sagen er berammet til hovedforhandling i Højesteret den 7.
juni 2022.”
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om kommentar til artikel i Juristen nr. 2/2020, side 97 ff., hvori der står, at centrale elementer i den skærpede visitationspraksis, ikke har den fornødne hjemmel i straffuldbyrdelsesloven og er i strid med EMRK artikel 3 om forbud mod umenneskelig eller vanærende behandling, til justitsministeren
Den omtalte artikel i Juristen nr. 2, årgang 2022 behandler spørgsmålet om,
hvorvidt visitation af indsatte har tilstrækkelig hjemmel i straffuldbyrdel-
seslovens § 60, om praksis for gennemførelse af kropsvisitationer har til-
strækkelig hjemmel i straffuldbyrdelsesloven, og om praksis er i overens-
stemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 60, stk. 1, at Direktoratet for Kri-
minalforsorgen og kriminalforsorgsområdet uden retskendelse kan under-
søge, hvilke effekter en indsat har i sin besiddelse i sit opholdsrum eller på
sin person, hvis en sådan undersøgelse er nødvendig for at sikre, at ordens-
bestemmelser overholdes eller sikkerhedshensyn iagttages, herunder når
den indsatte indsættes i institutionen, hvis den indsatte mistænkes for uret-
mæssig besiddelse af effekter, før og efter besøg eller før og efter fravær fra
institutionen eller opholdsafdelingen. Af bestemmelsens stk. 3 følger, at kri-
minalforsorgsområdet endvidere af ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn
kan træffe bestemmelse om en nærmere undersøgelse af den indsattes per-
son, hvis der er bestemte grunde til at antage, at den indsatte er i uretmæssig
besiddelse af effekter.
Som det fremgår af Direktoratet for Kriminalforsorgens bidrag ovenfor, ver-
serer der en sag ved domstolene om de spørgsmål, der behandles i den om-
talte artikel i Juristen. Den pågældende sag er anket til Højesteret og forven-
tes hovedforhandlet den 7. juni 2022.
Jeg er af principielle grunde meget tilbageholdende med at udtale mig om
konkrete sager, der er under behandling ved domstolene.
Side 3/3