Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2584387_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
31. maj 2022
Kontor:
Forvaltningsretskontoret
Sagsbeh: Sarah
Skafte-Vaaben-
gaard
Sagsnr.: 2022-0030-7607
Dok.:
2444528
Besvarelse af spørgsmål nr. 852 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 852 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Mattias Tesfaye
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 852: MFU spm., om kommunen må bruge oplysningerne i generel sagsbehandling, hvis kommunen modtager oplysninger om en borger i PSP-regi uden borgerens samtykke, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 852 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om kommunen må bruge oplysningerne
i generel sagsbehandling, hvis kommunen modtager oplysnin-
ger om en borger i PSP-regi
uden borgerens samtykke?”
Svar:
Retsplejelovens § 115 om videregivelse af oplysninger i forbindelse med
bl.a. PSP-samarbejdet udelukker ikke, at oplysninger udvekslet efter be-
stemmelsen mellem myndigheder i PSP-samarbejdet kan behandles i for-
bindelse med anden sag hos én af de deltagende myndigheder. Oplysnin-
gerne må dog ikke videregives med henblik på efterforskning af straffesa-
ger, jf. retsplejelovens § 115, stk. 2, 2. pkt. Sker det i særlige tilfælde, at
politiet gennem PSP-samarbejdet bliver bekendt med oplysninger, som kan
have betydning for efterforskningen af en straffesag, vil politiet kunne be-
nytte oplysningerne i forbindelse med efterforskning, jf. pkt. 4.2 i Justitsmi-
nisteriets vejledning nr. 60 af 10. juli 2009 om politiets samarbejde med de
sociale myndigheder og psykiatrien som led i indsatsen over for socialt ud-
satte personer (PSP-samarbejdet) og om videregivelse af oplysninger i for-
bindelse med samarbejdet. Bestemmelsen udelukker derimod, at politiet
med henblik på efterforskning gennem PSP-samarbejdet indhenter oplys-
ninger med det formål at bruge oplysningerne til efterforskning.
Efter det forvaltningsretlige officialprincip har en forvaltningsmyndighed
normalt ikke alene ret, men også pligt til at anvende de oplysninger, som
myndigheden er blevet bekendt med i forbindelse med behandlingen af an-
dre sager, hvis oplysningerne er af betydning for afgørelsen af den nye sag.
Der kan henvises til bl.a. Niels Fenger (red.), Forvaltningsret (2018), s. 500
ff. (Niels Fenger og Hanne Marie Motzfeldt). Efter de databeskyttelsesret-
lige regler er det dog et krav, at oplysningerne ikke anvendes til et formål,
der er uforeneligt med det formål, som oplysningerne oprindeligt blev ind-
samlet til. Det er endvidere et krav, at oplysningerne er nødvendige for den
anden sag. Myndigheden bør desuden sikre, at oplysningerne er korrekte og
om nødvendigt ajourførte, før der træffes afgørelse.
Endvidere følger det af forvaltningslovens § 32, at offentligt ansatte mv.
ikke må skaffe sig adgang til fortrolige oplysninger, f.eks. oplysninger om
en borgers helbredsmæssige forhold, som ikke er af betydning for udførel-
sen af den pågældendes opgaver.
Side 2/2