Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2584473_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. maj 2022
Politikontoret
Michelle Knudsen
2022-0030-7543
2429266
Besvarelse af spørgsmål nr. 849 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 849 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Torsten Gejl (ALT).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 850: MFU spm. om, hvilke omstændigheder der giver offentlige myndigheder adgang til borgernes journaler i PSP-regi uden borgerens samtykke, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 849 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor gamle de oplysninger, som bruges
i sagsbehandlingen, må være som grundlag for et PSP møde
uden borgerens samtykke?”
Svar:
1.
PSP-samarbejdet er et samarbejde mellem politiet, de sociale myndighe-
der og social- og behandlingspsykiatrien som led i indsatsen over for socialt
udsatte personer, som er etableret med hjemmel i retsplejelovens § 114, stk.
2.
2.
Formålet med PSP-samarbejdet er at skabe et smidigt og uformelt forum
for tilrettelæggelse af en koordineret indsats over for socialt udsatte personer
med henblik på at sikre, at disse personer hjælpes på den rigtige måde, samt
at forebygge, at de pågældende personer udvikler (eller fortsætter) en krimi-
nel adfærd, jf. pkt. 2 i Justitsministeriets vejledning nr. 60 af 10. juli 2009
om politiets samarbejde med de sociale myndigheder og psykiatrien som led
i indsatsen over for socialt udsatte personer (PSP-samarbejdet) og om vide-
regivelse af oplysninger i forbindelse med samarbejdet (herefter vejlednin-
gen).
Målgruppen er typisk borgere, der med jævne mellemrum optræder i politi-
ets døgnrapporter, som ikke entydigt hører til i målgruppen for en af sekto-
rerne i PSP-samarbejdet, og som derfor er i fare for at ende i et
”tomrum”
mellem forskellige myndigheders ansvarsområder med risiko for, at de på-
gældende ikke får den nødvendige støtte.
Personerne i målgruppen vil desuden typisk være karakteriseret ved, at de
har været indblandet i kriminalitet, at de har haft et massivt misbrug af al-
kohol eller stoffer, at de ofte har haft en truende, aggressiv eller voldelig
adfærd, at de har flere indlæggelsesforløb på en psykiatrisk afdeling bag sig,
og/eller at de har haft svært ved at fastholde en bolig på grund af deres uhen-
sigtsmæssige adfærd eller dårlige økonomi.
Det er en forudsætning for PSP-samarbejdet, at myndighederne kan drøfte
den pågældende borgers situation i et mere uformelt forum. En sådan drøf-
telse kan indebære udveksling af oplysninger om den pågældende borgers
rent private forhold, herunder om anholdelser, detentionsanbringelser,
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 850: MFU spm. om, hvilke omstændigheder der giver offentlige myndigheder adgang til borgernes journaler i PSP-regi uden borgerens samtykke, til justitsministeren
strafbare forhold, sociale og psykiske problemer samt misbrug af nydelses-
midler.
3.
Rammerne for udveksling af oplysninger i PSP-samarbejdet er reguleret
af retsplejelovens § 115.
Det følger af retsplejelovens § 115, stk. 1, at politiet kan videregive oplys-
ninger om enkeltpersoners rent private forhold til andre myndigheder, hvis
videregivelsen må anses for nødvendig bl.a. af hensyn til politiets samar-
bejde med de sociale myndigheder og social- og behandlingspsykiatrien
som led i indsatsen over for socialt udsatte personer (PSP-samarbejdet).
Efter retsplejelovens § 115, stk. 2, 1. pkt., følger det endvidere, at andre
myndigheder i samme omfang som efter stk. 1 kan videregive oplysninger
om enkeltpersoner til politiet og andre myndigheder, der indgår i de former
for samarbejder, som er nævnt i stk. 1. Oplysningerne må i forbindelse med
de nævnte former for samarbejde ikke videregives med henblik på efter-
forskning af straffesager, jf. bestemmelsens 2. pkt.
Efter disse bestemmelser må videregivelse kun ske af hensyn til formålet
med PSP-samarbejdet (koordinering af indsatsen over for socialt udsatte
personer), og videregivelsen skal være nødvendig for, at PSP-samarbejdet
kan fungere, jf. pkt. 4.1 i vejledningen.
Bestemmelserne indebærer, at de deltagende myndigheder i hvert enkelt til-
fælde skal vurdere, om det konkret er nødvendigt at videregive bestemte
oplysninger om privatpersoner, for at samarbejdet kan fungere. Heri ligger,
at der med ordningen ikke skabes adgang til, at f.eks. de involverede aktører
inden for social- og behandlingspsykiatrien frit kan videregive enhver
(sundheds-)oplysning om en bestemt persons rent private forhold, men alene
de oplysninger, som er nødvendige for, at de involverede myndigheder kan
tilrettelægge en koordineret indsats over for den pågældende person.
Det vil f.eks. kunne være nødvendigt, at repræsentanter fra social- og be-
handlingspsykiatrien i PSP-regi videregiver oplysninger om, at en person,
der gang på gang optræder truende over for naboerne, lider af tvangstanker,
jf. pkt. 4.1 i vejledningen. Det vil i den forbindelse kunne være nødvendigt
for tilrettelæggelse af politiets indsats, at de pågældende repræsentanter gi-
ver nærmere oplysninger om, hvordan tvangstankerne kommer til udtryk
f.eks. at den pågældende person optræder højtråbende og aggressivt, men
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 850: MFU spm. om, hvilke omstændigheder der giver offentlige myndigheder adgang til borgernes journaler i PSP-regi uden borgerens samtykke, til justitsministeren
ikke direkte voldeligt. Derimod vil der ikke nødvendigvis være behov for at
videregive nærmere oplysninger om baggrunden for tvangstankerne og ud-
viklingen af vedkommendes sygdomsforløb eller oplysninger om et eventu-
elt tvangsmæssigt ophold på lukket institution flere år tilbage.
Der er ikke i retsplejeloven fastsat specifikke regler for, hvor gamle de op-
lysninger, som udveksles mellem myndighederne, må være, idet det bemær-
kes, at det afgørende for muligheden for at udveksle oplysninger er, at vide-
regivelsen vurderes at være nødvendig, jf. nærmere ovenfor.
Det kan dog supplerende oplyses, at det følger af det forvaltningsretlige of-
ficialprincip, at det påhviler den enkelte forvaltningsmyndighed enten selv
at fremskaffe de fornødne oplysninger eller at foranledige, at andre medvir-
ker til sagens oplysning. En unødvendig udstrækning af en undersøgelses
omfang kan efter omstændighederne være i strid med grundsætningen om,
at forvaltningen udelukkende må varetage saglige formål. Myndigheden bør
desuden sikre, at oplysningerne er korrekte og om nødvendigt ajourførte, før
der træffes afgørelse.
Side 4/4