Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2585492_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juni 2022
Sikkerhedskontor II
Trine Ravnholt
2022-0030-7521
2425225
Besvarelse af spørgsmål nr. 846 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 846 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Britt Bager (KF).
Mattias Tesfaye
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om, hvorfor politiet ikke længere efter de almindelige editionsregler med en kendelse kan få adgang til data indsamlet af teleselskaberne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 846 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er
det korrekt forstået, at politiet, når der er en terrortrussel ret-
tet mod Danmark, er blevet instrueret i, at de må indhente færre
data fra teleselskaberne, som teleselskaberne indsamler til fejl-
retning, end i en situation, hvor der ikke er terrortrussel rettet
mod Danmark, og er det korrekt forstået, at denne udfordring
først er opstået, efter at de nye logningsregler er trådt i kraft?”
Svar:
1.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 19. april 2022 af
spørgsmål nr. 776 (Alm. del) fra Retsudvalget, instruerede Rigsadvokaten
og Rigspolitiet den 5. april 2022 på baggrund af EU-Domstolens dom af 5.
april 2022 politiet og anklagemyndigheden om, at politiet og anklagemyn-
digheden, indtil dommens rækkevidde er nærmere afklaret, i sager om grov
kriminalitet ikke må anmode retten om kendelser efter retsplejelovens §§
781, 781 a, 804 og 804 a med henblik på at pålægge teleudbyderne at udle-
vere trafikdata, der er logget generelt og udifferentieret med henblik på be-
skyttelse af den nationale sikkerhed. Rigsadvokaten og Rigspolitiet instrue-
rede endvidere politiet og anklagemyndigheden om, indtil dommens række-
vidde er nærmere afklaret, ikke at anmode retten om kendelse, hvor det på-
lægges teleudbydere at udlevere ikke-logningspligtige lokaliseringsdata.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet ændrede den 7. april 2022 instruksen af 5.
april 2022, således at det fremgik, at politiet og anklagemyndigheden i sager
om grov kriminalitet kan anmode retten om kendelse efter retsplejelovens §
804 a med henblik på, at det pålægges teleudbyderne at udlevere oplysnin-
ger om ikke-logningspligtige lokaliseringsdata.
2.
Som det fremgår af Justitsministeriets samtidig besvarelse af spørgsmål
nr. 842 (Alm. del) af 2. maj 2022 fra Retsudvalget og af Justitsministeriets
notat om betydningen af EU-Domstolens dom af 5. april 2022 i sagen C-
140/20, Commissioner of An Garda Síochána m.fl. for de danske lognings-
regler samt for de retshåndhævende myndigheders indhentning og anven-
delse af loggede oplysninger af 25. maj 2022, jf. REU Alm. del
Bilag 259,
er det Justitsministeriets vurdering, at de retshåndhævende myndigheder
under en procesrisiko
vil kunne hastesikre samt indhente trafikdata, som
udbyderne har registreret og opbevaret på et andet grundlag end en registre-
rings- og opbevaringspligt, og som er opbevaret på en måde, så de kan skel-
nes fra trafikdata registreret og opbevaret på grundlag af en registrerings-
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 847: Spm. om, hvorfor politiet ikke længere efter de almindelige editionsregler med en kendelse kan få adgang til data indsamlet af teleselskaberne, til justitsministeren
og opbevaringspligt, i sager om grov kriminalitet i medfør af henholdsvis
retsplejelovens § 786 a (om hastesikring) og §§ 781, 781 a, 804 eller 804 a
(om udlevering af trafik- og lokaliseringsdata).
På den baggrund har Rigsadvokaten og Rigspolitiet den 25. maj 2022 sendt
en instruks til politikredsene, hvoraf det i overensstemmelse med Justitsmi-
nisteriets fortolkning af dommen af 5. april 2022 fremgår, at politiet kan
indhente de trafik- og lokaliseringsdata, som teleudbyderne har registreret
og opbevaret på andet grundlag end en registrerings- og opbevaringspligt,
og som opbevares på en måde, så de kan skelnes fra trafikdata registreret og
opbevaret på grundlag af en registrerings- og opbevaringspligt. Dvs. dette
gælder også fejlretningsdata, som Teleindustrien har oplyst registreres og
opbevares på en måde, så der kan skelnes mellem dem og teleoplysninger,
der registreres og opbevares på grundlag af en registrerings- og opbeva-
ringspligt.
Dette gælder uanset, om teleudbyderne er pålagt at logge generelt og udif-
ferentieret for at beskytte den nationale sikkerhed, om teleudbyderne er på-
lagt at logge målrettet med henblik på grov kriminalitet, eller teleudbyderne
slet ikke er meddelt pålæg om at logge.
Side 3/3