Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2585485_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juni 2022
Sikkerhedskontor II
Trine Ravnholt
2022-0030-7517
2455870
Besvarelse af spørgsmål nr. 842 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 842 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Britt Bager (KF).
Mattias Tesfaye
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om politiet, når der er en terrortrussel rettet mod Danmark, er blevet instrueret i, at de må indhente færre data fra teleselskaberne, end i en situation, hvor der ikke er terrortrussel rettet mod Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 842 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere på artiklen: EU-dom spænder ben
for dansk politis adgang til loggede teledata: "Det er meget fru-
strerende", Computerworld, den 28. april 2022?”
Svar:
De nye danske logningsregler trådte i kraft den 30. marts 2022. Efter disse
regler kan politi og anklagemyndighed indhente trafikdata logget generelt
og udifferentieret med henblik på at beskytte national sikkerhed til brug for
sager om grov kriminalitet. I forarbejderne til logningsreglerne er det frem-
hævet, at en sådan adgang er forbundet med en væsentlig procesrisiko.
Som det fremgår af pkt. 4.2.1 i Justitsministeriets notat om betydningen af
EU-Domstolens dom af 5. april 2022 i sagen C-140/20, Commissioner of
An Garda Síochána m.fl. for de danske logningsregler samt for de retshånd-
hævende myndigheders indhentning og anvendelse af loggede oplysninger
af 25. maj 2022, jf. REU Alm. del
Bilag 259, er det med EU-Domstolens
dom af 5. april 2022 imidlertid blevet slået fast, at der ikke kan gives politiet
mulighed for at få adgang til trafik- og lokaliseringsdata, der er registreret
og opbevaret generelt og udifferentieret med henblik på beskyttelse af den
nationale sikkerhed, hvis formålet med adgangen er at bekæmpe grov kri-
minalitet, der ikke angår den nationale sikkerhed.
Politiet og anklagemyndigheden må således kun indhente sådanne oplysnin-
ger, hvis efterforskningen angår beskyttelse af den nationale sikkerhed i
form af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13 (som f.eks. spionage
eller terrorisme).
Som det endvidere fremgår af pkt. 4.2.2 i førnævnte notat, er det Justitsmi-
nisteriets vurdering, at de retshåndhævende myndigheder
under en pro-
cesrisiko
vil kunne hastesikre samt indhente trafikdata, som udbyderne har
registreret og opbevaret på et andet grundlag end en registrerings- og opbe-
varingspligt, og som opbevares på en måde, så de kan skelnes fra trafikdata
registreret og opbevaret på grundlag af en registrerings- og opbevarings-
pligt, i sager om grov kriminalitet i medfør af henholdsvis retsplejelovens §
786 a (om hastesikring) og §§ 781, 781 a, 804 eller 804 a (om udlevering af
trafik- og lokaliseringsdata).
Dommen af 5. april 2022 får dermed den konsekvens for de retshåndhæ-
vende myndigheders mulighed for at efterforske og strafforfølge grov
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 846: Spm. om politiet, når der er en terrortrussel rettet mod Danmark, er blevet instrueret i, at de må indhente færre data fra teleselskaberne, end i en situation, hvor der ikke er terrortrussel rettet mod Danmark, til justitsministeren
kriminalitet, at hvor myndighederne før dommen havde mulighed for at ha-
stesikre og indhente registrerings- og opbevaringspligtig trafikdata (oplys-
ninger om, hvem der har ringet eller skrevet (opkald, tilkald, sms og mms)
sammen med hvem, hvornår, og hvor de pågældende personer har befundet
sig på tidspunktet for kommunikationen) i et år fra registreringstidspunktet,
vil de efter dommen alene have mulighed for at hastesikre og indhente tra-
fikdata, som udbyderne registrerer og opbevarer på andet grundlag end en
registrerings- og opbevaringspligt, i den periode, hvor udbyderne råder over
disse oplysninger af hensyn til fejlretning mv. Teleindustrien har over for
Justitsministeriet oplyst, at teleudbyderne registrerer og opbevarer al data af
hensyn til fejlretning i kort tid, f.eks. 14 dage, mens andre data opbevares i
længere tid.
Rigsadvokaten og Rigspolitiet har den 25. maj 2022 sendt en instruks til
politikredsene, hvoraf det i overensstemmelse med Justitsministeriets for-
tolkning af dommen af 5. april 2022 fremgår, at politiet kan indhente de
trafik- og lokaliseringsdata, som teleudbyderne har registreret og opbevaret
på andet grundlag end en registrerings- og opbevaringspligt, og som opbe-
vares på en måde, så de kan skelnes fra trafikdata registreret og opbevaret
på grundlag af en registrerings- og opbevaringspligt.
Justitsministeriet er herudover i dialog med Rigspolitiet, National enhed for
Særlig Kriminalitet og Teleindustrien med henblik på hurtigst muligt at
iværksætte en vis målrettet registrering og opbevaring af trafikdata med hen-
blik på bekæmpelse af grov kriminalitet. Regler herom forventes umiddel-
bart at kunne sættes i kraft inden sommerferien.
Når der er iværksat målrettet registrering og opbevaring af trafikdata med
henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet, vil de retshåndhævende myn-
digheder i sager om grov kriminalitet kunne indhente registrerings- og op-
bevaringspligtige trafikdata i et år fra registreringstidspunktet for så vidt an-
går de målrettet loggede personer og områder.
Side 3/3