Spørgsmål nr. 839 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af svar på REU alm. del –
spm.
605 beskrive Justitsministeriets konkrete journaliseringspraksis,
herunder oplyse hvem (på funktionsniveau) der helt konkret fo-
restår journalisering af sms-beskeder fra eller til ministeren og
dennes særlige rådgivere? Vil ministeren desuden bekræfte, at
det er den enkelte sagsbehandler der afgør, om en sms-besked
skal journaliseres.”
Svar:
Efter offentlighedslovens § 15 skal dokumenter, der er modtaget eller af-
sendt af en forvaltningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i
forbindelse med dens virksomhed, journaliseres, i det omfang dokumentet
har betydning for en sag eller sagsbehandlingen i øvrigt.
For en nærmere beskrivelse af journaliseringspligten, herunder i relation til
SMS-beskeder, kan der henvises til Justitsministeriets besvarelse af 1. no-
vember 2021 af spørgsmål nr. 110 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Som det fremgår af besvarelsen, vil det efter Justitsministeriets opfattelse i
praksis generelt have undtagelsens karakter, at en SMS-besked er journali-
seringspligtig. I såkaldt generelle sager, hvor myndigheden ikke skal træffe
en forvaltningsretlig afgørelse, vil dette i særdeleshed været tilfældet. I over-
ensstemmelse hermed journaliseres SMS-beskeder kun i meget begrænset
omfang i Justitsministeriet. I den konkrete vurdering af, om en SMS-besked
skal journaliseres indgår bl.a. det nærmere indhold af SMS-beskeden, ka-
rakteren af den sag, som SMS-beskeden vedrører, og indholdet af det øvrige
materiale, der er journaliseret på sagen, herunder om oplysningerne i SMS-
beskeden indgår i andre sagsakter.
Det er den enkelte medarbejder, der har ansvaret for, at der sker journalise-
ring i fornødent omfang. For så vidt angår dokumenter sendt til og fra justits-
ministeren, departementschefen og ministerens særlige rådgivere vil det er-
faringsmæssigt være andre medarbejdere i Justitsministeriet, der foretager
journaliseringen.
Side 2/2