Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2580863_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2022
Politikontoret
Stephanie Dahl-Jensen
2022-0030-7506
2423111
Besvarelse af spørgsmål nr. 835 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 835 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om kommentar til henvendelsen fra SMVDanmark om, at politiet sender op til 2 år gamle fartbøder til virksomheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 835 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra SMVDanmark
om at politiet sender op til 2 år gamle fartbøder til virksomheder,
jf. REU alm. del
bilag 244?”
Svar:
1.
Der kan indledningsvis henvises til Justitsministeriets besvarelse af 17.
marts 2022 af spørgsmål nr. 270 (Alm. del) fra Folketingets Transportud-
valg.
Det fremgår bl.a. heraf, at der fra den 1. februar 2015 og frem til november
2018 gennem det automatiske trafikkontrolsystem (ATKS) automatisk blev
udstedt bødeforelæg til enkeltmandsvirksomheder, der stod som ejer af det
køretøj, som blev benyttet i forbindelse med en mindre hastighedsovertræ-
delse. Bødeforelæggene blev automatisk udstedt til enkeltmandsvirksomhe-
den, uanset dennes størrelse, selvom bødeforelæggene i visse tilfælde i ste-
det burde have været udstedt til ejeren personligt.
Det fremgår endvidere af besvarelsen, at denne proces fra november 2018
og frem blev sat i bero, hvilket medførte en ophobning i antallet af bødesa-
ger, og at der i en række af disse sager er forløbet mere end to år fra forse-
elsen til dags dato, hvorfor de er forældede.
Endelig fremgår det af besvarelsen, at Politiets Administrative Center er på-
begyndt sagsbehandlingen af de berostillede bødeforelæg, som ikke var for-
ældede, og at Politiets Administrative Center i den forbindelse har oplyst, at
sagsbehandlingen forventes afsluttet inden udgangen af juni 2022.
2.
Jeg finder det selvsagt stærkt beklageligt, at det automatiske trafikkon-
trolsystem ikke har kunnet håndtere, om en bøde skulle udstedes til ejeren
personligt eller til virksomheden med den konsekvens, at der er sket en op-
hobning i antallet af bødesager.
Når det er sagt, skal det naturligvis være sådan, at de berostillede bødefore-
læg, som ikke var forældede, skal genoptages, selvom det vil medføre, at
der i en periode vil blive sendt bødeforelæg til borgere, hvis køretøjer er
anvendt i forbindelse med hastighedsoverskridelser, hvor forseelsen er be-
gået for indtil for to år siden. Sådan må det nødvendigvis være, mens puklen
af gamle bødeforelæg afvikles, men derfor noterer jeg mig også med
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 835: Spm. om kommentar til henvendelsen fra SMVDanmark om, at politiet sender op til 2 år gamle fartbøder til virksomheder, til justitsministeren
tilfredshed, at Politiets Administrative Center inden udgangen af juni 2022
forventer at have afsluttet sagsbehandlingen af de bødeforelæg, der har væ-
ret stillet i bero.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at regeringen den 27. april 2022 har fremsat
et lovforslag, som bl.a. indeholder forslag om at ændre færdselsloven, så
enkeltmandsvirksomheder som sådan, uanset størrelse og organisation, vil
kunne pålægges et bødeansvar efter færdselsloven og således omfattes af
ordningen med betinget objektivt ansvar.
Lovforslaget er p.t. under behandling i Folketinget, og det er min forvent-
ning, at der med ændringen vil blive skabt klarhed om retstilstanden på om-
rådet. Jeg håber i den forbindelse på bred opbakning til forslaget fra Folke-
tinget, så flest mulige bøder kan blive betalt så hurtigt som muligt.
3.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Transportministeriet, der har oplyst følgende:
”Af
hensyn til at sikre en effektiv sagsbehandling bør alle sager,
der er omfattet af reglerne om det betingede objektive ejeransvar
for visse ATK-forseelser i færdselslovens § 118 c, stk. 1, kunne
behandles i den automatiserede sagsbehandlingsproces i politi-
ets ATKS-system. Det gælder også for overtrædelser, der begås
i køretøjer, som ejes af enkeltmandsvirksomheder.
Derfor er der fremsat et forslag til ændring af færdselsloven, der
vil medføre, at de pågældende ejeransvarssager vedrørende en-
keltmandsvirksomheder fremover vil kunne håndteres i politiets
ATKS-system. Der kan herved henvises til § 3 i lovforslag nr. L
182 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige
andre love (Effektivisering af straffesagskæden og nævnspro-
cessen m.v. i Ungdomskriminalitetsnævnet, øget adgang til vi-
deregivelse og optagelse af fotos, forbedring af politiets mulig-
heder for efterforskning m.v.), som er fremsat af justitsministe-
ren den 27. april 2022.
Med vedtagelse af de foreslåede ændringer af færdselsloven for-
venter Transportministeriet, at også ejeransvarssagerne vedrø-
rende enkeltmandsvirksomheder fremover vil blive behandlet
effektivt og hurtigt.”
Side 3/3