Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2582473_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
25. maj 2022
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2022-0030-7498
Dok.:
2419239
Besvarelse af spørgsmål nr. 827 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 827 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 827: Spm. om kommentar til henvendelse af 31/3-22 fra EveryDay Sexism Projekt, og om hvilke initiativer ministeren vil tage for at rette op på forskelsbehandlingen af voldtægtsofre, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 827 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 31. marts 2022 fra
EveryDay Sexism Projekt, jf. REU alm. del
bilag 215, samt
redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at rette op
på forskelsbehandlingen af voldtægtsofre?”
Svar:
1.
Everyday Sexism Project har i en henvendelse af 31. marts 2022 til Rets-
udvalget udtrykt en stærk bekymring over en dom afsagt af Højesteret den
25. februar 2022 om udmåling af tortgodtgørelse til et offer for voldtægt,
hvor gerningspersonen er dømt for at have befølt og skaffet sig samleje med
offeret, der
som følge af træthed og beruselse
sov og befandt sig i en
tilstand, hvor hun var ude af stand til at modsætte sig handlingen.
I dommen fortolker Højesteret lovbemærkningerne til erstatningsansvarslo-
vens regler om tortgodtgørelse, således at der ved udmålingen af tortgodt-
gørelse skal sondres mellem voldtægter, der sker ved vold eller trussel om
vold, og andre former for voldtægter, f.eks. tilfælde, hvor offeret er ude af
stand til at modsætte sig handlingen.
2.
I de senere år har Folketinget vedtaget en række udvidelser af det straf-
bare område i straffelovens § 216 om voldtægt, herunder indførelsen af en
samtykkebaseret voldtægtsbestemmelse.
Ved lov nr. 633 af 12. juni 2013 blev der gennemført en generel modernise-
ring af straffelovens bestemmelser om seksualforbrydelser. Med loven blev
der bl.a. gennemført en udvidelse af straffelovens § 216, således at bestem-
melsen
ud over tiltvingelse af samleje ved vold eller trussel om vold eller
hensættelse i hjælpeløs tilstand
også kom til at omfatte at skaffe sig sam-
leje ved anden ulovlig tvang eller ved at udnytte forurettedes hjælpeløse til-
stand eller situation samt ethvert samleje med et barn under 12 år.
Ved lov nr. 2208 af 29. december 2020 blev det strafbare område i straffe-
lovens § 216, stk. 1, udvidet, således at voldtægt efter bestemmelsens stk. 1
defineres som samleje med en person, som ikke har samtykket heri.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 827: Spm. om kommentar til henvendelse af 31/3-22 fra EveryDay Sexism Projekt, og om hvilke initiativer ministeren vil tage for at rette op på forskelsbehandlingen af voldtægtsofre, til justitsministeren
Ved lov nr. 226 af 15. februar 2022 er straffelovens § 216, stk. 2, ændret,
således at der pr. definition vil være tale om voldtægt i en situation, hvor
forurettede er under 15 år, og gerningspersonen er fyldt 22 år.
3.
Niveauet for tortgodtgørelse til ofre for seksuelle krænkelser blev senest
forhøjet i 2018. Ved denne forhøjelse ønskede man generelt at forhøje ni-
veauet med 1/3 for seksuelle krænkelser og for fuldbyrdet voldtægt med
yderligere 1/3. På den baggrund blev der fastsat en række udgangspunkter
for niveauerne. Det fremgår heraf, at udgangspunktet for niveauet ved en
fuldbyrdet voldtægt er på 100.000 kr., som kan stige til omkring 116.000 kr.
i meget grove tilfælde, og ca. 133.000-150.000 kr. eller højere i ganske sær-
lige tilfælde. Ved forsøg på voldtægt vil niveauet for tortgodtgørelsen skulle
være ca. 40.000-53.000 kr. Det fremgår desuden af lovbemærkningerne, at
niveauet skal følge med den almindelige lønudvikling. Der henvises til Fol-
ketingstidende 2017-18, Tillæg A, L 31 som fremsat, s. 21.
Udmålingen af tortgodtgørelsen vil i den konkrete sag altid være op til dom-
stolene. Domstolene vil ved fastsættelsen af tortgodtgørelsen kunne lægge
vægt på krænkelsens grovhed, handlingens beskaffenhed og omstændighe-
derne i øvrigt.
4.
Det ligger mig meget på sinde, at vi sikrer, at ofre for seksuelle overgreb
bliver anerkendt for den uret, der er begået imod dem. Erstatning eller godt-
gørelse kan for disse ofre være et plaster på såret, som forhåbentlig kan
hjælpe offeret med at lægge krænkelsen bag sig, og sikre, at offeret lidt let-
tere kan komme videre i livet.
Derfor skal vi selvfølgelig også være opmærksomme på domstolenes prak-
sis ved udmåling af tortgodtgørelse, herunder hvordan bemærkningerne til
erstatningsansvarsloven skal fortolkes. På det strafferetlige område har vi i
dag en voldtægtsbestemmelse, hvor det afgørende er, om begge parter af
egen fri vilje har samtykket i samlejet. På den baggrund mener jeg, at vi på
tilsvarende vis bør se på, om de gældende regler for tortgodtgørelse til vold-
tægtsofre har ramt den rette balance, idet det samtidig er væsentligt, at dom-
stolene ved udmålingen kan inddrage de konkrete omstændigheder i sagen.
Det har jeg nu bedt mine embedsmænd om at undersøge, og jeg vil vende
tilbage til Retsudvalget, når undersøgelsen er tilendebragt
forventeligt i
løbet af 2. halvår af 2022.
Side 3/3