Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2576409_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
17. maj 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Nikolai Pindstrup
Sagsnr.: 2022-0030-7471
Dok.:
2412849
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 792 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 792 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mattias Tesfaye
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 792: Spm. om kommentar til artiklen »Bandidos-rockere i vilde våbensager«, ekstrabladet.dk, den 19/4-22, om regeringen vil stramme loven, så bandemedlemmers besiddelse af skydevåben kan medføre livsvarigt fængsel, og om at sikre at politiet får øgede beføjelser i jagten på skydevåben i bandemiljøet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 792 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen »Bandidos-rockere i vilde
våbensager«, ekstrabladet.dk, den 19. april 2022, og vil ministe-
ren på baggrund af artiklen redegøre for, hvordan det kan fore-
komme, at kriminelle bander som Bandidos og NNV under en
konflikt angiveligt kan fremskaffe og besidde maskinpistoler,
revolvere, pistoler, ammunition og lyddæmpere i Danmark, og
at et 33-årigt Bandidos-medlem angiveligt kan opbevare seks
forskellige skydevåben på to adresser, herunder en fuldautoma-
tisk maskinpistol? Og vil ministeren samtidig redegøre for, om
regeringen med Dansk Folkepartis støtte vil tage initiativ til at
stramme loven, så bandemedlemmers besiddelse af skydevåben
under konflikter kan medføre livsvarigt fængsel, og samtidigt
sikre, at politiet får øgede beføjelser til at bruge agenter, hem-
melig overvågning og hemmelige ransagninger i jagten på sky-
devåben i bandemiljøet?”
Svar:
Danmark skal ikke være et samfund, hvor man frygter at blive ramt af sky-
derier i det offentlige rum. Derfor er regeringens politik også klar. Bander-
nes voldelige og hensynsløse kriminalitet skal bekæmpes hårdt.
Efter straffelovens § 192 a straffes overtrædelser af våbenlovgivningen ved
under særligt skærpende omstændigheder bl.a. at transportere, overdrage el-
ler besidde skydevåben mv. med fængsel fra 2 år indtil 8 år. Efter straffelo-
vens § 81 a kan straffen forhøjes med indtil det dobbelte, hvis lovovertræ-
delsen har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en konflikt mellem grup-
per af personer, hvor der som led i konflikten enten anvendes skydevåben
eller anvendes våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller begås brand-
stiftelse omfattet af straffelovens § 180. Det er således allerede i dag sådan,
at overtrædelser af våbenlovgivningen under særligt skærpende omstændig-
heder kan straffes særligt hårdt, hvis overtrædelsen er begået som led i en
bandekonflikt.
Med serviceeftersynet af bandepakkerne fra februar 2022 er der foretaget en
grundig evaluering af effekten af tiltagene i de tidligere bandepakker, her-
under på våbenområdet, jf. REU Alm. del
bilag 159. Som det fremgår
heraf, er det Rigspolitiets vurdering, at strafskærpelserne på våbenområdet
generelt har fået personer i bandemiljøet til at ændre adfærd i forhold til,
hvordan de omgås våben, herunder særligt skydevåben. Rigspolitiet
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 792: Spm. om kommentar til artiklen »Bandidos-rockere i vilde våbensager«, ekstrabladet.dk, den 19/4-22, om regeringen vil stramme loven, så bandemedlemmers besiddelse af skydevåben kan medføre livsvarigt fængsel, og om at sikre at politiet får øgede beføjelser i jagten på skydevåben i bandemiljøet, til justitsministeren
vurderer samtidig, at der i de mere etablerede bandegrupperinger generelt er
en relativt let adgang til våben, herunder også større mængder skydevåben
og eksplosiver.
På baggrund af serviceeftersynet er der derfor også igangsat et arbejde med
at se på, hvad der kan gøres for at styrke indsatsen på bandeområdet. Rege-
ringen kommer på den baggrund til at følge op med nye tiltag, og jeg lytter
i den forbindelse til alle gode forslag.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der har op-
lyst, at NSK løbende og systematisk foretager en politimæssig
monitering af kriminelle grupperinger relateret til bandemiljøet,
og at NSK gennem denne monitering bl.a. følger de kriminelle
grupperingers anskaffelse og brug af våben.
NSK har i forlængelse heraf oplyst, at NSK bl.a. af hensyn til
den fortsatte monitering af og kommende efterforskninger mod
bandemiljøet ikke kan videregive nærmere oplysninger om,
hvordan de kriminelle grupperinger anskaffer våben.
Det er endelig oplyst, at det er NSKs vurdering, at politiets ind-
sats mod bandegrupperingerne, og de seneste års tiltag med hen-
blik på bekæmpelse af bandekriminalitet, såsom strafskærpelser
på våbenområdet, kan have været medvirkende til, at der siden
2019 er registreret en nedgang i antallet af våben indbragt til
kriminalteknisk undersøgelse hos politiet, ligesom der siden
2020 er registreret en nedgang i antallet af skyderier i det offent-
lige rum, der vurderes relateret til bandemiljøet.”
Side 3/3