Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2572964_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. maj 2022
Databeskyttelseskontoret
Astrid Sønderby Nathan
2022-0030-7467
2406189
Besvarelse af spørgsmål nr. 788 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 788 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. april 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Mattias Tesfaye
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 788: Spm. om redegørelse for, om det er GDPR eller anden lovgivning, som forhindrer en NGO, der laver exitforløb for bandemedlemmer, i at dele oplysninger om et exitmedlem med en kommune, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 788 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om det er GDPR eller anden
lovgivning, som forhindrer en NGO, der laver exitforløb for
bandemedlemmer, i at dele oplysninger om et exitmedlem med
en kommune, som kommunen ikke er i besiddelse af, men som
er nødvendige for sagsbehandlingen
eksempelvis hvis en
NGO f.eks. har viden om, at et bandemedlem er voldeligt og
derfor ikke bør have uovervåget samvær med sit barn, kan
NGO’en ikke dele denne oplysning med kommunen, da det er
personoplysninger?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Datatilsynet
bemærker indledningsvist, at tilsynets besvarelse
af spørgsmålet tager udgangspunkt i databeskyttelsesreglerne
og ikke anden lovgivning, der måtte foreligge på området.
Datatilsynet kan i den anledning oplyse følgende:
Om videregivelse af personoplysninger fra en non-governmen-
tal organization (NGO) til en kommune
For at en privat aktør
i dette tilfælde en non-governmental or-
ganization (NGO)
kan videregive oplysninger om et bande-
medlem i exitforløb til en kommune, skal videregivelsen først
og fremmest have et lovligt grundlag (hjemmel) efter databe-
skyttelsesreglerne.
Spørgsmålet om, hvilken hjemmel der kan benyttes, afhænger
af, hvilken type personoplysning der videregives.
Personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens
artikel 6 kan videregives, hvis NGO’en har en hjemmel hertil i
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra a-f. I det
omfang der videregives særlige kategorier af personoplysninger
omfattet af behandlingsforbuddet i databeskyttelses-
Side 2/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 788: Spm. om redegørelse for, om det er GDPR eller anden lovgivning, som forhindrer en NGO, der laver exitforløb for bandemedlemmer, i at dele oplysninger om et exitmedlem med en kommune, til justitsministeren
forordningens artikel 9, stk. 1, skal der samtidig identificeres en
undtagelse hertil i forordningens artikel 9, stk. 2, litra a
j.
Oplysninger om strafbare forhold kan videregives af en privat
aktør, hvis der er hjemmel hertil i databeskyttelseslovens § 8,
stk. 4 eller stk. 5. Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår, at
der skal anlægges en ganske vid
forståelse af begrebet ”strafbare
forhold”. Ikke blot oplysninger om overtrædelse af lovgivning,
uden at det har udløst eller kan udløse et egentligt strafansvar,
men eventuelt andre sanktioner, som f.eks. rettighedsfraken-
delse, antages for omfattet af begrebet. Videre fremgår det også,
at det imidlertid ikke er enhver oplysning om et muligt strafbart
forhold, herunder om enhver anmeldelse til politiet, der kan an-
ses for omfattet. Hertil kræves, at anmeldelsen til politiet i en
eller anden form må antages at være underbygget, førend der er
tale om oplysninger om strafbare forhold.
Efter Datatilsynets opfattelse vil de relevante grundlag for vide-
regivelsen
med udgangspunkt i det eksempel, som fremgår af
spørgsmålet
skulle findes i databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 6, stk. 1, litra e og/eller f eller, afhængig af om oplysnin-
gerne, som videregives, udgør oplysninger om strafbare forhold,
databeskyttelseslovens § 8, stk. 4, 2. pkt.
Herudover kan bestemmelsen i databeskyttelseslovens § 8, stk.
5, jf. § 7, stk. 1, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk.,
2, litra g, være relevant. Behandling af oplysninger efter denne
bestemmelse forudsætter dog Datatilsynets tilladelse, jf. databe-
skyttelseslovens § 7, stk. 4.
Af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og f
følger det, at personoplysninger kan behandles, herunder vide-
regives, hvis behandlingen er nødvendig:
-
af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse
eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse,
som den dataansvarlige har fået pålagt (artikel 6, stk. 1,
litra e)
Side 3/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 788: Spm. om redegørelse for, om det er GDPR eller anden lovgivning, som forhindrer en NGO, der laver exitforløb for bandemedlemmer, i at dele oplysninger om et exitmedlem med en kommune, til justitsministeren
-
for at den dataansvarlige eller en tredjemand kan forfølge
en berettiget interesse, og hensynet til den registrerede ikke
overstiger denne interesse. (artikel 6, stk. 1, litra f)
Af databeskyttelseslovens § 8, stk. 4, 2. pkt. følger, at private
kan videregive oplysninger om strafbare forhold uden sam-
tykke, når det sker til varetagelse af offentlige eller private inte-
resser, herunder hensynet til den pågældende selv, der klart
overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmelig-
holdelse.
Endvidere følger det af databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, at pri-
vate kan videregive oplysninger om strafbare forhold, hvis bl.a.
betingelsen i databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra
g er opfyldt. Betingelsen i artikel 9, stk. 2, litra g indebærer, at
personoplysninger kan behandles, hvis behandlingen er nødven-
dig af hensyn til væsentlige samfundsinteresser på grundlag af
EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret og står i rimeligt
formål forhold til det mål, der forfølges, respekterer det væsent-
ligste indhold af retten til databeskyttelse og sikrer passende og
specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder og interesser. Anvendelsen af denne
hjemmel for private aktører kræver, som nævnt ovenfor, at Da-
tatilsynets tilladelse indhentes. NGO’en skal dog altid foretage
en vurdering af, hvorvidt de konkrete omstændigheder nødven-
diggør videregivelse af oplysningerne.
Derudover skal
NGO’en iagttage de grundlæggende principper
for behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5. Det betyder navnlig, at personoplysningerne
skal behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i
forhold til den registrerede, ligesom oplysningerne skal være til-
strækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt
i forhold til de formål, hvortil de behandles, jf. forordningens
artikel 5, stk. 1, litra a og c.
Hvis en NGO er i tvivl om, hvorvidt en videregivelse af oplys-
ninger
herunder om strafbare forhold
kan rummes inden for
ovenstående regler, er den pågældende NGO velkommen til at
rette henvendelse til Datatilsynet herom.
Side 4/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 788: Spm. om redegørelse for, om det er GDPR eller anden lovgivning, som forhindrer en NGO, der laver exitforløb for bandemedlemmer, i at dele oplysninger om et exitmedlem med en kommune, til justitsministeren
Om kommuners indsamling og behandling af personoplysninger
Det er Datatilsynets opfattelse, at den relevante hjemmel for
kommunernes indsamling og behandling af oplysninger modta-
get af en NGO, som anført i eksemplet, vil skulle findes i data-
beskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e. Hvis der er
tale om oplysninger om strafbare forhold, vil den relevante
hjemmel være databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, hvorefter op-
lysninger om strafbare forhold må behandles, hvis det er nød-
vendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver.”
Justitsministeriet kan i øvrigt generelt oplyse, at databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven ikke har til formål at begrænse adgangen til
anmeldelse af eller videregivelse af personoplysninger om strafbare forhold
til de kompetente myndigheder (f.eks. politiet).
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Social- og Ældreministeriet, der har oplyst følgende:
”Social-
og Ældreministeriet kan oplyse, at der ikke er bestem-
melser i serviceloven, der generelt regulerer udveksling af op-
lysninger mellem en NGO og en kommune.
Social- og Ældreministeriet kan endvidere oplyse, at det følger
af servicelovens § 154, at enhver, der får kendskab til, at et barn
eller en ung under 18 år fra forældres eller andre opdrageres side
udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever
under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare,
har pligt til at underrette kommunen. Det kan bl.a. være i situa-
tioner, hvor en borger bliver bekendt med, at et barn eller en ung
udsættes for vold. I disse tilfælde vil en medarbejder i en NGO
således have en personlig pligt til at underrette kommunen af
hensyn til beskyttelse af barnet eller den unge.
Derudover kan man som ansat i en NGO i nogle tilfælde være
omfattet af den såkaldte skærpede underretningspligt. Det vil
være tilfældet, hvis man er beskæftiget ved opholdssteder, fami-
liepleje, krisecentre, behandlingstilbud eller andre private til-
bud, der for det offentlige udfører opgaver rettet mod personer
Side 5/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 788: Spm. om redegørelse for, om det er GDPR eller anden lovgivning, som forhindrer en NGO, der laver exitforløb for bandemedlemmer, i at dele oplysninger om et exitmedlem med en kommune, til justitsministeren
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige so-
ciale problemer. Den skærpede underretningspligt følger af ser-
vicelovens § 153 og indebærer bl.a. en pligt til at underrette
kommunen, hvis man under udøvelsen af opgaven får kendskab
til eller grund til at antage, at et barn eller en ung under 18 år
kan have behov for særlig støtte.
Det er kommunens ansvar at behandle indkomne underretninger
og vurdere, om de giver anledning til konkrete handlinger, ek-
sempelvis at foretage en udredning af barnets eller den unges
eller familiens behov. Kommunen skal i den forbindelse inden
for 24 timer efter, at en underretning er modtaget, vurdere, om
barnets eller den unges sundhed eller udvikling er i fare, således
at der straks skal iværksættes en indsats.”
Side 6/6