Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2568813_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Carina Bull
2022-0030-7459
2401510
Besvarelse af spørgsmål nr. 783 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 783 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Patrick Kofod Holm Schack
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at det ikke forekommer igen, at gerningsmænd slipper for samfundstjeneste på grund af at myndighederne laver fejl, som beskrevet i artiklen »Anstødeligt«, »en hån« og »til grin«: Dømte slipper for samfundstjeneste fra jyllands-posten.dk den 8. april 2022, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 783 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil
tage for at sikre, at det ikke forekommer igen, at gerningsmænd
slipper for samfundstjeneste på grund af at myndighederne laver
fejl, som beskrevet i artiklen ”»Anstødeligt«, »en hån« og »til
grin«: Dømte slipper for samfundstjeneste” fra jyllands-po-
sten.dk den 8. april 2022?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen samt en udtalelse fra Rigs-
advokaten.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan generelt oplyse, at der
er et stort fokus på, at alle domme bliver fuldbyrdet i overens-
stemmelse med deres indhold og de gældende regler på området,
og at dette er en central opgave for kriminalforsorgen at sikre.
Direktoratet for Kriminalforsorgen finder det derfor meget be-
klageligt, at der i løbet af 2. halvår 2021 er sket en væsentlig
stigning i antallet af ufuldbyrdede samfundstjenestedomme.
Kriminalforsorgen har iværksat forskellige tiltag, som beskrives
nærmere nedenfor under pkt. 1-6, og som har haft og forventes
fortsat at have en positiv effekt på nedbringelsen af ufuldbyr-
dede samfundstjenestedomme, herunder også tiltag som er sær-
ligt målrettet den konkrete afdeling, som har haft ansvaret for en
række af de ufuldbyrdede samfundstjenestedomme. Kriminal-
forsorgen vurderer løbende, om de igangsatte initiativer skal til-
passes yderligere, herunder om der er behov for at iværksætte
flere tiltag.
1.
Et stærkere organisatorisk fokus på kontrol- og tilsynsopga-
ven.
Der er i 2021 oprettet en ny kontrol- og tilsynsenhed - et fag-
kontor - i Direktoratet for Kriminalforsorgen for at styrke sty-
ringen af den kontrol- og tilsynsopgave, som er forankret lokalt
i Kriminalforsorgen i Frihed (KiF-afdelingerne), og at sikre ens-
artethed på tværs af landet, herunder i forhold til bl.a. de dømte,
som afvikler samfundstjeneste.
Side 2/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at det ikke forekommer igen, at gerningsmænd slipper for samfundstjeneste på grund af at myndighederne laver fejl, som beskrevet i artiklen »Anstødeligt«, »en hån« og »til grin«: Dømte slipper for samfundstjeneste fra jyllands-posten.dk den 8. april 2022, til justitsministeren
Der er ligeledes etableret et nyt tværgående tilsynsforum, som
skal sikre en tydelig organisatorisk og ledelsesmæssig forank-
ring i hele styringskæden i kriminalforsorgen relateret til vare-
tagelsen af kontrol- og tilsynsopgaverne. Tilsynsforummet har
som et centralt mål at styrke de driftsmæssige forhold, herunder
tilrettelæggelse og effektivisering af kontrol- og tilsynsopga-
verne i overensstemmelse med reglerne og dermed understøtte
en fælles tilgang til opgaven på tværs af landet.
Som led i det organisatoriske fokus på området er der iværksat
konkrete udviklingstiltag målrettet arbejdsgangene og opkvali-
ficeringen af medarbejderne, som er beskrevet nærmere neden-
for.
Der er også oprettet et særskilt fagligt forum på området, som
løbende undersøger, om der med fordel kan igangsættes yderli-
gere initiativer, som skal sikre, at samfundstjenestedomme bli-
ver fuldbyrdet i overensstemmelse med reglerne.
2.
Opkvalificering af medarbejdere og stærkere driftsstyring.
Kriminalforsorgen har udarbejdet en omfattende praksisnær
procedure, der beskriver, præciserer og ensarter de rammer, som
KiF-afdelingerne skal navigere ud fra i tilsynsarbejdet, herunder
hvornår og hvordan KiF skal reagere, hvis en klient overtræder
vilkåret om samfundstjeneste i forbindelse med en betinget
dom. Proceduren, som blev lanceret i marts 2022, bliver løbende
evalueret, præciseret og tilpasset.
Kriminalforsorgen fokuserer også på bedre uddannelse af de
sagsbehandlere, som fører kontrol og tilsyn med dømte uden for
murene, hvor der bl.a. bliver afholdt seminarer for at sikre et
generelt kompetenceløft.
I løbet af 2022 vil der også blive arbejdet på en ny driftsstyrings-
model for så vidt angår konkrete sager i KiF. En ny driftssty-
ringsmodel skal sikre bedre styring af sagsbeholdningen og
sagsflowet i de enkelte KiF-afdelinger og har til formål at un-
derstøtte, at der i konkrete sager om samfundstjeneste foretages
de relevante sagsskridt rettidigt og i overensstemmelse med reg-
lerne.
Driftsstyringsmodellen forventes implementeret i KiF-afdelin-
gerne i 2023.
3.
Nye erindringsfrister i klientsystemet.
Kriminalforsorgen har i januar 2022 indført nye erindringsfri-
ster i kriminalforsorgens klientsystem, så der sikres en tidlig op-
følgning på, om der er indgået de nødvendige aftaler med et eg-
Side 3/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at det ikke forekommer igen, at gerningsmænd slipper for samfundstjeneste på grund af at myndighederne laver fejl, som beskrevet i artiklen »Anstødeligt«, »en hån« og »til grin«: Dømte slipper for samfundstjeneste fra jyllands-posten.dk den 8. april 2022, til justitsministeren
net samfundstjenestested, ligesom erindringsfristerne generelt
medvirker til at understøtte, at der i alle konkrete sager foretages
de fornødne sagsskridt rettidigt efter modtagelsen af dommen.
4.
Øget fokus på at styrke kommunikationen mellem myndighe-
derne.
I løbet af 2019-2020 har alle KiF-afdelinger implementeret en
autosvarfunktion i de relevante institutionspostkasser.
Initiativet er igangsat for at adressere udfordringen med, at po-
litikredsene har fremsendt samfundstjenestedomme, som ikke
ses at være modtaget af kriminalforsorgen og dermed har resul-
teret i ufuldbyrdede domme. Politiet kan således reagere, så-
fremt en autosvarfunktion ikke er modtaget og sikre, at dommen
modtages af kriminalforsorgen.
5.
Fast opfølgning på ufuldbyrdede domme.
Der er indført en fast procedure, hvorefter alle ufuldbyrdede
samfundstjenestedomme skal indberettes til Direktoratet for
Kriminalforsorgen. Direktoratet for Kriminalforsorgen oriente-
rer efterfølgende Rigsadvokaten om indberettede domme, hvor
den manglende fuldbyrdelse skyldes forhold hos anklagemyn-
digheden.
Den faste opfølgning medvirker til at identificere eventuelle ten-
denser i forhold til eventuelle ufuldbyrdede domme, som kan
imødekommes med konkrete og praksisnære tiltag.
6.
Lokalt forankrede initiativer.
På baggrund af en konkret personalesag i én lokal KiF-afdeling
samt antallet af ufuldbyrdede samfundstjeneste domme i den
konkrete afdeling, som har medvirket til en generel stigning i
antallet af ufuldbyrdede domme i 2. halvår 2021, har kriminal-
forsorgen i januar 2022 iværksat en række initiativer for at un-
derstøtte bedre styring af sagerne og nedbringe antallet af ufuld-
byrdede samfundstjenedomme i den pågældende afdeling. Der
er således bl.a. indført stikprøvekontrol, ugentligt gennemgang
af sager med enhedsledelsen samt en såkaldt makkerordning, så
der sikres sparring om sagerne på medarbejderniveau. Der vil
desuden ske opfølgning på tiltagene hvert kvartal fremadrettet
på institutionschefniveau.”
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen og Rigsadvokaten afrap-
porterer halvårligt til Justitsministeriet om udviklingen i antallet
Side 4/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at det ikke forekommer igen, at gerningsmænd slipper for samfundstjeneste på grund af at myndighederne laver fejl, som beskrevet i artiklen »Anstødeligt«, »en hån« og »til grin«: Dømte slipper for samfundstjeneste fra jyllands-posten.dk den 8. april 2022, til justitsministeren
af ufuldbyrdede samfundstjenestedomme. I forbindelse med den
seneste afrapportering til Justitsministeriet er det konstateret, at
antallet af ufuldbyrdede samfundstjenestedomme beklageligvis
er steget fra 24 i 1. halvår 2021 til 41 i 2. halvår 2021.
Det bemærkes, at 10 af de 41 ufuldbyrdede samfundstjene-
stedomme skyldes administrative fejl i behandlingen af sagerne
hos anklagemyndigheden, mens 6 af sagerne kan tilskrives fejl
både i kriminalforsorgen og i anklagemyndigheden.
Rigsadvokaten kan oplyse, at der som opfølgning på indberet-
ningen vedrørende 2. halvår 2021 via de regionale statsadvoka-
ter er iværksat en række initiativer i politikredsene med henblik
på i videst muligt omfang at sikre, at sagsbehandlingsfejl undgås
i fremtidige sager. Der er på baggrund heraf i nogle kredse bl.a.
foretaget ændringer af sagsgangene for at sikre bedre visitation
og opfølgning i sagerne samt tilføjet ekstra ressourcer til sags-
behandlingen.
Rigsadvokaten har endvidere ved brev af 25. marts 2022 over
for samtlige embeder i anklagemyndigheden understreget vig-
tigheden af, at der fortsat er fokus på hurtig fuldbyrdelse af sam-
fundstjenestedomme og på rettidig indbringelse af sager om vil-
kårsovertrædelser.
Anklagemyndigheden i politikredsene er i den forbindelse ble-
vet bedt om at sikre, at der i forbindelse med sen oversendelse
af sager til en anden politikreds eller ved behandlingen af sager,
der skal fremsendes til retten, altid gøres tydeligt opmærksom
på indbringelsesfristen, og at der om nødvendigt tages direkte
kontakt til modtageren af sagen for at sikre, at sagen bliver pri-
oriteret. Rigsadvokaten har desuden ændret anklagemyndighe-
dens koncepter for indbringelse af sager om vilkårsovertrædelse
for retten i overensstemmelse hermed.
Rigsadvokaten vil fortsat løbende følge kriminalforsorgens ori-
enteringer om ufuldbyrdede samfundstjenestedomme, hvor den
manglende fuldbyrdelse skyldes anklagemyndighedens forhold,
og disse orienteringer vil blive delt med de regionale statsadvo-
kater, der gennem det løbende tilsyn med behandlingen af straf-
fesager følger op i forhold til politikredsene.
De regionale statsadvokater vil på de kommende tilsynsmøder
drøfte med politikredsene, hvilke yderligere tiltag der kan
iværksættes for i videst muligt omfang at imødegå sagsbehand-
lingsfejl i sagerne.”
Det er vigtigt for mig at slå fast, at det er uacceptabelt, at der er dømte, der
på grund af fejl hos myndighederne ikke har fået fuldbyrdet deres samfund-
Side 5/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 783: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at det ikke forekommer igen, at gerningsmænd slipper for samfundstjeneste på grund af at myndighederne laver fejl, som beskrevet i artiklen »Anstødeligt«, »en hån« og »til grin«: Dømte slipper for samfundstjeneste fra jyllands-posten.dk den 8. april 2022, til justitsministeren
stjenestedomme. Som det også fremgår af brev til Folketingets Retsudvalg
af 3. marts 2022 (REU Alm. del – Bilag 185), og som jeg i øvrigt kan hen-
vise til, har Justitsministeriet derfor indskærpet over for Direktoratet for Kri-
minalforsorgen og Rigsadvokaten, at ufuldbyrdede samfundstjene-
stedomme skal have absolut undtagelseskarakter, og at der fortsat skal være
et stort fokus på hurtig fuldbyrdelse af samfundstjenestedomme samt retti-
dig indbringelse af vilkårsovertrædelser.
Side 6/6