Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2571337_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. maj 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0030-7463
2403442
Besvarelse af spørgsmål nr. 782 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 782 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 782: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af udeblivelser fra retsmøder, hvor retssagerne må udskydes, fordi den tiltalte ikke møder frem, herunder oplyse omfanget af udeblivelser uden gyldig årsag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 782 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for omfanget af udeblivelser fra rets-
møder, hvor retssagerne må udskydes, fordi den tiltalte ikke mø-
der frem, herunder oplyse omfanget af udeblivelser uden gyldig
årsag?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Omfanget
af tiltaltes/sigtedes udeblivelse fra retsmøder, hvor
retsmøderne som konsekvens heraf udsættes, registreres ikke på
overordnet niveau.
Domstolsstyrelsen har i efteråret 2021 gennemført en analyse af
årsager til omberammelse og udsættelse af straffesager med del-
tagelse af samtlige by- og landsretter samt Retten på Færøerne,
kredsretterne i Grønland og Grønlands Landsret. Analysen byg-
ger på data indsamlet ved retterne i en periode på fire uger fra
den 25. oktober til den 19. november 2021.
I registreringsperioden skyldtes i alt 25,1 pct. (353 registrerin-
ger) af omberammelser og udsættelser af retsmøder i straffesa-
ger ved byretterne tiltalte/sigtedes udeblivelse med eller uden
lovlig årsag.
Den hyppigst forekommende årsag var tiltaltes/sigtedes udebli-
velse
uden
lovlig årsag. I registreringsperioden skyldtes 13,1
pct. (185 registreringer) af omberammelser og udsættelser ved
byretterne denne årsag.
Hertil kom i alt 168 retsmøder, som måtte omberammes eller
udsættes på grund af udeblivelser
med
lovlig årsag. Disse var
fordelt som følger (samlet antal registreringer i parentes): 5,2
pct. (74) skyldtes øvrig sygdom hos tiltalte/sigtede, 4,4 pct. (62)
skyldtes COVID-19-relateret forfald hos tiltalte/sigtede, og 2,2
pct. (32) skyldtes lovligt forfald af andre årsager.
I landsretterne blev ingen sager i registreringsperioden udsat el-
ler omberammet på grund af tiltalte/sigtedes udeblivelse uden
lovlig årsag. 16,3 pct. (8 registreringer) af alle omberammelser
og udsættelser af retsmøder i straffesager ved landsretterne
skyldtes tiltaltes/sigtedes lovlige forfald. Disse var fordelt som
følger (samlet antal registreringer i parentes): 6 pct. (3) skyldtes
øvrig sygdom hos tiltalte/sigtede, 6 pct. (3) skyldtes lovligt
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 782: Spm. om ministeren vil redegøre for omfanget af udeblivelser fra retsmøder, hvor retssagerne må udskydes, fordi den tiltalte ikke møder frem, herunder oplyse omfanget af udeblivelser uden gyldig årsag, til justitsministeren
forfald af andre årsager, mens 4 pct. (2) skyldtes COVID-19-
relateret forfald.
Det skal hertil bemærkes, at analysens resultater repræsenterer
et øjebliksbillede for registreringsperioden og på grund af risi-
koen for sæsonudsving ikke nødvendigvis er udtryk for det
overordnede billede ved retterne. Analysen i sin fulde længde er
den 20. april 2022 sendt til Folketingets Retsudvalg.”
2.
Justitsministeriet har et stort og kontinuerligt fokus på arbejdet med at
effektivisere straffesagskæden, og der pågår aktuelt et analysearbejde med
henblik på at identificere konkrete initiativer til at nedbringe sagsbehand-
lingstiden på tværs af straffesagskæden.
I 2017 blev der gennemført en større tværgående analyse af straffesagskæ-
den. Som opfølgning på analysen er der blevet gennemført to lovforslag,
som bl.a. har haft til formål at adressere de udfordringer med tiltaltes ude-
blivelse i straffesager, som blev konstateret i analysen.
Ved lov nr. 714 af 8. juni 2018 blev der bl.a. indført en ny bestemmelse i
retsplejelovens § 1007 a, hvorefter sigtede i tilfælde, hvor vedkommende
udebliver trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret lovligt forfald, og
hovedforhandlingen ikke fremmes til dom i tiltaltes fravær, skal erstatte det
offentlige de nødvendige udgifter, som er medgået til behandlingen af det
pågældende retsmøde.
Ved lov nr. 1169 af 8. juni 2021 blev der bl.a. indført en skærpelse af doku-
mentationskravet til lovligt forfald. I dag skal tiltaltes udeblivelse ved lov-
ligt forfald således dokumenteres forud for et berammet retsmøde og ikke
alene oplyses, jf. retsplejelovens § 855, stk. 2. Hvis der ikke fremlægges
tilstrækkelig dokumentation forud for retsmødet, kan retten fremme sagen
og i visse tilfælde også træffe afgørelse i sagen i tiltaltes fravær. Derudover
blev en række ydelseslove ændret ved lov nr. 1171 af 8. juni 2021 med det
formål at sikre tiltaltes fremmøde til et retsmøde. Det betyder, at tiltalte, der
udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret lov-
ligt forfald, i en periode på 12 uger kan få nedsat visse offentlige ydelser.
Det er Udbetaling Danmark eller den relevante kommune, der træffer afgø-
relsen om nedsættelsen. Denne ordning forudsætter, at der er tale om en
straffesag, som ikke kan fremmes til dom uden den tiltaltes tilstedeværelse,
og at retten har truffet anholdelsesbeslutning i sagen.
Side 3/3