Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2568796_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0030-7461
2402205
Besvarelse af spørgsmål nr. 781 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 781 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Mattias Tesfaye
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 781: Spm. om kommentar til artikel Kan brugen af mentalundersøgelser i straffesager gøres mere hensigtsmæssig, af bl.a. byretspræsidenterne Henrik Engell Rhod og Christian Lundblad, bragt i U.2022.B81, og om småkriminalitetssager kan løses i andet regi med færre udgifter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 781 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artikel ”Kan brugen af mentalun-
dersøgelser i straffesager gøres mere hensigtsmæssig”, af bl.a.
byretspræsidenterne Henrik Engell Rhod og Christian Lund-
blad, bragt i U.2022.B81, herunder kommentere det forhold, at
masser af ”småkriminalitet” som f.eks. et skub, en udtalelse etc.
fra domsanbragte i dag udløser en politisag med en række efter-
følgende sagsskridt så som rettens beskikkelse af en advokat for
den sigtede, afhøring af den sigtede på bostedet, allokering af to
betjente til afhøringen, rapportskrivning, diverse korrespon-
dance, forelæggelse for statsadvokaten ved tiltalefrafald, salær-
fastsættelse etc. Og vil ministeren undersøge, om sådanne sager
kan løses i andet regi f.eks. via Erstatningsnævnet med langt
færre udgifter til følge?”
Svar:
1.
Som justitsminister ser jeg positivt på bidrag, som kan være med at belyse
emner og problemstillinger af betydning for straffesagskæden, og disse bi-
drag er nyttige for regeringens løbende overvejelser om, hvordan proces-
serne i straffesagskæden indrettes mest hensigtsmæssigt, herunder så res-
sourcerne udnyttes bedst muligt. Den artikel, der henvises til i spørgsmålet,
sætter således fokus på en overordnet problemstilling, som vi skal være op-
mærksomme på.
2.
Hvad angår spørgsmålet om, hvilke sager der bør håndteres i straffepro-
cessen, er det væsentligt at fremhæve, at en forurettet, der for eksempel har
været udsat for vold, naturligvis skal have mulighed for at indgive en an-
meldelse til politiet, uanset at den forurettede er blevet udsat for vold f.eks.
som led i sit arbejde. Muligheden for at indgive en politianmeldelse har be-
tydning både for retshåndhævelsen og den enkelte borgers retsfølelse.
Hvis der er tale om en handling, der som udgangspunkt er strafbar, er det
efter min opfattelse naturligt, at sagerne håndteres i straffeprocessen. Og en
straffesag kan af naturlige årsager ikke håndteres i regi af Erstatningsnæv-
net. Et andet spørgsmål er selvfølgelig, om den handling, der som udgangs-
punkt er strafbar, så også skal forfølges.
Som det også fremgår af artiklen, har politiet allerede i dag mulighed for at
inddrage forskelligartede hensyn i vurderingen af, hvorvidt en efterforsk-
ning bør indledes, eller om en allerede påbegyndt efterforskning bør indstil-
les, såfremt der ikke har været rejst sigtelse.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 781: Spm. om kommentar til artikel Kan brugen af mentalundersøgelser i straffesager gøres mere hensigtsmæssig, af bl.a. byretspræsidenterne Henrik Engell Rhod og Christian Lundblad, bragt i U.2022.B81, og om småkriminalitetssager kan løses i andet regi med færre udgifter, til justitsministeren
2568796_0003.png
Hvis der har været rejst sigtelse mod en person, kan påtalen i visse tilfælde
opgives eller tiltalen i visse tilfælde frafaldes. Tiltalefrafald er, modsat på-
taleopgivelse, en sanktion, hvorfor det er en forudsætning for meddelelse af
et sådant, at sigtedes skyld er utvivlsom, eller at sigtede har erkendt samtlige
faktiske omstændigheder i forbrydelsens gerningsindhold. Både påtaleopgi-
velse og tiltalefrafald kan bl.a. ske i en sag, hvor yderligere straf ikke kan
forventes idømt, jf. retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3 (påtaleopgivelse), og
§ 722, stk. 1, nr. 4 (tiltalefrafald). Hvorvidt der i en sag meddeles påtaleop-
givelse eller tiltalefrafald, beror på en konkret vurdering af sagens samtlige
omstændigheder.
3.
Hvad angår spørgsmålet om sammenhængen mellem politianmeldelse og
adgangen til at opnå erstatning, kan det oplyses, at offererstatningsordnin-
gen er en statslig erstatningsordning, hvor staten efter reglerne i offererstat-
ningsloven yder erstatning og godtgørelse for personskade, der forvoldes
bl.a. ved overtrædelse af straffeloven. Ordningen bygger på hensynet til of-
feret for en forbrydelse, og herunder offerets mulighed for at få godtgørelse
og erstatning uafhængigt af, om skadevolderen er i stand til at betale, eller
om skadevolderen er ukendt. Af samme årsag er det muligt at få udbetalt
erstatning og godtgørelse efter ordningen, uanset at gerningspersonen er
utilregnelig.
Efter offererstatningsloven er det som udgangspunkt en betingelse for at an-
søge om erstatning, at lovovertrædelsen er anmeldt til politiet inden 72 ti-
mer. Denne betingelse kan fraviges, hvis forholdene taler for det.
I 2014 ændrede Erstatningsnævnet sin hidtil lempeligere praksis, således at
der alene blev meddelt dispensation fra reglen om politianmeldelse, hvis
konkrete, individuelle pædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn talte
imod politianmeldelse. Denne praksisændring blev underkendt af Højesteret
ved dom af 4. september 2018 (U.2018.3697H). Det er derfor nu Erstat-
ningsnævnets praksis, at der dispenseres fra kravet i offererstatningsloven
om politianmeldelse inden for 72 timer i sager om vold mod plejepersonale
begået af institutionsanbragte, hvis den manglende politianmeldelse er be-
grundet i generelle pædagogiske eller behandlingsmæssige hensyn til bebo-
eren på den pågældende institution.
Side 3/3