Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2568794_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0030-7460
2402007
Besvarelse af spørgsmål nr. 780 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 780 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Mattias Tesfaye
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om, hvor mange af de pågældende modtagere af bødeforlæg, der ikke møder i retten, og om at indføre et udeblivelsesgebyr, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 780 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Er ministeren bekendt med, hvor mange af de pågældende
modtagere af bødeforlæg f.eks. for hastighedsovertrædelse, der
ikke møder i retten, men hvor der må antages at sidde anklager,
dommer og vidner parat til at behandle retssagen? Vil ministe-
ren i de ovennævnte tilfælde overveje et udeblivelsesgebyr, hen-
set til de udgifter den pågældende har belastet retssystemet
med?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Bøder
for hastighedsovertrædelser behandles, såfremt der ikke
er spørgsmål om frakendelse af førerretten eller om kørselsfor-
bud, i den forenklede bødesagsproces, jf. retsplejelovens § 896
a og § 897.
Den forenklede bødesagsproces indebærer, at retten i sager, som
forgæves er søgt afgjort med et bødeforelæg, kan behandle sa-
gen uden afholdelse af retsmøde, medmindre den sigtede ud-
trykkeligt har anmodet om, at sagen behandles ved et retsmøde,
jf. retsplejelovens § 896 a og § 897, stk. 1, nr. 3. En sådan an-
modning skal fremsættes inden for den frist, som er angivet i
bødeforelægget. Retten kan således i disse sager afsige dom,
uden at anklagemyndigheden eller den sigtede er indkaldt til et
retsmøde.
Hvis sigtede ikke har vedtaget bødeforelægget og ikke har an-
modet om et retsmøde, sender politiet sagen til retten med hen-
blik på, at retten behandler sagen uden afholdelse af retsmøde,
jf. ovenfor. Hvis sigtede har anmodet om et retsmøde, sender
politiet sagen til retten med anmodning om, at der berammes et
retsmøde til behandling af sagen. Sigtede/tiltalte indkaldes her-
efter på sædvanlig vis til retsmødet, jf. retsplejelovens § 896,
stk. 2-4.
Domstolsstyrelsen har ikke data på antal udeblivelser fra rets-
møder i bødesager i alt, men tallet for afsagte udeblivelses-
domme er en mulig proxy for dette tal (se tabel 1).
Udeblivelsesdommene relaterer sig normalt til situationen, hvor
tiltalte ikke kan acceptere et bødeforelæg og således har ønsket
sagen behandlet i retten, men alligevel ikke møder til retsmødet.
Retten kan i sådanne situationer afsige dom.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 780: Spm. om, hvor mange af de pågældende modtagere af bødeforlæg, der ikke møder i retten, og om at indføre et udeblivelsesgebyr, til justitsministeren
2568794_0003.png
Tabel 1 viser dels, hvor mange sager uden domsmænd (opdelt i
bødesager og øvrige sager uden domsmænd) byretterne afslut-
tede i årene 2019-2021, og dels om disse sager blev afgjort med
en udeblivelsesdom.
Tabel 1. Afsluttede sager uden domsmænd i 2019 - 2021 opdelt på bøde-
sager og øvrige sager
År
2019
2020
Afsluttede sager uden doms-
mænd i alt
- heraf bødesager
- heraf øvrige sager uden doms-
mænd
heraf afgjort ved udeblivelses-
dom i alt
- heraf bødesager
- heraf øvrige sager uden doms-
mænd
137.369
125.632
11.737
2.441
1.034
1.407
132.512
119.972
12.540
2.591
1.036
1.555
2021
113.130
100.743
12.387
2.646
990
1.656
2.
Der findes i dag regler, som har til formål at imødegå tiltaltes udeblivelse
uden dokumenteret lovligt forfald med økonomiske konsekvenser.
Efter retsplejelovens § 1007 a skal sigtede, der udebliver trods lovlig ind-
kaldelse og uden dokumenteret lovligt forfald, og hvor hovedforhandlingen
ikke fremmes til dom i tiltaltes fravær, således erstatte det offentlige de nød-
vendige udgifter, som er medgået til behandlingen af det pågældende rets-
møde.
Endvidere blev en række ydelseslove ændret ved lov nr. 1171 af 8. juni 2021
med det formål at sikre tiltaltes fremmøde til et retsmøde. Det betyder, at
tiltalte, der udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden doku-
menteret lovligt forfald, i en periode på 12 uger kan få nedsat visse offent-
lige ydelser. Det er Udbetaling Danmark eller den relevante kommune, der
træffer afgørelsen om nedsættelsen. Denne ordning forudsætter, at der er
tale om en straffesag, som ikke kan fremmes til dom uden den tiltaltes til-
stedeværelse, og at retten har truffet anholdelsesbeslutning i sagen.
Da det er en central rettighed i strafferetsplejen, at man som tiltalt har ret til
at få prøvet sin sag ved domstolene, og idet tiltaltes udeblivelse i sager, der
kan fremmes til dom i tiltaltes fravær, ikke medfører merudgifter sammen-
lignet med sager, hvor tiltalte møder op, finder jeg ikke anledning til at ind-
føre et udeblivelsesgebyr i straffeprocessen svarende til det, som man f.eks.
kender fra tandlægen.
Side 3/3