Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2568239_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2022
HR-kontoret
Astrid Helmart Johansen
2022-0030-7449
2397949
Besvarelse af spørgsmål nr. 774 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 774 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Mattias Tesfaye
/
Rebecca Blomqvist Lund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 774: Spm. om redegørelse for hovedtal for straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden, herunder de seneste års udvikling i antal årsværk frem til i dag, sagsbehandlingstiden og opfyldelse af centrale måltal, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 774 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for de nyeste hovedtal for straffesags-
behandlingen i anklagemyndigheden, herunder de seneste års
udvikling i antal årsværk frem til i dag, sagsbehandlingstiden og
opfyldelse af centrale måltal?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
kan indledningsvis oplyse, at anklagemyndig-
heden i den seneste flerårsaftaleperiode fra 2016-2019 oplevede
et øget sags- og arbejdspres, og anklagemyndigheden modtog
flere sigtelser fra politiet, end det har været muligt at behandle,
hvilket førte til en stigning i beholdningen af sigtelser uden til-
tale samt stigende sagsbehandlingstider. Anklagemyndigheden
blev med finansloven for 2020 styrket med 50 mio. kr., svarende
til i størrelsesorden 60 årsværk, med henblik på bl.a. en stabili-
sering af sagsbeholdningen af verserende sigtelser uden tiltale.
Med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi i
2021-2023 er anklagemyndigheden tilført ressourcer svarende
til i størrelsesordenen 90 årsværk i 2021 stigende til ca. 140 års-
værk i 2023 med henblik på at styrke straffesagsbehandlingen,
hvilket bl.a. inkluderer en videreførelse af ovennævnte i størrel-
sesordenen 60 årsværk fra finansloven for 2020. Ansættelser af
de nye jurister og administrative medarbejdere sker løbende, og
hovedparten af de nye jurister er nyuddannede. De nye ankla-
gerfuldmægtige indgår fra ansættelsens start i opgaveløsningen,
så de oplæres såvel i sagsbehandlingen som i retsarbejdet. Der
vil imidlertid være indkøringsperiode ift. straffesagsproduktio-
nen.
Af tabel 1 nedenfor fremgår udviklingen i årsværk for anklage-
myndigheden i politikredsene (ekskl. Grønlands Politi og Færø-
ernes Politi) siden 4. kvartal 2019. Fra 4. kvartal 2019 til 4. kvar-
tal 2021 har der været en stigning på ca. 120 årsværk i den lokale
anklagemyndighed, hvoraf stigningen i anklagere inklusive le-
delse udgør ca. 84 årsværk.
Det bemærkes, at opgørelserne af årsværk er et øjebliksbillede,
og at der løbende kan forekomme udsving i antallet af medar-
bejdere fra måned til måned som følge af den løbende afgang af
medarbejdere (f.eks. orlov, fratrædelser, pension) og tilgang af
medarbejdere (nye ansættelser mv.).
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 774: Spm. om redegørelse for hovedtal for straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden, herunder de seneste års udvikling i antal årsværk frem til i dag, sagsbehandlingstiden og opfyldelse af centrale måltal, til justitsministeren
2568239_0003.png
Det skal herudover bemærkes, at der fra 1. januar 2022 er etab-
leret den nye Nationale enhed for Særlig Kriminalitet, som bl.a.
omfatter overførsel af anklagere fra Københavns Politi og Øst-
jyllands Politi, herunder fra Særlig Efterforskning Øst (SEØ) og
Særlig Efterforskning Vest (SEV). Det er endnu ikke teknisk
muligt for Rigsadvokaten at opgøre årsværk for den nye enhed
baseret på de samme data som for den øvrige lokale anklage-
myndighed. Det indebærer, at det på nuværende tidspunkt ikke
er muligt at udarbejde en sammenlignelig opgørelse af det sam-
lede antal årsværk i den lokale anklagemyndighed i 1. kvartal
2022.
Tabel 1:
Udvikling i årsværk for anklagemyndigheden i politikredsene for 4. kvartal siden 2019
Årsværk
4. kvartal 2019
Samlet antal årsværk i den lokale ankla-
889
gemyndighed
heraf anklagere inkl. ledelse
517
4. kvartal 2020
982
564
4. kvartal 2021
1.009
601
Anm.: Data er opdateret 8. april 2022 og er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra politiets
personaleadministrative system (POLPAI). Årsværk i anklagemyndigheden er fordelt på stillin-
ger, hvor anklagere er defineret ud fra stillingsgruppen Jurist. Årsværk omhandler alle medar-
bejdere, som får udbetalt løn af anklagemyndigheden. Opgørelsen er eksklusive Grønlands Po-
liti og Færøernes Politi.
Kilde: Rigsadvokaten.
Det er lagt til grund, at der ved de nyeste hovedtal for straffe-
sagsbehandlingen i anklagemyndigheden, herunder sagsbe-
handlingstiden og opfyldelse af centrale måltal, henvises til mål-
sætningerne for straffesagsbehandling i Aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi i 2021-2023. I flerårsaftalen har
aftaleparterne fastsat ambitiøse målsætninger for politiets og an-
klagemyndighedens straffesagsbehandling frem til 2023. Mål-
sætningerne hviler på en forudsætning om en sund sagsbehold-
ning, hvor der er den rette balance mellem antallet af sager, al-
deren på sagerne og sagernes kompleksitet eller kritiske niveau.
De samlede målsætninger skal ses i sammenhæng med, at der
med flerårsaftalen om politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi 2021-2023 er tilført flere ressourcer til straffesagsbehand-
lingen i politiet og anklagemyndigheden, jf. ovenfor.
Af tabel 2 nedenfor fremgår målsætningerne fra flerårsaftalen
samt status på målopfyldelse på landsplan pr. 1. kvartal 2022.
Det bemærkes, at målene for beholdningen af verserende anmel-
delser uden sigtelse er udeladt, da målet i det væsentligste ved-
rører politiet.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 774: Spm. om redegørelse for hovedtal for straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden, herunder de seneste års udvikling i antal årsværk frem til i dag, sagsbehandlingstiden og opfyldelse af centrale måltal, til justitsministeren
2568239_0004.png
Tabel 2:
Status på opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger om straffesagsbehandling
Målsætninger om sagsbeholdning og alder
Verserende sigtelser
1
Antal verserende sigtelser uden tiltale
Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden
tiltale
Difference
Baseline i
Status pr. 1.
Mål (2023)
mellem mål
flerårsaftale
kvartal 2022
og status
81.594
226
57.032
190
79.035
269
22.003
79
Difference
Målsætning om sagsbehandlingstiden i straffesa-
Baseline i Mål (2021- Status pr. 1.
mellem mål
ger generelt
2
flerårsaftale
2022) kvartal 2022
og status
Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på
højst 260 dage
-
70 pct.
77 pct. 7 pct.-point
Difference
Målsætninger om sagsbehandlingstiden i sager
Baseline i Mål (2021- Status pr. 1.
mellem mål
om personfarlig kriminalitet
3
flerårsaftale
2023) kvartal 2022
og status
Andel sager om personfarlig kriminalitet med sags-
-
50 pct.
45 pct. -5 pct.-point
behandlingstid på højst 85 dage
Andel sager om personfarlig kriminalitet med sags-
-
70 pct.
70 pct. 0 pct.-point
behandlingstid på højst 170 dage
Anm.: Opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). 1) Data for verserende
sigtelser er opgjort på baggrund af statiske træk ultimo kvartalet. Det vil sige, at efterregistreringer ikke
indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-, opholds- eller underret-
ningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold. Data for sagsbehandlingstid er
opdateret den 2. april 2022 og opgjort til og med 1. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis
samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. 2) Straffesager generelt er ekskl. færdsel, it-relateret
økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold. It-relateret økonomisk kri-
minalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummeret eller sagskompleksets hovedfor-
holdsjournalnummer indeholder tegnene 01LC og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk
kriminalitet eller øvrige straffelov. 3) Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab,
brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og trusler og er ekskl. sagskomplekser med flere end
2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som er fastsat i
flerårsaftalen, er ambitiøse, men vurderes fortsat at være reali-
stiske at nå. Der er på tværs af landets politikredse et markant
fokus på indfrielse af målsætningerne om straffesagsbehandlin-
gen. Status ultimo 1. kvartal 2022 giver fortsat anledning til et
vedvarende fokus på antallet af verserende sigtelser uden tiltale,
alderen på sagerne og den afledte effekt på sagsbehandlingsti-
den, når de ældre sager behandles. Ved behandling af de ældre
sager i beholdningen, kan sagsbehandlingstiderne stige indled-
ningsvis for derefter at falde, idet sagsbehandlingstiden først op-
gøres, når sagen er færdigbehandlet.
For en nærmere beskrivelse af målsætningerne for straffesags-
behandlingen i Aftale om politiets og anklagemyndighedens
økonomi i 2021-2023 samt status ved udgangen af 2021 kan der
henvises til den seneste kvartalsvise orientering om status for
opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 774: Spm. om redegørelse for hovedtal for straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden, herunder de seneste års udvikling i antal årsværk frem til i dag, sagsbehandlingstiden og opfyldelse af centrale måltal, til justitsministeren
flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi
2021-2023 til Folketingets Retsudvalg af 15. marts 2022.”
Vedlagt er
”Afrapportering
på opfyldelsen af målsætningerne for straffe-
sagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi 2021-2023 ultimo 2021” af 4. februar 2022, der blev oversendt til Fol-
ketingets Retsudvalg den 15. marts 2022, bilag 199.
Side 5/5