Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2568242_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2022
HR-kontoret
Astrid Helmart Johansen
2022-0030-7449
2397937
Besvarelse af spørgsmål nr. 773 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 773 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Mattias Tesfaye
/
Rebecca Blomqvist Lund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 773: Spm. om, hvordan forsvarsadvokater og anklagere aflønnes, og om der kan opstå en diskrepans mellem de timer og den løn, som forsvarsadvokaten hhv. anklageren har til rådighed til løsning af samme eller sammenlignelige opgaver, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 773 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i hovedtræk redegøre for, hvordan forsvarsad-
vokater og anklagere aflønnes, herunder hvilket system de to
grupper lønnes efter, hvilke ligheder og forskelle der kan være i
lønnen, og hvad disse uligheder skyldes? Vil ministeren endvi-
dere knytte nogle kommentarer til, om der undertiden kan opstå
en diskrepans mellem de timer og den løn, som forsvarsadvoka-
ten hhv. anklageren har til rådighed til løsning af samme eller
sammenlignelige opgaver?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten kan oplyse, at lønnen til anklagere skal af-
spejle den vigtige samfundsmæssige opgave, som anklagemyn-
digheden løser, samt være konkurrencedygtig, så anklagemyn-
digheden til stadighed kan rekruttere og fastholde dygtige juri-
ster.
De fastsatte lønbudgetter samt anklagemyndighedens lønpolitik
for jurister danner den overordnende ramme for løndannelsen i
anklagemyndigheden. Der arbejdes således ikke med normativ-
styring i relation til antallet af anklagere i hvert embede.
Et grundelement i aflønningen af anklagere er den individuelle
og lokale lønfastsættelse i de enkelte embeder i anklagemyndig-
heden (dvs. i anklagemyndigheden i politikredsene, hos statsad-
vokaturerne og hos Rigsadvokaten). Det forudsættes således, at
der i alle embeder arbejdes aktivt med individuel og differenti-
eret løndannelse.
Den lokale løndannelse sker for overenskomstansatte ved tilde-
ling af lønforbedringer i form af midlertidige eller varige tillæg
eller engangsvederlag samt for special- og chefkonsulenter også
ved indplacering i basislønintervaller.
Lønnen til de overenskomstansatte anklagerfuldmægtige og an-
klagere med fuldmægtigindplacering er sammensat af en anci-
ennitetsbestemt basisløn og et centralt aftalt rådighedstillæg,
som gives for op til 20 timeres merarbejde i kvartalet. Dertil
kommer decentralt aftalte kvalifikations- og funktionstillæg på
ministerområdet eller inden for anklagemyndigheden generelt,
f.eks. medhjælpertillæg og efter-turnustillæg, samt evt. lokalt
aftalte lønforbedringer via kvalifikations- og funktionstillæg el-
ler engangsvederlag.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 773: Spm. om, hvordan forsvarsadvokater og anklagere aflønnes, og om der kan opstå en diskrepans mellem de timer og den løn, som forsvarsadvokaten hhv. anklageren har til rådighed til løsning af samme eller sammenlignelige opgaver, til justitsministeren
2568242_0003.png
Lønnen til de overenskomstansatte senioranklagere, specialank-
lagere og erfarne anklagere, der er indplaceret som special- og
chefkonsulenter, er sammensat med en lønindplacering inden
for basislønintervallet samt lokalt aftalte kvalifikations- og
funktionstillæg. For special- og chefkonsulenter kan der desu-
den lokalt ydes engangsvederlag for særlig indsats, for merar-
bejde eller for opnåelse af resultater.
Lønnen for tjenestemandsansatte senior- og specialanklagere er
sammensat af en basisløn ud fra lønrammer, decentralt aftalte
tillæg og eventuelt lokalt aftalte kvalifikations- og funktionstil-
læg. For tjenestemænd kan der også lokalt ydes engangsveder-
lag for særlig indsats, for merarbejde eller for opnåelse af resul-
tater.
Løndannelsen skal understøtte kompetence- og karriereudvik-
lingen på tværs af anklagemyndigheden og Justitsministeriets
område, og personlige og faglige kvalifikationer, der er opnået
gennem rokering og uddannelse, skal honoreres gennem decen-
tralt aftalte varige kvalifikationstillæg. Honorering af funktio-
ner, der ikke alene knytter sig til enkelte tjenestesteders opgave-
varetagelse, fastsættes decentralt, således at sammenlignelige
funktioner på ministerområdet og i anklagemyndigheden hono-
reres ensartet for alle tjenestesteder med ensartede opgaver.
Honorering med lokale løntillæg anvendes omvendt til at be-
lønne kvalifikationer, funktioner eller indsatser, der ikke alle-
rede er honoreret med den pågældendes samlede løn, og som
alene vedrører opgavevaretagelsen ved det lokale tjenestested.
Kvalifikationer, der har særlig betydning for det enkelte tjene-
stested, eller som er opnået i kraft af en lokalt aftalt individuel
udviklingsplan, vil således kunne honoreres med lokale løntil-
læg. Tilsvarende vil særlige funktioner, der knytter sig til opga-
vevaretagelsen på det enkelte tjenestested, kunne honoreres med
lokale løntillæg.
Af tabellen nedenfor fremgår gennemsnitslønnen for anklagere
inkl. pension for hele 2021 samt udvalgte fraktiler. Gennem-
snitslønnen beregnes ved at tage den samlede løn og dele med
antallet af årsværk.
10. percen- Median
Gns. årsløn
til årsløn
årsløn
820.601
787.891
642.757
487.552
739.945
701.159
545.800
427.448
813.434
778.377
607.077
477.071
90. per-
centil
årsløn
930.619
896.397
741.825
572.105
Gns. må-
nedsløn
68.383
65.658
53.563
40.629
10. percen-
til måneds-
løn
61.662
58.430
45.483
35.621
Median
måneds-
løn
67.786
64.865
50.590
39.756
90. percen-
til måneds-
løn
77.552
74.700
61.819
47.675
Stillingskategori
Specialanklager
Senioranklager
Anklager
Anklagerfuld-
mægtig
Kilde: SLS og Polpai. Data er opdateret den 31. marts 2022.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 773: Spm. om, hvordan forsvarsadvokater og anklagere aflønnes, og om der kan opstå en diskrepans mellem de timer og den løn, som forsvarsadvokaten hhv. anklageren har til rådighed til løsning af samme eller sammenlignelige opgaver, til justitsministeren
I forhold til anklageres arbejdstid kan det oplyses, at udgangs-
punktet er en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 37 timer (heri
er inkluderet en halv times daglig frokostpause på 29 minutter).
Hvor meget tid anklagere har til den enkelte sag vurderes kon-
kret ud fra sagens karakter og kompleksitet samt anklagerens
kompetencer og erfaring.
2.
For så vidt angår aflønning af forsvarsadvokater, kan Rigsad-
vokaten henvise til ”Vejledende takster pr. 1. januar 2022 for
salærer til forsvarere i straffesager, bistandsadvokater samt til
beskikkede advokater i ægteskabs-, forældreansvars- og børne-
fjernelsessager” udarbejdet af præsidenterne for Østre og Vestre
Landsret, der fremgår af hjemmesiden www.domstol.dk. Det
fremgår heraf, at en forsvarer som udgangspunkt får en grund-
takst på 1.810 kr. i timen. Det skal bemærkes, at en forsvarsad-
vokat er selvstændig erhvervsdrivende og ofte aflønnes fra sag
til sag. Dette indebærer, at salæret for en forsvarsadvokat ofte
ikke blot skal dække forsvarerens egen løn, men f.eks. også ud-
gifter til kontorhold, forsikring, eventuelle ansat administrativt
personale etc.
Det er derfor ikke muligt at foretage en egentlig sammenligning
af aflønningen af anklagere og forsvarsadvokater.”
Vedlagt er ”Vejledende
takster pr. 1. januar 2022 for salærer til forsvarere i
straffesager, bistandsadvokater samt til beskikkede advokater i ægteskabs-,
forældreansvars-
og børnefjernelsessager”
af 17. december 2022 udarbejdet
af præsidenterne for Østre og Vestre Landsret.
Side 4/4