Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2568234_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. maj 2022
HR-kontoret
Astrid Helmart Johansen
2022-0030-7449
2397923
Besvarelse af spørgsmål nr. 771 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 771 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Mattias Tesfaye
/
Rebecca Blomqvist Lund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 771: Spm. om, hvorvidt det i National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) forekommer, at en efterforskning bliver stoppet eller henlagt, trods tydelige beviser, fordi der ikke er et tilstrækkeligt antal anklagere, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 771 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt det i National enhed for
Særlig Kriminalitet (NSK) forekommer, at en efterforskning bli-
ver stoppet eller henlagt, fordi der ikke er et tilstrækkeligt antal
anklagere? Med spørgsmålet ønskes det særligt belyst, hvorvidt
efterforskninger stoppes eller henlægges, selvom der måtte være
tydelige beviser for grove overtrædelser af straffeloven, og hvor
en gerningsmand er udfundet, men anholdelser og fremstillinger
altså søges begrænset med henvisning til, at der mangler ankla-
gere. Vil ministeren, hvis der ikke foreligger egentligt data til
belysning heraf, redegøre for sin og politiets opfattelse af
spørgsmålet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) via
Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet.
Rigsadvokaten kan på den baggrund oplyse, at NSK blev etab-
leret den 1. januar 2022 som led i udmøntningen af aftalen om
politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023. Formå-
let med etableringen af NSK er at styrke bekæmpelsen af den
mest komplekse og samfundsundergravende kriminalitet i Dan-
mark, herunder navnlig den mest komplekse økonomiske krimi-
nalitet og organiserede kriminalitet, ved at samle de mest speci-
aliserede kompetencer i politiet og anklagemyndigheden inden
for de nævnte kriminalitetsområder i én enhed.
NSK vil i den forbindelse målrette indsatserne og anvende de
specialiserede kompetencer bedre på tværs af de komplekse
sagsområder. Det forudsætter bl.a., at der er et effektivt og vel-
fungerende samarbejde mellem politiet og anklagemyndigheden
i NSK, og anklagemyndigheden spiller en stor rolle
i NSK’s ar-
bejde med at optimere ressourceanvendelsen, herunder ved sam-
men med politiet løbende at sikre den mest hensigtsmæssige til-
rettelæggelse og målretning af efterforskningen. Det forudsætter
samtidig, at såvel arbejdet som ressourcerne i henholdsvis poli-
tisøjlen og anklagersøjlen i NSK løbende afstemmes med hin-
anden.
Det bemærkes endvidere, at både politi og anklagemyndighed i
den daglige drift er nødt til at foretage en prioritering mellem
sagerne, og at det er NSK’s ansvar at beslutte, hvordan
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 771: Spm. om, hvorvidt det i National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) forekommer, at en efterforskning bliver stoppet eller henlagt, trods tydelige beviser, fordi der ikke er et tilstrækkeligt antal anklagere, til justitsministeren
ressourcerne til straffesagsbehandling skal prioriteres op mod
NSK’s øvrige opgaver. En sådan prioritering skal dog naturlig-
vis ske ud fra rimelige og fornuftige parametre.
NSK har hertil oplyst, at NSK ikke har henlagt sager som følge
af manglende ressourcer i anklagemyndigheden. Det bemærkes
i den forbindelse, at henlæggelse og påtaleopgivelse af sager
kræver, at de almindelige betingelser herfor i retsplejeloven er
opfyldt, jf. retsplejelovens § 749 og § 721.”
Side 3/3