Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2567123_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. maj 2022
Politikontoret
Nanna de Fønss
2022-0030-7443
2396123
Besvarelse af spørgsmål nr. 759 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 759 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 759: Spm. om, at der er retssikkerhedsmæssige implikationer forbundet med at udsætte sigtelser og dermed afhøringer, hvilket kan medføre, at eventuelle vidner ikke længere kan huske hændelserne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 759 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 31. marts 2022
om Fyns Politis begrænsning af sigtelser bekræfte, at der er rets-
sikkerhedsmæssige implikationer forbundet med at udsætte sig-
telser og dermed afhøringer, hvilket kan medføre, at eventuelle
vidner ikke længere kan huske hændelserne?”
Svar:
Der kan henvises til Justitsministeriets besvarelse af 6. januar 2022 af
spørgsmål nr. 336 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det frem-
går, at Fyns Politi har understreget, at der ikke er indført en praksis om, at
der ikke må ske sigtelse i sager, hvor anmeldelsen er mere end 8 dage gam-
mel, således som en intern mail fra en enkelt afdeling kunne give indtryk af.
Det fremgår endvidere af besvarelsen, at en effektiv drift kræver, at der er
den rette balance mellem antallet af sager med og uden sigtelse samt løbende
opmærksomhed på sagernes alder og deres kompleksitet. Opstår der en uba-
lance i driften, vil det typisk medføre et uhensigtsmæssigt flow, herunder
eksempelvis i form af en ophobning af sager med sigtelse og dermed også
en stigende alder på sagerne.
Derudover fremgår det, at Fyns Politi
på baggrund af at politikredsen i
igennem en længere periode havde oparbejdet en større bunke af straffesa-
ger med sigtelse i politiet og anklagemyndigheden
iværksatte en særlig
indsats, hvor sager, hvor der er rejst sigtelse, frem til udgangen af 2021 blev
prioriteret frem for visse andre sager, hvor der ikke var rejst sigtelse. Denne
indsats omfattede kun sager, hvor det var uproblematisk at vente med en
nærmere afhøring og evt. sigtelse af gerningsmanden.
I den forbindelse fremgår det af besvarelsen, at hvorvidt en sag kan afvente
en nærmere afhøring og sigtelse af gerningsmanden, beror på og skal bero
på en konkret og individuel vurdering, hvor sagens karakter og sikring af
beviser mv. indgår som helt naturlige elementer. Som eksempel på sager,
hvor det kan være uproblematisk at vente med at rejse sigtelse, nævner Fyns
Politi anmeldelser om indbrud, hærværk eller lignende, hvor en senere
DNA-erklæring retter mistanke mod en bestemt person. Endeligt fremgår
det, at formålet med indsatsen, hvor prioriteringer foretages med fokus på
væsentlighed, kompleksitet og alder, er at bidrage til en mere effektiv drift
til gavn for borgerne.
Side 2/2