Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2560081_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 631
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. marts 2022
Strafferetskontoret
Rune Kistrup
2022-0030-7304
2346893
Besvarelse af spørgsmål nr. 631 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 631 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm. om at indsattes trusler mod fængselsfunktionærer og andre ansatte i landets fængsler ikke har retlige konsekvenser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 631 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministerens kommentere, at indsatte øjensynligt ikke bliver
retsforfulgt efter trusler og vold mod ansatte, jf. indslaget ”Trus-
ler mod fængselsbetjente får ingen konsekvenser
flere sager
kommer aldrig
for retten” fra tv2nord.dk den 22. februar 2022?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Når politiet har afsluttet en efterforskning i en sag om trusler
eller vold mod en offentligt ansat, overgår den
ligesom andre
sager
til anklagemyndigheden, der tager stilling til, om der
skal rejses tiltale.
Anklagemyndighedens vurdering af tiltalespørgsmålet foreta-
ges i overensstemmelse med det såkaldte objektivitetsprincip,
der er et fundamentalt princip i dansk retspleje, og som regnes
for en af de vigtigste retssikkerhedsgarantier. Princippet bety-
der, at anklagemyndigheden og politiet er forpligtet til at udføre
deres undersøgelser på en objektiv måde, jf. f.eks. Eva Smith,
Straffeproces (7. udg., 2013, s. 17) og Michael Kistrup m.fl.,
Straffeprocessen (3. udg., 2018, s. 25).
Objektivitetsprincippet fremgår af retsplejelovens § 96, stk. 2,
der har følgende ordlyd:
”De offentlige anklagere skal fremme enhver sag med den
hurtighed, som sagens beskaffenhed tillader, og derved
ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også
at forfølgning af uskyldige ikke finder sted.”
Det følger således af objektivitetsprincippet, at anklagemyndig-
heden skal påse, at strafskyldige drages til ansvar, og at forfølg-
ning af uskyldige ikke finder sted. Det er et grundlæggende
krav, som gælder i alle dele af anklagemyndighedens virke, og
som indebærer, at anklagemyndigheden kun bør iværksætte
strafforfølgning, når det vurderes, at der er rimelig udsigt til, at
strafforfølgningen vil føre til, at en person bliver dømt for et
strafbart forhold.
Selv om politiet har sigtet en person, fordi mistanken har rettet
sig mod vedkommende, kan anklagemyndigheden således be-
slutte at undlade at rejse tiltale mod den sigtede. Det vil typisk
ske i sager, hvor beviserne ikke vurderes stærke nok til en dom-
fældelse.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm. om at indsattes trusler mod fængselsfunktionærer og andre ansatte i landets fængsler ikke har retlige konsekvenser, til justitsministeren
2.
Anklagemyndigheden kan i visse tilfælde meddele et tiltale-
frafald i stedet for at sende sagen i retten. Da tiltalefrafald er en
sanktion
dvs. har karakter af en straf
er det i alle tilfælde en
forudsætning for at kunne meddele et sådant, at sigtedes skyld
er utvivlsom, eller at alle faktiske omstændigheder i forbrydel-
sens gerningsindhold er erkendt.
Retsplejelovens § 722, stk. 1, opregner nogle tilfældegrupper,
hvor tiltalefrafald kan ske, som suppleres af bekendtgørelse nr.
792 af 18. juni 2018 om politidirektørernes og statsadvokaternes
adgang til at frafalde tiltale. Bortset fra en opsamlingsbestem-
melse i § 722, stk. 2, udgør retsplejelovens § 722, stk. 1, og be-
kendtgørelsen en udtømmende opregning af de situationer, hvor
tiltalefrafald kan ske.
De hensyn, der efter bestemmelserne taler for meddelelse af et
tiltalefrafald, er bl.a. gerningsmandens alder, at yderligere straf
ikke kan forventes udmålt, at retsfølelsen ikke lider skade, eller
at gerningsmanden
eller nærtstående
er kommet alvorligt til
skade. Et tiltalefrafald kan f.eks. meddeles i sager, hvor straffe-
lovens § 89 (tillægsstraf) er anvendelig, når det skønnes, at in-
gen eller kun en ubetydelig straf ville blive idømt, og domfæl-
delse heller ikke i øvrigt vil være af væsentlig betydning, jf. rets-
plejelovens § 722, stk. 1, nr. 4.
Rigsadvokaten har i en redegørelse af 29. juni 2020 om anven-
delse af tiltalefrafald i praksis til Folketingets Retsudvalg gen-
nemgået anklagemyndighedens praksis ved tiltalefrafald i sager
om trusler og vold mod bl.a. fængselsansatte. Det fremgår bl.a.
af redegørelsen, at der som udgangspunkt altid rejses tiltale for
overtrædelse af straffelovens § 119 eller andre relevante straffe-
lovsbestemmelser i sager om vold og trusler mod fængselsper-
sonale, når betingelserne i øvrigt er opfyldt. Politikredsene er,
som det fremgår af redegørelsen, særligt tilbageholdende med at
anvende tiltalefrafald i de sager, hvor § 119-overtrædelsen om-
fatter vold og ikke alene trusler. Det har således undtagelsens
karakter, at anklagemyndigheden anvender tiltalefrafald i sager
om vold mod fængselspersonale.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at vurderingen af, hvor-
vidt der skal meddeles et tiltalefrafald, foretages efter retspleje-
lovens regler. Hvorvidt der i en sag skal meddeles et tiltalefra-
fald, vil herudover altid afhænge af en helt konkret vurdering af
samtlige omstændigheder i sagen.
3.
Rigsadvokaten har endelig undersøgt mulighederne for at
trække oplysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS)
om overfald på fængselsansatte.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm. om at indsattes trusler mod fængselsfunktionærer og andre ansatte i landets fængsler ikke har retlige konsekvenser, til justitsministeren
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod
ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
karakter, herunder om den forurettedes ansættelsesforhold.
Der findes ikke i POLSAS selvstændige gerningskoder vedrø-
rende ”fysiske overfald eller trusler mod fængselsansatte”. Det
er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at til-
vejebringe oplysninger om antallet af sager, herunder antallet af
sager, der sluttes uden dom. Det vil således forudsætte en om-
fattende manuel gennemgang af et stort antal sager vedrørende
vold eller trusler mod offentligt ansatte, hvis oplysninger herom
skal tilvejebringes.”
Lad mig slå helt fast, at overfald på vores fængselspersonale er fuldstændigt
uacceptabelt. Jeg kan ikke tage nok afstand fra, at hærdede kriminelle over-
falder personalet, blot fordi de passer deres arbejde. Det skal vi på ingen
måde acceptere.
De ansatte udfører hver dag en vigtig samfundsmæssig opgave med at sikre
trygheden i vores samfund, og de skal ikke gå på arbejde med frygten for at
blive udsat for vold af de indsatte. Derfor er jeg også meget optaget af, at
der bliver slået hårdt ned på de indsatte i sådanne tilfælde, og at der bliver
fulgt ordentligt op over for de ansatte, som er blevet udsat for vold.
Med den nye flerårsaftale for kriminalforsorgen er der taget en række kon-
krete initiativer for at styrke sikkerheden og sikre mere konsekvens over for
udfordrende indsatte. Med aftalen fordobles bl.a. strafniveauet ved vold
mod fængselspersonalet, der oprettes flere skærpede sikkerhedspladser for
at kunne håndtere de udfordrende og farlige indsatte, og der indføres et nyt
disciplinærstraffesystem med fokus på ret og pligt. Som led i det nye disci-
plinærstraffesystem indføres der en konsekvensordning, hvor der ved tredje
forseelse udløses en yderligere mærkbar og markant reaktion, så den ind-
satte oplever en reel konsekvens af en gentagen uacceptabel adfærd.
Side 4/4