Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2553714_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
29. marts 2022
2021-0035-0286
2247942
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål Å fra Folketingets
Retsudvalg den 31. marts 2022
Samrådsspørgsmål Å:
”Vil ministeren redegøre for, om og hvorfor Fyns Politi har bedt betjente
om at sigte færre mistænkte i resten af 2021? Der henvises til artiklen ”Po-
litikreds beder betjente holde igen med nye sigtelser – ekspert har aldrig
hørt nogen lignende”, tv2 den 7. december 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V) og Preben Bang
Henriksen (V).
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 31/3-22 om Fyns Politis begrænsning af sigtelser, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
For mig som justitsminister er danskernes retsfølelse no-
get af det vigtigste at værne om.
Vores oplevelse af retfærdighed – vores retsfølelse – af-
hænger af mange ting, for eksempel hvordan og hvor
hårdt vi straffer de kriminelle.
Men retsfølelsen handler også om, at man som borger
møder et retssystem, som tager effektivt hånd om sagen,
hvis man har været udsat for en forbrydelse. At der med
andre ord ikke går for lang tid mellem den oplevede kri-
minalitet og at den ansvarlige gerningsmand bliver stillet
til ansvar. Borgere, der har været ofre for noget strafbart,
skal ikke opleve, at de sidder fast i retssystemet.
”Justice delayed is justice denied”, som man siger på en-
gelsk [fordi det nu engang lyder bedre på engelsk end på
dansk].
Og hvorfor nævner jeg dette? Det gør jeg, fordi jeg na-
turligvis mener, at det er uacceptabelt, hvis der i politiet
spekuleres i måltal til skade for borgerne. Det må ikke
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 31/3-22 om Fyns Politis begrænsning af sigtelser, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
ske. Det ødelægger vores tillid til retssystemet. Og det
skader vores retsfølelse.
Før jeg vender mig mod den konkrete sag, som er bag-
grunden for spørgsmålet, vil jeg først sige lidt overordnet
om de målsætninger, vi har sat os i flerårsaftalen, når det
gælder sagsbeholdningen, alder på sagsbeholdningen og
sagsbehandlingstid i politi og anklagemyndighed.
[Måltal]
Det har været en ambition for partierne bag flerårsaftalen
at reducere sagsbehandlingstider i straffesager hos både
politi og anklagemyndighed – til gavn for de borgere der
er involveret i sagerne.
Derfor har vi styrket ressourcerne til straffesagsbehand-
lingen i politi og anklagemyndighed markant. Samlet til-
fører vi ca. 310 årsværk til straffesagsbehandlingen i po-
liti og anklagemyndighed, når styrkelsen er fuldt indfaset
i 2023.
I aftalen opstiller vi målsætninger for sagsbehandlingstid
såvel som sagsbeholdningens størrelse og alder i politiet
og anklagemyndigheden ved udgangen af 2023.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 31/3-22 om Fyns Politis begrænsning af sigtelser, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
Det gør vi, fordi der er risiko for skævvridning – eller
uhensigtsmæssige incitamenter– hvis der ikke er måltal
for alle tre elementer.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden opgøres i tiden
fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet og op-
gøres i dage.
Målsætningerne for beholdningens størrelse vedrører an-
tallet af verserende anmeldelser uden sigtelse og antallet
af verserende sigtelser uden tiltale.
Målsætningerne vedrørende alderen på sagsbeholdnin-
gen opgøres i dage og måles ved at se på anmeldelse uden
sigtelse henholdsvis sigtelse uden tiltale.
Der er altså ikke tale om målsætninger for antallet af sig-
telser, der skal rejses, men alene for sagsbeholdningens
størrelse og alder.
Justitsministeriet følger udviklingen løbende og sender
kvartalsvis en orientering til Retsudvalget om status for
opfyldelsen af målsætningerne i flerårsaftalen. Den sene-
ste orientering er sendt den 15. marts 2022.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 31/3-22 om Fyns Politis begrænsning af sigtelser, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
Orienteringen giver en status ved udgangen af 2021 på
alle målsætninger vedrørende sagsbehandlingen, som er
opstillet i regi af flerårsaftalen. Det fremgår bl.a., at både
bunken af verserende anmeldelser uden sigtelse og bun-
ken af verserende sigtelser uden tiltale er faldet i forhold
til udgangspunktet i flerårsaftalen.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som er
fastsat i flerårsaftalen, er ambitiøse:
- Sagsbeholdningen af verserende anmeldelser uden
sigtelse – eksklusiv sager om færdsel og sager om
it-relateret økonomisk kriminalitet – skal være re-
duceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med ul-
timo 2019.
- Sagsbeholdningen af verserende sigtelser uden til-
tale – eksklusiv sager om færdsel, sager om melde-
, opholds- eller underretningspligt og sagskom-
plekser med flere end 2.000 forhold – skal være re-
duceret med 30 pct. i 2023 sammenlignet med ul-
timo 2019.
Det vurderes fortsat at være realistisk at nå disse ambiti-
øse målsætninger.
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 31/3-22 om Fyns Politis begrænsning af sigtelser, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
Flerårsaftalen har primært fokus på målsætninger for
sagsbehandlingen ved udgangen af 2023. Justitsministe-
riet har dog udmøntet målsætningerne på årsbasis i de
mål- og resultatplaner, som indgås mellem Justitsmini-
steriet og henholdsvis Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
Det skal sikre løbende opfølgning på fremdriften på mål-
sætningerne. Rigspolitiet og Rigsadvokaten udmønter de
nationale målsætninger i årlige interne mål på kredsni-
veau med henblik på at understøtte realiseringen af de
samlede målsætninger.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten følger månedligt udvik-
lingen tæt på tværs af politiet og anklagemyndigheden på
landsplan såvel som i hver af de 12 politikredse og har
løbende dialog med politikredsenes øverste ledelse om
udviklingen.
Justitsministeriet vil også fortsat følge udviklingen tæt i
forhold til at nå målsætningerne i flerårsaftalen.
[Den konkrete sag]
Så til den konkrete sag, som er udgangspunktet for sam-
rådet: Der florerede i starten af december 2021 en mail i
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 31/3-22 om Fyns Politis begrænsning af sigtelser, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
medierne, som var blevet sendt internt til en afdeling i
Fyns Politi.
Der er ingen tvivl om, at mailen er uheldigt formuleret,
og Fyns Politi var også allerede på daværende tidspunkt
ude at beklage mailen og de misforståelser, den gav an-
ledning til.
Fyns Politi forklarede i den forbindelse, at baggrunden
for mailen var, at kredsen i efteråret 2021 besluttede at
iværksætte en særlig indsats, hvor sager, hvor der var
rejst sigtelse, frem til udgangen af 2021 blev prioriteret.
Det betød, at sager, hvor der var rejst sigtelse, i en peri-
ode kom foran visse andre sager, hvor der ikke var rejst
sigtelse. Indsatsen omfattede kun sager, hvor det på bag-
grund af en konkret vurdering var uproblematisk at vente
med en nærmere afhøring og evt. sigtelse af gernings-
manden.
Fyns Politi har understreget, at der således ikke har været
indført en praksis om, at der ikke må ske sigtelse i sager,
hvor anmeldelsen er mere end 8 dage gamle, sådan som
den interne mail fra en enkelt afdeling ellers kunne give
indtryk af.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 31/3-22 om Fyns Politis begrænsning af sigtelser, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
[Baggrunden for den særlige indsats]
Baggrunden for denne særlige indsats – og dermed også
mailen - var, at Fyns Politi igennem en længere periode
havde oparbejdet en større bunke af straffesager med sig-
telse uden tiltale i politiet og anklagemyndigheden. Dette
som følge af et behov for at omprioritere politifolk til be-
vogtningsgaver og konflikter i bandemiljøet mv.
Fyns Politi besluttede på den baggrund i oktober 2021 at
iværksætte en særlig indsats, hvor sager, hvor der var
rejst sigtelse, blev prioriteret i forhold til sager, hvor der
ikke var rejst sigtelse. Sidstnævnte kom altså til at af-
vente behandlingen af sager, hvor der
var
rejst sigtelse.
Fyns Politi har oplyst, at en sådan ophobning af sager,
som Fyns Politi oplevede i efteråret 2021, er meget uhen-
sigtsmæssig – både for de borgere, der er involveret i
straffesagen, og for den effektive drift i politikredsen.
Fyns Politi arbejder derfor kontinuerligt – ligesom andre
politikredse – på at skabe en effektiv drift af såvel opera-
tive sager som sagsbehandling.
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 31/3-22 om Fyns Politis begrænsning af sigtelser, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
Det skal sikre, at både de borgere, der har været udsat for
en forbrydelse, og dem, der er mistænkt eller sigtet i en
straffesag, ikke skal opleve, at de sidder fast i systemet.
Det kræver også, at politi og anklagemyndighed er lø-
bende opmærksomme på sagernes alder og kompleksitet.
Hvis der opstår ubalance i driften, vil det f.eks. kunne
betyde, at der ophober sig mange sager med sigtelse uden
tiltale og dermed også stigende alder på disse sager.
Derfor er der også behov for løbende prioriteringer og
indsatser i de enkelte politikredse.
[Afslutning]
Jeg vil gerne slå fast igen, at det naturligvis er uaccepta-
belt, hvis der spekuleres i måltal eller andet til skade for
borgerne. Det er ganske enkelt ødelæggende for borger-
nes tillid til retssamfundet.
I forhold til den konkrete sag er Justitsministeriet da også
af både Rigspolitiet og Fyns Politi blevet bekræftet i, at
det ikke er tilfældet.
Tak for ordet.
9