Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2563602_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 651
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. marts 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Mikkel Astrup Saugmann
Sagsnr.: 2022-0030-7319
Dok.:
2353820
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 651 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 651 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm., om regeringen vil sikre at alle sager, også sager hvor betingelserne i straffelovens § 81 a ikke er opfyldt, men hvor kriminaliteten alligevel kan karakteriseres som banderelateret, fremover omfattes af bandeparagraffen i straffelovens § 81 a, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 651 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på som. 399
redegøre for, om regeringen med Dansk Folkepartis støtte vil
tage initiativ til et eftersyn af straffelovens § 81 a, således at man
fremover i sager som den foreliggende, hvor medlemmer af Bra-
brandgruppen i forening og i forlængelse af en konflikt har over-
faldet en person tilhørende Satudarah, der bliver stukket med
kniv og som følge heraf afgår ved døden, dømmes for drab efter
bandeparagraffen?”
Svar:
Indledningsvis bemærkes det, at når de tiltalte i sagen ikke blev dømt for
drab, skyldes det ikke straffelovens § 81 a, men at retten ikke fandt det be-
vist, at forholdet skulle henføres under straffelovens § 237 om manddrab,
men i stedet straffelovens § 245, stk. 1, om grov vold. Som det fremgår af
samme besvarelse frifandt retten endvidere for overtrædelse af straffelovens
§ 81 a om strafskærpelse for forhold, der har baggrund i eller er egnet til at
fremkalde en konflikt mellem grupper af personer, idet det ikke blev fundet
bevist, at mellemværendet havde relation til grupperingerne. Der henvises i
den forbindelse til Justitsministeriets besvarelse af 20. december 2021 af
spørgsmål nr. 322 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, der
blev indgået i december 2020 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti og Nye Borgerlige, blev det besluttet, at der i aftaleperioden skulle
gennemføres et serviceeftersyn af tidligere bandepakker for at se på, om de
gennemførte tiltag i bandepakkerne er tilstrækkelige i forhold til at imødegå
de udfordringer, som samfundet i dag står over for med hensyn til bekæm-
pelsen af bandekriminalitet.
Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Direktoratet for Kriminalforsorgen har på
den baggrund udarbejdet en samlet afrapportering vedrørende initiativerne
i bandepakkerne med henblik på at belyse myndighedernes vurdering af de
gennemførte initiativer. Afrapporteringen fra serviceeftersynet af bandepak-
kerne blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 10. februar 2022 (REU
Alm. del
Bilag 159) og indeholder bl.a. en evaluering af straffelovens §
81 a.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 734: Spm., om regeringen vil sikre at alle sager, også sager hvor betingelserne i straffelovens § 81 a ikke er opfyldt, men hvor kriminaliteten alligevel kan karakteriseres som banderelateret, fremover omfattes af bandeparagraffen i straffelovens § 81 a, til justitsministeren
Det fremgår bl.a. herom, at Rigspolitiet vurderer, at straffelovens § 81 a har
vist sig at være et meget centralt værktøj for politiet i bekæmpelsen af ban-
dekriminalitet. Bestemmelsen giver ikke i sig selv forbedrede efterforsk-
ningsmuligheder, men vurderes generelt at have en forebyggende og af-
skrækkende effekt i forhold til bandernes konfliktrelaterede voldelige kri-
minalitet.
Det fremgår videre, at Rigsadvokaten bemærker, at der kan være tilfælde,
hvor betingelserne i straffelovens § 81 a ikke er opfyldt i en konkret sag,
men hvor kriminaliteten alligevel kan karakteriseres som banderelateret.
Domstolene kan i denne type sager anvende straffelovens øvrige strafskær-
pelsesregler
f.eks. straffelovens § 81, hvor der ved strafudmåling i skær-
pende retning bl.a. kan lægges vægt på, at gerningen er udført af flere i for-
ening eller som led i omfattende kriminalitet.
Regeringens politik i relation til banderne er helt klar: Bandekriminalitet
hører ikke til i Danmark, og regeringen er villig til at gå endog meget langt
for at bekæmpe den. Derfor arbejder regeringen også på nye tiltag mod ban-
dekriminalitet, som skal stramme grebet om banderne yderligere. Det ar-
bejde tager bl.a. udgangspunkt i det gennemførte serviceeftersyn.
Side 3/3