Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2562642_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. april 2022
Politikontoret
Nanna de Fønss
2022-0030-7397
2382785
Besvarelse af spørgsmål nr. 727 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 727 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (FG).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 727: Spm. om ministeren i forlængelse af sin besvarelse af REU alm. del - spørgsmål 562, hvor ministeren oplyser, at betjentene stillede kontrolspørgsmål for at fastlægge de to personers identitet, da personerne ikke havde “identifikations-papirer, vil redegøre for hvilke “kontrolspørgsmål politiet stiller, politiets juridiske grundlag til at se id-papirer og politiets juridiske grundlag for at stille “kontrolspørgsmål, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 727 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af sin besvarelse af REU alm. del
spørgsmål 562, hvor ministeren oplyser, at betjentene stillede
kontrolspørgsmål for at fastlægge de to personers identitet, da
personerne ikke havde "identifikations-papirer" redegøre for
hvilke "kontrolspørgsmål" politiet stiller, politiets juridiske
grundlag til at se idpapirer og politiets juridiske grundlag for at
stille "kontrolspørgsmål"?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at ingen er forpligtet til at afgive for-
klaring til politiet eller at forevise dokumentation for identitet
eller lignende. Rigspolitiet bemærker dog, at en udlænding ved
indrejse, under ophold i landet og ved udrejse herfra skal være i
besiddelse af pas eller andet dokument, der efter udlændinge- og
integrationsministerens bestemmelse kan godkendes som rejse-
legitimation, jf. udlændingelovens § 39, stk. 1.
I henhold til retsplejelovens § 750, 2. pkt., er enhver på forlan-
gende forpligtet til at oplyse navn, adresse og fødselsdato til po-
litiet. Bestemmelsen i retsplejelovens § 750 finder anvendelse
både i forbindelse med politiets efterforskning af strafbare for-
hold og i forbindelse med politiets henvendelser vedrørende or-
dens- og sikkerhedsopgaver.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at konsekvensen af, at en per-
son nægter at oplyse sin identitet, er, at vedkommende kan straf-
fes med bøde.
Politiet kan i henhold til retsplejelovens § 755 anholde en per-
son, der med rimelig grund mistænkes for et strafbart forhold,
der er undergivet offentlig påtale, såfremt anholdelse må anses
for påkrævet for at hindre yderligere strafbart forhold, for at
sikre hans foreløbige tilstedeværelse eller for at hindre hans
samkvem med andre. Politiet kan således efter retsplejelovens §
755 anholde en person, hvis personen i strid med retsplejelovens
§ 750, 2. pkt., nægter at oplyse navn, adresse og fødselsdato med
henblik på at sikre identiteten, og hvis betingelserne i retspleje-
lovens § 755 er opfyldt. Politiet kan ligeledes efter retsplejelo-
vens § 755 foretage anholdelse, hvis politiet har mistanke om,
at det ikke er de rigtige oplysninger, der er opgivet.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 727: Spm. om ministeren i forlængelse af sin besvarelse af REU alm. del - spørgsmål 562, hvor ministeren oplyser, at betjentene stillede kontrolspørgsmål for at fastlægge de to personers identitet, da personerne ikke havde “identifikations-papirer, vil redegøre for hvilke “kontrolspørgsmål politiet stiller, politiets juridiske grundlag til at se id-papirer og politiets juridiske grundlag for at stille “kontrolspørgsmål, til justitsministeren
Rigspolitiet kan endelig oplyse, at Rigspolitiet ikke har mulig-
hed for at redegøre for, hvilke spørgsmål politiet stiller personer,
som ikke kan dokumentere sin identitet via ”identifikations-pa-
pirer”, i situationer, hvor der er behov for at fastslå de pågæl-
dendes identitet. Dette vil afhænge af den konkrete situation.”
Side 3/3