Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2478994_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
12. november 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Reenberg
Sagsnr.: 2021-0030-6751
Dok.:
2180418
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 72 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 72 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om hvordan det kommende lovforslag om begrænsning og indskrænkning af livstids- og forvaringsdømtes rettigheder harmoniserer med normaliseringsprincippet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 72 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det kommende lovforslag
om begrænsning og indskrænkning af livstids- og forvarings-
dømtes rettigheder harmoniserer med normaliseringsprincippet,
jf. straffuldbyrdelseslovens § 4 og forbuddet mod forskelsbe-
handling?”
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 28 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg, er det min opfattelse, at der er behov for, at reglerne
for livstidsdømtes og visse forvaringsdømtes afsoning strammes, og at så-
danne dømte derfor i fremtiden bl.a. skal have begrænset deres mulighed for
kontakt med omverdenen.
Det følger af § 4 i straffuldbyrdelsesloven, at der ikke under fuldbyrdelsen
af straf må pålægges en person andre begrænsninger i tilværelsen end så-
danne, der er fastsat ved lov eller en følge af selve straffen. Det såkaldte
normaliseringsprincip er bl.a. afspejlet i § 4. Det fremgår således bl.a. af
bemærkningerne til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 145 af 8. december
1999, at indsatte skal have adgang til at udøve deres almindelige borgerlige
rettigheder i det omfang, den pågældende ikke ved lov eller som følge af
frihedsberøvelsen er afskåret herfra, og at dette udgangspunkt er udtryk for,
at en frihedsberøvelse alene tilsigter at indebære et indgreb i lokalfriheden
for den dømte.
Baggrunden for mine initiativer er, at der skal være sammenhæng mellem
forbrydelse og straf, og at afsoningsforholdene skal stå mål med de handlin-
ger, som den pågældende indsatte har begået. Initiativerne hviler i høj grad
på hensynet til retsfølelsen. Det er navnlig ofre og pårørende, som er i fokus.
Det skal ikke være sådan, at ofre og pårørende sidder tilbage med det ind-
tryk, at de omfattede forbrydere på nogle områder kan leve et tilnærmelses-
vist normalt liv, eksempelvis når det gælder kontakt til omverdenen.
Når jeg fremlægger disse initiativer, er det desuden vigtigt at huske på, hvem
der er omfattet. De skal kun gælde for de indsatte, der har begået de værste
forbrydelser. Det gælder livstidsdømte samt de forvaringsdømte, der er
dømt efter en bestemmelse, som hjemler straf på livstid. I de særligt grove
sager, for hvilke sådanne indsatte afsoner, er der et helt særligt hensyn at
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om hvordan det kommende lovforslag om begrænsning og indskrænkning af livstids- og forvaringsdømtes rettigheder harmoniserer med normaliseringsprincippet, til justitsministeren
tage til retsfølelsen. Derfor er det også min opfattelse, at der er god grund
til, at der for dem skal gælde særligt skærpede regler.
Det er i øvrigt Justitsministeriets vurdering, at de omtalte initiativer ikke
rejser spørgsmål i forhold til et forbud mod forskelsbehandling.
Side 3/3