Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2560013_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. april 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Julie Mørkholt Schlie-
mann
Sagsnr.: 2022-0030-7385
Dok.:
2397847
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 718 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 718 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Patrick Kofod Holm Schack
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om, hvilke vilkår kvinder, der ikke kan placeres i Jyderup, sidder varetægtsfængslet under, om redegørelse for reglerne og om den praktiske udførelse ift. rettigheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 718 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke vilkår kvinder, der under
varetægtsfængsling ikke kan placeres i Jyderup, sidder vare-
tægtsfængslet? Ministeren bedes redegøre for reglerne, den
praktiske forvaltning af reglerne, samt hvordan reglerne og den
praktiske udførelse er i overensstemmelse med grundlæggende
rettigheder?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Det
følger af retsplejelovens § 770, stk. 2, 1. pkt., at varetægts-
arrestanter anbringes i varetægtsfængsel, så vidt muligt på det
sted, hvor straffesagen behandles.
Det fremgår videre af § 10, stk. 1, i bekendtgørelse om ophold i
varetægt (varetægtsbekendtgørelsen), at anbringelse i eller over-
førsel til andet varetægtsfængsel end der, hvor straffesagen be-
handles, kan ske, hvis det begæres af politiet af hensyn til efter-
forskningen, eller det er påkrævet af pladsmæssige grunde, sik-
kerhedsmæssige hensyn eller andre særlige omstændigheder.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at kvindelige va-
retægtsarrestanter øst for Storebælt i praksis bliver placeret i ar-
resten i Jyderup Fængsel, mens kvindelige varetægtsarrestanter
vest for Storebælt bliver placeret i arrester i Jylland og på Fyn i
overensstemmelse med udgangspunktet i retsplejelovens § 770,
stk. 2, 1. pkt.
Jyderup Fængsel har udelukkende varetægtspladser i den så-
kaldte sikkerhedsklasse 3. Der kan derfor også være kvindelige
varetægtsarrestanter øst for Storebælt, der af sikkerheds- eller
efterforskningsmæssige årsager bliver placeret i en anden arrest
end arresten i Jyderup Fængsel, herunder eksempelvis kvinder,
der er sigtet for overtrædelse af straffelovens §§ 114 og 114 a-j
om bl.a. terrorisme, da de som udgangspunkt placeres i sikker-
hedsklasse 2.
Der skelnes i reglerne ikke mellem de forskellige køn, og kvin-
delige varetægtsarrestanter er derfor omfattet af de samme reg-
ler som mandlige varetægtsarrestanter, som blandt andet frem-
går af varetægtsbekendtgørelsen.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 718: Spm. om, hvilke vilkår kvinder, der ikke kan placeres i Jyderup, sidder varetægtsfængslet under, om redegørelse for reglerne og om den praktiske udførelse ift. rettigheder, til justitsministeren
I overensstemmelse hermed har alle køn de samme grundlæg-
gende rettigheder i relation til f.eks. deltagelse i gudstjeneste
m.v., gårdtur, beskæftigelse og besøg, jf. varetægtsbekendtgø-
relsens §§ 25, 28, 29 og 40 ff., uanset i hvilken institution, vare-
tægtsfængslingen sker.
Den praktiske gennemførelse af varetægtsfængslingen kan dog
i visse tilfælde, navnlig på grund af de bygningsmæssige forhold
og i de tilfælde, hvor f.eks. en kvindelig indsat ikke ønsker fæl-
lesskab med indsatte af modsat køn, medføre forskelle i, hvor-
dan varetægtsopholdet gennemføres, for eksempel i forhold til
mulighederne for beskæftigelse uden for egen celle.
For så vidt angår de kvindelige varetægtsarrestanters adgang til
fællesskab med andre indsatte, følger det af varetægtsbekendt-
gørelsens § 23, at en varetægtsarrestant, som ikke er isoleret i
medfør af retsplejeloven, så vidt muligt skal have adgang til fæl-
lesskab med andre indsatte efter reglerne i bekendtgørelse om
indsattes adgang til fællesskab m.v. med andre indsatte i krimi-
nalforsorgens institutioner (fællesskabsbekendtgørelsen).
Efter fællesskabsbekendtgørelsens § 1, stk. 2, finder reglerne i
blandt andet straffuldbyrdelseslovens § 33 og fællesskabsbe-
kendtgørelsen tilsvarende anvendelse for varetægtsarrestanter,
der ikke er isolerede i medfør af retsplejeloven. Det fremgår af
straffuldbyrdelseslovens § 33, stk. 4, at såfremt den indsatte selv
ønsker det og forholdene tillader det, fuldbyrdes fængselsstraf
uden fællesskab med indsatte af modsat køn, bortset fra fælles-
skab i arbejdstiden.
I det tilfælde, at der er flere kvinder i en arrest, er der mulighed
for fællesskab med andre kvinder, eventuelt som cellefælleskab
(styret fællesskab med en anden indsat i eget opholdsrum), hvis
der i arresthuset ikke er etableret et fællesskabsrum eller er etab-
leret mulighed for fritidsaktiviteter på gangarealer og lignende.
Hvis der i en arrest kun er én kvinde, eller hvis der er flere kvin-
der, som for eksempel af sikkerhedshensyn ikke kan afvikle fæl-
lesskab med hinanden, vil de pågældende i stedet blive tilbudt
fællesskab med mandlige indsatte. Dette kræver dog, at ordens-
og sikkerhedsmæssige forhold, herunder de bygningsmæssige
forhold, ikke taler imod dette.
Såfremt det vurderes, at en kvindelig indsat kan afvikle fælles-
skab med en mandlig indsat, vil det blive overvejet, hvorledes
dette bedst kan foregå under hensyn til orden og sikkerhed.
Dette kan f.eks. føre frem til, at fællesskab med en mandlig ind-
sat skal afvikles for åben dør. Personalet vil under alle omstæn-
digheder være opmærksomme på, at der ikke sker overgreb eller
misbrug under afvikling af fællesskab.”
Side 3/3