Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2561167_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
20. april 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anders Bertelsen Forman
Sagsnr.: 2022-0030-7371
Dok.:
2378544
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 711 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 711 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at undgå, at bandekriminelle i Danmark aftaler at køre over Øresundsbroen og tage deres opgør i Malmø for derved at vinde mildere straf, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 711 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm. 584
redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at undgå, at bandekri-
minelle i Danmark aftaler at køre over Øresundsbroen og tage
deres opgør i Malmø for derved at vinde, hvad der må antages
at være en betydelig strafrabat? Og vil ministeren redegøre for,
i hvilket omfang det er muligt at aftale med Sverige, at retsfor-
følgelsen i disse tilfælde skal ske i Danmark efter dansk lov?
Endelig bedes ministeren oplyse, om regeringen i Danmark vil
sende en kraftig opfordring til regeringen i Sverige om, hurtigst
muligt at indføre en bandeparagraf i svensk lov.”
Svar:
1.
Danskernes tryghed er en kerneprioritet for regeringen. Det gælder både,
når truslen kommer fra kriminelle grupperinger her i landet, og når der er
tale om grænseoverskridende kriminalitet i eller fra vores nabolande. Det er
netop også derfor, at regeringen i efteråret 2019 besluttede at styrke beskyt-
telsen af grænsen mod Sverige ved at indføre midlertidig grænsekontrol og
styrke politiets indsats og samarbejde med svensk politi i grænseområderne
mod Sverige, bl.a. ved etableringen af Grænsecenter Øresund, der i dag er
en del af National enhed for Særlig Kriminalitet.
Jeg vil ikke som justitsminister i Danmark blande mig i, hvordan Sverige
indretter sin straffelovgivning. Jeg kan dog oplyse, at der i forbindelse med
den løbende dialog mellem Danmark og de andre nordiske lande, herunder
Sverige, har været og fortsat er fokus på bekæmpelsen af organiseret og
banderelateret kriminalitet, herunder erfaringsudveksling om gennemførte
tiltag på bandeområdet, og jeg forventer også at bringe emnet op på det
kommende nordiske justitsministermøde i juni 2022.
2.
Justitsministeriet kan derudover henvise til Justitsministeriets besvarelse
af 17. marts 2022 af spørgsmål nr. 584 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg, der indeholder en redegørelse for betingelserne for dansk straffemyn-
dighed. Justitsministeriet har derudover til brug for besvarelsen indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan generelt oplyse følgende vedrørende
spørgsmålet om overførsel af retsforfølgning mellem de nordi-
ske lande:
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at undgå, at bandekriminelle i Danmark aftaler at køre over Øresundsbroen og tage deres opgør i Malmø for derved at vinde mildere straf, til justitsministeren
Overførsel af retsforfølgning mellem de nordiske lande (Dan-
mark, Sverige, Norge, Finland og Island) reguleres af Samar-
bejdsaftale af 6. februar 1970 mellem de nordiske rigsadvokater
om retsforfølgning i andet nordisk land end der, hvor den straf-
bare handling er begået, som ændret ved samarbejdsaftale af 12.
oktober 1972, jf. cirkulæreskrivelse af 23. oktober 1972 om æn-
dring i samarbejdsaftalen (af 6. februar 1970) om retsforfølg-
ning i andet nordisk land end der, hvor den strafbare handling er
begået.
Danmark har endvidere ratificeret Den Europæiske Konvention
af 15. maj 1972 om overførsel af retsforfølgning i straffesager.
Konventionen blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 252 af 12.
juni 1975 om overførsel til andet land af retsforfølgning i straf-
fesager og trådte i kraft den 30. marts 1978. Sverige har ligele-
des ratificeret konventionen.
Lovovertrædelser begået i en anden stat kan strafforfølges i
Danmark, såfremt betingelserne i Den Europæiske Konvention
er opfyldt, herunder hvis den mistænkte bor i Danmark, og hvis
handlingen ligeledes er strafbar efter dansk ret. Princippet om
dobbelt strafbarhed er således en betingelse for overførsel af
retsforfølgning fra en anden stat til Danmark.
Af konventionens artikel 10 og 11 fremgår de tilfælde, hvor den
anmodede stat kan afslå helt eller delvis at imødekomme en an-
modning om overførsel af retsforfølgningen. Det er udgangs-
punktet, at en anmodning om overførsel af retsforfølgning skal
imødekommes, og at en anmodning kun kan afslås i de artikel
10 og 11 nævnte tilfælde. Afslagsgrundene i konventionens ar-
tikel 10 og 11 omfatter bl.a. forældelse og princippet om
ne bis
in idem
(forbuddet mod dobbelt strafforfølgning).
Rigsadvokaten bemærker, at det følger af både samarbejdsafta-
len og konventionen, at det er det land, hvor gerningen er begået,
der træffer afgørelse om, hvorvidt et andet land skal anmodes
om at overtage retsforfølgningen.
Det følger derudover af konventionens artikel 8, at en kontrahe-
rende stat kan anmode en anden kontraherende stat om at over-
tage retsforfølgning, såfremt den pågældende stat finder, at
overførsel af retsforfølgning er ønskelig af hensyn til sagens op-
klaring, særligt når det vigtigste bevismateriale befinder sig i
den anmodede stat.
Såfremt der sker overførsel af retsforfølgning til Danmark, vil
retsforfølgningen ske efter de danske regler om straffesagers be-
handling.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 711: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at undgå, at bandekriminelle i Danmark aftaler at køre over Øresundsbroen og tage deres opgør i Malmø for derved at vinde mildere straf, til justitsministeren
Rigsadvokaten bemærker afslutningsvis, at det i det enkelte til-
fælde er retten, der efter en konkret vurdering tager stilling til,
om der er dansk straffemyndighed, og om eksempelvis betingel-
serne for anvendelse af straffelovens § 81 a i øvrigt er opfyldt.”
Side 4/4