Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2558562_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
11. april 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Sofie Dahl-Larsen
Sagsnr.: 2022-0030-7354
Dok.:
2365510
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 692 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 692 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Funck Hansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 692: Spm., om hvorfor Justitsministeriet ikke er gået videre med Konkurrencerådets anbefaling om at nedsætte en arbejdsgruppe om optag af andre kandidater end kandidater med en juridisk embedseksamen (cand.jur.) på advokatuddannelsen, eksempelvis erhvervsjurister (cand.merc.jur.), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 692 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor Justitsministeriet ikke er
gået videre med Konkurrencerådets anbefaling om at nedsætte
en arbejdsgruppe om optag af andre kandidater end kandidater
med en juridisk embedseksamen (cand.jur.) på advokatuddan-
nelsen, eksempelvis erhvervsjurister (cand.merc.jur.)? Der hen-
vises til artiklen ”Advokater kan ånde lettet op –
minister lader
stort liberaliseringsbrag blive i skuffen”, AdvokatWatch, den 1.
november 2021.”
Svar:
1.
Indledningsvis vil jeg fremhæve, at retsplejelovens regulering af advokat-
branchen helt grundlæggende skal sikre, at vi har et velfungerende retssam-
fund, hvor landets borgere og virksomheder har adgang til uafhængige ad-
vokater, der alene varetager klientens interesser. Det er ganske enkelt et
spørgsmål om retssikkerhed. Reguleringen har således ikke til formål at
fremme konkurrencen.
Som oplyst i mit brev af 29. oktober 2021 til Retsudvalget ville en gennem-
førelse af alle anbefalingerne i Konkurrencerådets analyse af 14. januar
2021 om konkurrencen i advokatbranchen efter Justitsministeriets opfattelse
give anledning til en række grundlæggende og principielle betænkeligheder
af retssikkerhedsmæssig karakter. Det skyldes, at analysens anbefalinger ef-
ter Justitsministeriets opfattelse generelt set tillægger hensynet til retssik-
kerheden en for beskeden vægt over for hensynet til konkurrencen.
For mig har det stor betydning, at den almindelige dansker har adgang til et
sikkert og trygt møde med retsvæsenet, herunder landets advokater. Samti-
dig er en høj tillid til retssystemet en nødvendig forudsætning for et velfun-
gerende retssamfund. Jeg har af den grund valgt at gå videre med de anbe-
falinger, der konkret og umiddelbart vil kunne gavne den almindelige for-
bruger i mødet med landets advokater uden at gå på kompromis med rets-
sikkerheden.
2.
Hvad angår anbefalingen i Konkurrencerådets analyse om nedsættelse af
en arbejdsgruppe om optag af andre kandidater end cand.jur. på advokatud-
dannelsen, bemærker Justitsministeriet, at advokattitlen er udtryk for en ga-
ranti for egnethed, bl.a. i kraft af de uddannelsesmæssige krav, som skal
være opfyldt for at opnå beskikkelse, samt det tilsyns- og disciplinærsystem,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 692: Spm., om hvorfor Justitsministeriet ikke er gået videre med Konkurrencerådets anbefaling om at nedsætte en arbejdsgruppe om optag af andre kandidater end kandidater med en juridisk embedseksamen (cand.jur.) på advokatuddannelsen, eksempelvis erhvervsjurister (cand.merc.jur.), til justitsministeren
som advokater er underlagt.
Titlen ”advokat” er af den grund
beskyttet og
kan efter retsplejeloven alene erhverves af personer, som har en juridisk ba-
chelor- og kandidateksamen, og som opfylder de øvrige betingelser for be-
skikkelse. Titlen
”advokat” er
således en bredt anerkendt og let genkendelig
markør for, at den juridiske rådgiver har en bestemt uddannelse, er fri af
uvedkommende interesser og lever op til en række krav i lovgivningen.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at enhver
uafhængig af uddannelse
og titel
er berettiget til at yde juridisk rådgivning. I det omfang sådan råd-
givning udbydes i erhvervsmæssigt øjemed af en virksomhed, som beskæf-
tiger sig med rådgivning af overvejende juridisk karakter, finder lov nr. 419
af 9. maj 2006 om juridisk rådgivning anvendelse.
Side 3/3