Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2558732_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 10. marts 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 676 (alm. del)
efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 676:
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt det er tilladt at bistå ukrainske flygtninge med at
komme over grænsen til Danmark, herunder om der findes situationer, hvor det
ikke er tilladt, og i så fald hvilke.
Svar:
Vi står i en ekstraordinær nødsituation, hvor et stort antal ukrainere er fordrevne
på grund af krig.
Med Folketingets vedtagelse af forslag til særlov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine, er det sikret, at personer, som indgiver
ansøgning om opholdstilladelse efter loven på grænsen eller her i landet, får ret til
blive her i landet, mens ansøgningen er under behandling (lovligt processuelt op-
hold).
Fordrevne personer fra Ukraine, der ønsker at indrejse og opholde sig her i landet,
og som ikke indgiver en ansøgning om opholdstilladelse efter særloven eller efter
reglerne om asyl, skal – ligesom alle andre udlændinge – som udgangspunkt opfylde
de gældende betingelser for indrejse og ophold. Det følger af udlændingeloven og
schengenreglerne.
Det er efter dansk ret strafbart for den enkelte udlænding at indrejse ulovligt, lige-
som det er strafbart efter reglerne om menneskesmugling at hjælpe en udlænding
med ulovligt at indrejse i Danmark.
Efter udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1, straffes således den, der forsætligt bistår
en udlænding med ulovligt at indrejse i eller rejse gennem landet, med bøde eller
fængsel indtil 2 år. Bistand til ulovlig indrejse i Danmark er således strafbart, uanset
om bistanden er ydet med berigelsesforsæt.
Side
1/2
11. april 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4166
1933918
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 676: Spm. om, hvorvidt det er tilladt at bistå ukrainske flygtninge med at komme over grænsen til Danmark, og om der findes situationer, hvor det ikke er tilladt, til udlændinge- og integrationsministeren
Til brug for besvarelsen har Udlændinge- og Integrationsministeriet indhentet bi-
drag fra Justitsministeriet. Justitsministeriet har oplyst følgende:
”Efter straffelovens § 125 a straffes den, som for vindings skyld og under i
øvrigt særligt skærpende omstændigheder gør sig skyldig i menneskesmug-
ling efter udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, med fængsel indtil 8 år. Som
særligt skærpende omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv
udsættes for fare, eller hvor der er tale om overtrædelser af mere systema-
tisk karakter. Bestemmelsen finder således anvendelse i stedet for udlændin-
gelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, hvis disse betingelser er opfyldt.
Strafansvar efter straffelovens § 125 a forudsætter i lighed med bestemmel-
serne i udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1-5, at der er handlet forsætligt. For
så vidt angår strafansvar for bistand til indrejse efter straffelovens § 125 a, jf.
udlændingelovens § 59, stk. 8, nr. 1, forudsættes det således, at personen,
der har hjulpet udlændingen med indrejse i eller gennem Danmark, har haft
forsæt til at hjælpe med en ulovlig indrejse.
Straffelovens regler om straffens fastsættelse, herunder §§ 82 og 83, finder,
for så vidt andet ikke er bestemt, anvendelse på alle strafbare forhold, jf.
straffelovens § 2. Bestemmelserne finder således anvendelse, uanset om
straffen fastsættes efter udlændingelovens § 59, stk. 8, eller efter straffelo-
vens § 125 a.
Ved fastsættelse af straf indgår det efter straffelovens § 82 i almindelighed
som formildende omstændigheder bl.a., at gerningen grænser til at være
omfattet af en straffrihedsgrund, eller at gerningen er begået under indfly-
delse af stærk medfølelse eller sindsbevægelse, eller der foreligger andre
særlige oplysninger om gerningsmandens sindstilstand eller omstændighe-
derne ved gerningen.
Efter straffelovens § 83 kan straffen nedsættes under den foreskrevne straf-
feramme, når oplysninger om gerningen, gerningsmandens person eller an-
dre forhold afgørende taler herfor. Under i øvrigt formildende omstændig-
heder kan straffen bortfalde. Det vil bero på en konkret vurdering i det en-
kelte tilfælde, om betingelserne for strafbortfald er til stede.”
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
2/2