Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2546617_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
22. marts 2022
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Lea Elkjær Tarpgård
Sagsnr.: 2022-0030-7329
Dok.:
2359151
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 661 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 661 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Torsten Gejl
(ALT)
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm., om ministeren vil redegøre for, om Rådets afgørelse 2022/351 af 1. marts 2022, hvor visse medier forbydes at sende, er foreneligt med grundlovens § 77, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 661 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om Rådets afgørelse 2022/351 af
1. marts 2022, hvor visse medier forbydes at sende, er foreneligt
med grundlovens § 77? Herunder bedes ministeren redegøre for,
om EU som institution har kompetence til at træffe en sådan be-
slutning?”
Svar:
1.
For så vidt angår EU’s kompetence til at udstede de omtalte regler be-
mærkes det, at Rådets afgørelse (FUSP) 2022/351 om ændring af afgørelse
2014/512/FUSP om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands
handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, er truffet i medfør af
EU-Traktatens artikel 29, hvoraf det bl.a. fremgår, at Rådet vedtager afgø-
relser, der fastlægger Unionens tilgang til et bestemt spørgsmål af geogra-
fisk eller tematisk karakter. Det bemærkes endvidere, at Rådets forordning
(EU) 2022/350 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive
foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer si-
tuationen i Ukraine, er vedtaget under henvisning til EUF-Traktatens artikel
215 om restriktive foranstaltninger. Det følger af artiklens stk. 2, at Rådet
kan vedtage restriktive foranstaltninger over for fysiske og juridiske perso-
ner, grupper eller ikke-statslige enheder, såfremt en afgørelse, der er vedta-
get på grundlag af bl.a. EU-Traktatens artikel 29, giver mulighed herfor.
2.
Grundlovens § 77 har følgende ordlyd:
”Enhver
er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre
sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre
forebyggende forholdsregler kan ingensinde påny indføres.”
Ved fastlæggelsen af, hvilken nærmere beskyttelse af ytringsfriheden § 77
indebærer, foretages der almindeligvis en opdeling i henholdsvis den for-
melle og den materielle ytringsfrihed.
Den formelle ytringsfrihed beskytter mod foranstaltninger, der forhindrer
selve offentliggørelsen af ytringer.
En materiel ytringsfrihed er udtryk for, at der for ytringer af et vist indhold
eller en vis karakter ikke kan fastsættes efterfølgende sanktioner i form af
f.eks. straf. Det er den overvejende opfattelse i den statsretlige litteratur, at
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 661: MFU spm., om ministeren vil redegøre for, om Rådets afgørelse 2022/351 af 1. marts 2022, hvor visse medier forbydes at sende, er foreneligt med grundlovens § 77, til justitsministeren
grundlovens § 77 ikke umiddelbart beskytter den materielle ytringsfrihed,
jf. Poul Andersen, Dansk Statsforfatningsret (1954), side 670, Alf Ross,
Dansk Statsforfatningsret (3. udg. ved Ole Espersen, 1980), side 716 og 724,
Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave ved Peter Germer (1973), side
374, og Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med kommentarer (2015),
side 503 f.
3.
Det er efter forordning 2022/350 forbudt for operatører at udsende eller
muliggøre, lette eller på anden måde bidrage til udsendelse af indhold fra
Russia Today og Sputnik, herunder gennem transmission eller distribution
ved hjælp af ethvert middel såsom kabel, satellit, IP-TV, internettjenesteud-
bydere, internetbaserede videodelingsplatforme eller -applikationer, hvad
enten det er nyt eller forudinstalleret. Endvidere suspenderes enhver ordning
med radio- og tv-licens eller -tilladelse, -transmission og -distribution med
Russia Today og Sputnik.
Det følger endvidere af straffelovens § 110 c, stk. 3, at overtrædelse af bl.a.
bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af forordninger vedtaget
med hjemmel i EUF-Traktatens artikel 215 straffes med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder eller under særligt skærpende omstændigheder med fæng-
sel indtil 4 år.
En sådan ordning rejser efter Justitsministeriets opfattelse ikke spørgsmål i
forhold til grundlovens § 77.
Side 3/3