Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2478697_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. november 2021
Strafferetskontoret
Freja Thorup Aahauge
2021-0030-6746
2179217
Besvarelse af spørgsmål nr. 66 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 66 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. oktober 2021.
Nick Hækkerup
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om i hvilket omfang personer med udviklingshæmning og personer med psykiske lidelser undtages fra at betale straffesagens omkostninger efter retsplejelovens § 1008, stk. 4, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 66 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af udvalgets temamøde den 6. ok-
tober 2021 om sagsomkostninger i straffesager redegøre for, i
hvilket omfang personer med udviklingshæmning og personer
med psykiske lidelser undtages fra at betale straffesagens om-
kostninger efter retsplejelovens § 1008, stk. 4?”
Svar:
Det følger af retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., at retten i dommen kan
begrænse omkostningsansvaret, når den finder, at dette ellers ville komme
til at stå i åbenbart misforhold til domfældtes skyld og vilkår, herunder når
domfældte er omfattet af straffelovens § 16 eller § 69 og idømmes foran-
staltninger efter straffelovens § 68 eller § 70.
Justitsministeriet kan oplyse, at det sidste led af 2. pkt. blev indsat ved lov
nr. 1679 af 26. december 2017. Det fremgår af forarbejderne til lovændrin-
gen, jf. de specielle bemærkninger til § 1, nr. 1, i lovforslag nr. 32 af 4.
oktober 2017, bl.a., at det med lovforslaget fastslås, at domstolene efter et
konkret skøn kan begrænse omkostningsansvaret for en domfældt, der som
følge af sin psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for
almindelig straf, når ansvaret ellers ville komme til at stå i åbenbart misfor-
hold til domfældtes skyld og vilkår. Videre fremgår det, at det stadig vil
være udgangspunktet, at personer, der som følge af deres psykiske tilstand
idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig straf, skal betale sa-
gens omkostninger, men at domstolene efter en konkret vurdering vil kunne
begrænse omkostningsansvaret for sådanne personer. Derudover fremgår
det, at der i den forbindelse kan lægges vægt på alle omstændigheder i sagen,
herunder graden af domfældtes psykiske afvigelse, karakteren og grovheden
af den begåede kriminalitet, sagsomkostningernes størrelse og domfældtes
betalingsevne.
Som et eksempel på en sag, hvor retten fandt, at omkostningsansvaret skulle
nedsættes efter retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., kan nævnes Østre
Landsrets kendelse af 11. juli 2018 trykt i U 2018.3499 Ø. Den dømte var
fundet skyldig i 3 overtrædelser af lovgivningen om euforiserende stoffer, 1
overtrædelse af knivloven, 2 overtrædelser af straffelovens § 119 (trusler
over for henholdsvis en politibetjent og en buschauffør), 1 overtrædelse
af straffelovens § 121 (fornærmelig tiltale over for en politibetjent) og 1
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 66: Spm. om i hvilket omfang personer med udviklingshæmning og personer med psykiske lidelser undtages fra at betale straffesagens omkostninger efter retsplejelovens § 1008, stk. 4, til justitsministeren
overtrædelse af ordensbekendtgørelsen (forstyrrelse af den offentlige or-
den). Han var blevet frifundet for straf, jf. straffelovens § 16, men idømt en
foranstaltning i medfør af straffelovens § 68. Han var i den forbindelse ved
byretten blevet pålagt at betale sagens omkostninger, herunder salær til den
beskikkede forsvarer på 13.200 kr. plus moms. Henset til karakteren af den
begåede kriminalitet, hans psykiske afvigelse på gerningstidspunkterne,
hans betalingsevne samt det forhold, at fem af de under sagen påkendte otte
forhold var omfattet af straffelovens § 89 (om tillægsstraf til den allerede
idømte straf), fandt landsretten efter en samlet vurdering, at statskassen
skulle betale halvdelen af forsvarersalæret, jf. retsplejelovens § 1008, stk. 4,
2. pkt.
Justitsministeriet har derudover til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om forde-
ling af sagsomkostninger, herunder eventuel undtagelse herfor.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod
ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
karakter, herunder i hvilket omfang personer med udviklings-
hæmning og personer med psykiske lidelser undtages fra at be-
tale straffesagens omkostninger efter retsplejelovens § 1008,
stk. 4. Det vil derfor forudsætte en omfattende manuel gennem-
gang af et meget stort antal sager, hvis de ønskede oplysninger
skal tilvejebringes.”
Side 3/3