Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2553936_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. april 2022
HR-kontoret
Astrid Helmart Johansen
2022-0030-7323
2356366
Besvarelse af spørgsmål nr. 656 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 656 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Rebecca Blomqvist Lund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 656: Spm. om at redegøre for det arbejde, der er sat i gang med at forbedre politiuddannelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 656 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for det arbejde, der er sat i gang med
at forbedre politiuddannelsen, herunder muligheden for at for-
længe grunduddannelsen og etablere en overbygning for at
styrke det politifaglige indhold?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politiet til enhver tid skal kunne leve
op til de krav, der stilles til en moderne og professionel politi-
styrke. Politiet følger derfor løbende udviklingen i kriminalitets-
billedet, nye tendenser og den generelle udvikling i samfundet
med henblik på at tilpasse politiets kompetenceprofiler.
Politiets basisuddannelse udgør det grundlæggende fundament
for en politibetjents virke og har dermed stor betydning for po-
litiets evne til at varetage sine mangeartede opgaver i samfundet.
Det er derfor en prioriteret opgave at sikre, at basisuddannelsen
til enhver tid giver politistuderende den uddannelse og grund-
læggende dannelse, som de har brug for, for at kunne varetage
de mangeartede opgaver, som polititjenestemænd er ansat til.
I forbindelse med indgåelsen af flerårsaftalen for politiets og an-
klagemyndighedens økonomi 2016-2019 blev det besluttet at
omlægge den dengang ca. fire år gamle professionsbachelorud-
dannelse af tre års varighed til en basisuddannelse af to års va-
righed.
Den tidligere professionsbachelor havde fokus på grunduddan-
nelsen som udgangspunkt for det generelle kompetenceløft i po-
litiet, mens den nye basisuddannelse i større grad har fokus på,
at det generelle kompetenceløft sker via efter- og videreuddan-
nelse, herunder især specialiserede uddannelser på diplomni-
veau.
I foråret 2018 blev der gennemført en evaluering af basisuddan-
nelsen med særligt fokus på sagsbehandlingskompetencerne og
læringsmålene på semester 2, som er praktikken i politikred-
sene. Evalueringen viste, at der i politiet var en oplevelse af, at
de studerende var klædt godt på beredskabsfagligt, men at der
var for lavt kompetenceniveau i efterforskning og sagsbehand-
ling.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 656: Spm. om at redegøre for det arbejde, der er sat i gang med at forbedre politiuddannelsen, til justitsministeren
På baggrund af evalueringen blev varigheden af uddannelsen ju-
steret, så politiuddannelsen fik en varighed af to år og fire må-
neder som i dag. Justeringen blev delvist implementeret fra au-
gust 2018 og fuldt implementeret fra november 2018. Politiud-
dannelsen består således i dag af tre forløb á hhv. 11 måneder
på skole, 11 måneder i praktisk uddannelse i en politikreds og 6
måneder på skole. Med de fire yderligere uddannelsesmåneder
er der gennemført en styrkelse af uddannelsen for så vidt angår
sagsbehandling og efterforskning af en vis kompleksitet.
For de ca. 1.600 betjente, der i årene 2016-2018 blev uddannet
på den oprindelige to-årige basisuddannelse, blev der samtidigt
besluttet et efteruddannelsesprogram á tre måneders varighed i
sagsbehandling og efterforskning, som blev afviklet lokalt ude i
politikredsenes afdelinger i løbet af de første fire år efter fastan-
sættelsen.
For at sikre, at politiets basisuddannelse er relevant og dæk-
kende, igangsætter Politiskolen i indeværende år en analyse af,
hvilke kvalifikationer og kompetencer en nyuddannet politibe-
tjent fremadrettet har brug for. Der vil desuden blive foretaget
en analyse af elementer af politiets nuværende basisuddannelse,
tidligere grunduddannelse og oplysninger om indholdet af poli-
tiuddannelser i andre lande. På den baggrund vil der blive fore-
taget en vurdering af, om der er behov for at tilpasse politiets
nuværende basisuddannelse og den måde, som den virker på i
samspil med politiets efter- og videreuddannelser.
I arbejdet prioriteres en høj grad af inddragelse af repræsentan-
ter fra alle relevante dele af politiet, herunder landets politi-
kredse, Rigspolitiet, politiets specialiserede enheder, Politifor-
bundet og anklagemyndigheden.”
Det er afgørende for mig som justitsminister, at politiet til enhver tid er
klædt godt på til at kunne håndtere det samfund og de vilkår, politiet møder
i det daglige arbejde. Jeg ser derfor frem til at modtage resultatet af Politi-
skolens analyse med henblik på at drøfte den nærmere i forligskredsen bag
aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
Side 3/3