Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2550030_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
28. marts 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Hartz Reenberg
Sagsnr.: 2022-0030-7321
Dok.:
2355383
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 653 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 653 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Patrick Kofod Holm Schack
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om det er hensigtsmæssigt, at Kriminalforsorgen ikke følger loven om at sætte gang i udslusningsforløb for livstidsdømte/forvaringsdømte, således at man risikerer, at retten underkender Kriminalforsorgen for ikke rettidigt at have gjort nok f.eks. som i sagen om Seth Sethsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 653 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er hensigtsmæssigt, at Kri-
minalforsorgen ikke følger loven om at sætte gang i udslus-
ningsforløb for livstidsdømte/forvaringsdømte, således at man
risikerer, at retten underkender Kriminalforsorgen for ikke ret-
tidigt at have gjort nok f.eks. som i sagen om Seth Sethsen, hvor-
efter retten prøveløslader den dømte, som ikke har gennemgået
et forløb, der viser, om vedkommende er klar til friheden? Mi-
nisteren bedes ligeledes redegøre for, hvad han vil gøre for at
rette op på, at der løslades mennesker, som ikke har gennemgået
udslusningsforløb.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen forstår spørgsmålet såle-
des, at det i spørgsmålet er forudsat, at der foreligger en endelig
domstolsafgørelse vedrørende prøveløsladelse i den konkrete
sag, som er omtalt i spørgsmålet, og som ses at danne udgangs-
punkt for spørgsmålet. Direktoratet for Kriminalforsorgen skal
i den forbindelse bemærke, at
Procesbevillingsnævnet den 23.
februar 2022 gav tilladelse til, at Østre Landsrets kendelse af 23.
december 2021 kan kæres til Højesteret. Landsrettens afgørelse
omgjorde Retten i Glostrups kendelse af 21. maj 2021, der stad-
fæstede direktoratets afslag på prøveløsladelse i den konkrete
sag.
Direktoratet har derfor den 8. marts 2022 kæret landsrettens
kendelse af 23. december 2021 til Højesteret.
Der foreligger således ikke en endelig domstolsafgørelse i den
konkrete sag.
Der henvises i øvrigt til justitsministerens fortrolige besvarelse
af 14. marts 2022 af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål nr. 601
(Alm. del) af 17. februar 2022.
Nedenfor følger desuden en beskrivelse af regler og praksis for
udslusning af livstidsdømte i relation til udgang og prøveløsla-
delse, da disse forhold er relevante i den konkrete sag, som er
omtalt i spørgsmålet.
2.
For så vidt angår udslusning af livstidsdømte i relation til ud-
gang kan Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyse, at det
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om det er hensigtsmæssigt, at Kriminalforsorgen ikke følger loven om at sætte gang i udslusningsforløb for livstidsdømte/forvaringsdømte, således at man risikerer, at retten underkender Kriminalforsorgen for ikke rettidigt at have gjort nok f.eks. som i sagen om Seth Sethsen, til justitsministeren
følger af straffuldbyrdelseslovens § 46 og udgangsvejlednin-
gens kapitel 7 og 9, at det beror på en konkret og individuel vur-
dering, hvornår en livstidsdømt, der opfylder de tidsmæssige be-
tingelser for at få tilladelse til udgang, kan påbegynde udgang.
Det er en forudsætning, at der ikke skønnes at foreligge risiko
for misbrug af udgangen, og at hensynet til retshåndhævelsen
ikke taler imod en tilladelse til udgang.
Det kan endvidere oplyses, at der i praksis foretages en skærpet
vurdering af misbrugsrisikoen og hensynet til retshåndhævel-
sen, da livstidsdømte afsoner straf for meget alvorlig personfar-
lig kriminalitet.
I praksis er det forskelligt fra sag til sag, hvornår der gives tilla-
delse til udgang. Det beror bl.a. på karakteren af og omstændig-
hederne i forbindelse med den pådømte kriminalitet, eventuel
tidligere kriminalitet og karakteren heraf samt eventuelt tidli-
gere udgangsmisbrug. Den livstidsdømte skal herudover have
en problemfri afsoning og medvirke til f.eks. samtaler og be-
handlingsforløb med henblik på at nedsætte risikoen for recidiv,
ligesom den dømte skal være indforstået med at undergive sig
relevante særvilkår for udgang.
Det fremgår af udgangsbekendtgørelsens § 19, stk. 2, at der
forud for, at en indsat, som udstår fængselsstraf, får tilladelse til
regelmæssig udgang, herunder uledsaget udgang, indhentes en
erklæring fra en speciallæge i psykiatri, hvis forholdene taler
derfor. I praksis indhentes en sådan erklæring typisk, forinden
en livstidsdømt får tilladelse til regelmæssig udgang. Der ind-
hentes en psykiatrisk erklæring forud for hvert udslusnings-
skridt, der medfører yderligere frihedsgrader. Formålet med er-
klæringerne er at vurdere den livstidsdømtes farlighed forud for
hvert trin i et regelmæssigt udslusningsforløb.
3.
Det kan om udslusning af livstidsdømte i relation til prøve-
løsladelse oplyses, at det følger af straffelovens § 41, stk. 1, at
når 12 år af en straf af fængsel på livstid er udstået, afgør justits-
ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, om den
dømte skal løslades på prøve. Løsladelse på prøve forudsætter
efter straffelovens § 41, stk. 2, at den dømtes forhold ikke gør
løsladelse utilrådelig, at der er sikret den pågældende passende
ophold og arbejde eller andet underhold, og at den pågældende
erklærer at ville overholde de vilkår for løsladelsen, som fast-
sættes.
I utilrådelighedsvurderingen skal efter løsladelsesvejledningens
pkt. 18 bl.a. indgå oplysninger om risikoen for recidiv til krimi-
nalitet og oplysninger om den dømtes farlighed. Desuden skal
oplysninger om det hidtidige afsoningsforløb, herunder om den
indsatte har været i stand til at administrere de lempelser i
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om det er hensigtsmæssigt, at Kriminalforsorgen ikke følger loven om at sætte gang i udslusningsforløb for livstidsdømte/forvaringsdømte, således at man risikerer, at retten underkender Kriminalforsorgen for ikke rettidigt at have gjort nok f.eks. som i sagen om Seth Sethsen, til justitsministeren
afsoningsforløbet, som den pågældende har fået, herunder ud-
gang, ophold i åbent eller halvåbent fængsel, frigang m.v., indgå
i vurderingen.
Der indhentes desuden en udtalelse fra Retslægerådet og ankla-
gemyndigheden til brug for utilrådelighedsvurderingen i sager
om tilladelse til prøveløsladelse af livstidsdømte. Til brug ved
forelæggelse for Retslægerådet indhentes en erklæring fra en
speciallæge i psykiatri om den indsatte. Dette følger af løsladel-
sesbekendtgørelsens § 7, stk. 1, nr. 1, § 7, stk. 2, og § 8, stk. 1,
nr. 1.
4.
Et udslusningsforløb for en livstidsdømt er efter praksis ken-
detegnet ved, at den indsatte gradvist og kontrolleret tildeles
flere og flere frihedsgoder, således at kriminalforsorgen har mu-
lighed for at vurdere, hvorledes den indsatte agerer uden for in-
stitutionen, inden løsladelse finder sted.
Udslusning af livstidsdømte med henblik på prøveløsladelse
forudsætter således, at der ikke skønnes at foreligge risiko for
misbrug af udgang, herunder uledsaget udgang, eksempelvis
fordi den dømte ikke vil samarbejde omkring udarbejdelse af
psykiatriske speciallægeundersøgelser til brug for vurdering af
den dømtes farlighed eller undergive sig relevante særvilkår.”
Side 4/4