Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2547948_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. marts 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Mikkel Astrup Saugmann
Sagsnr.: 2022-0030-7319
Dok.:
2353820
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 651 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 651 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm., om regeringen med Dansk Folkepartis støtte vil tage initiativ til et eftersyn af straffelovens § 81 a, således at man fremover i sager som den foreliggende, hvor medlemmer af Brabrandgruppen i forening og i forlængelse af en konflikt har overfaldet en person tilhørende Satudarah, der bliver stukket med kniv og som følge heraf afgår ved døden, dømmes for drab efter bandeparagraffen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 651 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på som. 399
redegøre for, om regeringen med Dansk Folkepartis støtte vil
tage initiativ til et eftersyn af straffelovens § 81 a, således at man
fremover i sager som den foreliggende, hvor medlemmer af Bra-
brandgruppen i forening og i forlængelse af en konflikt har over-
faldet en person tilhørende Satudarah, der bliver stukket med
kniv og som følge heraf afgår ved døden, dømmes for drab efter
bandeparagraffen?”
Svar:
Indledningsvis bemærkes det, at når de tiltalte i sagen ikke blev dømt for
drab, skyldes det ikke straffelovens § 81 a, men at retten ikke fandt det be-
vist, at forholdet skulle henføres under straffelovens § 237 om manddrab,
men i stedet straffelovens § 245, stk. 1, om grov vold. Som det fremgår af
samme besvarelse frifandt retten endvidere for overtrædelse af straffelovens
§ 81 a om strafskærpelse for forhold, der har baggrund i eller er egnet til at
fremkalde en konflikt mellem grupper af personer, idet det ikke blev fundet
bevist, at mellemværendet havde relation til grupperingerne. Der henvises i
den forbindelse til Justitsministeriets besvarelse af 20. december 2021 af
spørgsmål nr. 322 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, der
blev indgået i december 2020 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti og Nye Borgerlige, blev det besluttet, at der i aftaleperioden skulle
gennemføres et serviceeftersyn af tidligere bandepakker for at se på, om de
gennemførte tiltag i bandepakkerne er tilstrækkelige i forhold til at imødegå
de udfordringer, som samfundet i dag står over for med hensyn til bekæm-
pelsen af bandekriminalitet.
Rigspolitiet, Rigsadvokaten og Direktoratet for Kriminalforsorgen har på
den baggrund udarbejdet en samlet afrapportering vedrørende initiativerne
i bandepakkerne med henblik på at belyse myndighedernes vurdering af de
gennemførte initiativer. Afrapporteringen fra serviceeftersynet af bandepak-
kerne blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 10. februar 2022 (REU
Alm. del
Bilag 159) og indeholder bl.a. en evaluering af straffelovens §
81 a.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 651: Spm., om regeringen med Dansk Folkepartis støtte vil tage initiativ til et eftersyn af straffelovens § 81 a, således at man fremover i sager som den foreliggende, hvor medlemmer af Brabrandgruppen i forening og i forlængelse af en konflikt har overfaldet en person tilhørende Satudarah, der bliver stukket med kniv og som følge heraf afgår ved døden, dømmes for drab efter bandeparagraffen, til justitsministeren
Det fremgår bl.a. herom, at Rigspolitiet vurderer, at straffelovens § 81 a har
vist sig at være et meget centralt værktøj for politiet i bekæmpelsen af ban-
dekriminalitet. Bestemmelsen giver ikke i sig selv forbedrede efterforsk-
ningsmuligheder, men vurderes generelt at have en forebyggende og af-
skrækkende effekt i forhold til bandernes konfliktrelaterede voldelige kri-
minalitet.
Det fremgår videre, at Rigsadvokaten bemærker, at der kan være tilfælde,
hvor betingelserne i straffelovens § 81 a ikke er opfyldt i en konkret sag,
men hvor kriminaliteten alligevel kan karakteriseres som banderelateret.
Domstolene kan i denne type sager anvende straffelovens øvrige strafskær-
pelsesregler
f.eks. straffelovens § 81, hvor der ved strafudmåling i skær-
pende retning bl.a. kan lægges vægt på, at gerningen er udført af flere i for-
ening eller som led i omfattende kriminalitet.
Regeringens politik i relation til banderne er helt klar: Bandekriminalitet
hører ikke til i Danmark, og regeringen er villig til at gå endog meget langt
for at bekæmpe den. Derfor arbejder regeringen også på nye tiltag mod ban-
dekriminalitet, som skal stramme grebet om banderne yderligere. Det ar-
bejde tager bl.a. udgangspunkt i det gennemførte serviceeftersyn.
Side 3/3