Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2550597_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. marts 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0030-7317
2352017
Besvarelse af spørgsmål nr. 642 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 642 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om kommentar til artiklen "Groft hærværk på veterantog for femcifret beløb: "Det er ubærligt", bragt på tv2lorry.dk, den 19. februar 2022, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 642 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Groft hærværk på vete-
rantog for femcifret beløb: "Det er ubærligt"”, bragt på
tv2lorry.dk, den 19. februar 2022, og i forlængelse heraf tilken-
degive, hvorvidt det er rimeligt, at Nordsjællands Jernbaneklub,
der er drevet af frivillige, flere gange har oplevet hærværk på
deres veterantoge på Græsted Station? Og vil ministeren samti-
dig redegøre for efterforskningen i sagerne, herunder om der er
indhentet videoovervågning? Og vil ministeren endeligt oplyse,
om regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti
eventuelt i
samarbejde med landets kommuner
vil tage initiativ til at op-
rette en pulje, der eksempelvis kunne være finansieret af Offer-
fonden, hvor frivillige foreninger, der oplever kriminalitet og
utryghed, kan ansøge om tilskud til videoovervågning?”
Svar:
1.
Det forarger mig som justitsminister at læse om det meningsløse hærværk,
der beskrives i den artikel, som spørgeren henviser til.
Der er ingen tvivl om, at videoovervågning kan være et afgørende redskab
for politiet i forbindelse med efterforskning af kriminalitet. Det gælder også
hærværkskriminalitet. Videoovervågning er dog ikke kun et brugbart værk-
tøj for politiet, når kriminalitet skal efterforskes. Efter min opfattelse kan
videoovervågning også bidrage til at skabe øget tryghed i samfundet.
Regeringen har derfor de seneste år sat markant ind for at styrke og øge
brugen af videoovervågning. Med Trygheds- og Sikkerhedspakken fra ok-
tober 2019 har vi således bl.a. udvidet kommunernes og privates adgang til
at videoovervåge. Ved at udvide området for videoovervågning har politiet
fået yderligere redskaber, der vil kunne lede til en hurtigere og mere effektiv
opklaring af kriminalitet. Endvidere har vi sikret, at politiets brug af video-
overvågning bliver styrket markant med yderligere 300 tryghedskameraer
rundt om i landet. De sidste kameraer skal efter planen være færdigopsat i
år.
Herudover er der med finanslovsaftalerne fra henholdsvis 2018 og 2019 af-
sat midler til opsætning af 150 nye videoovervågningskameraer i de områ-
der, hvor der er behov for en særlig tryghedsskabende indsats.
Endelig vil jeg fremhæve, at vi med aftalen om politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi 2021-2023 gennemfører en nærhedsreform af politiet, der
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om kommentar til artiklen "Groft hærværk på veterantog for femcifret beløb: "Det er ubærligt", bragt på tv2lorry.dk, den 19. februar 2022, til justitsministeren
styrker politiets tilstedeværelse i hele Danmark med bl.a. 20 nye nærpoliti-
enheder, herunder en ny nærpolitistation i Helsinge, der åbnede i november
2021, og som bl.a. skal bidrage til øget tryghed i nærområdet.
Jeg har ikke på nuværende tidspunkt planer om at oprette en pulje finansieret
via Offerfonden, hvor frivillige foreninger kan søge om tilskud til video-
overvågning. Det bemærkes, at en sådan ordning umiddelbart falder uden
for Offerfondens nuværende virkeområde, idet Offerfonden blev etableret
med virkning fra den 1. januar 2014 med det formål at yde tilskud til pro-
jekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om eller indsatsen til
støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre og grupper heraf. Offerfonden
yder alene støtte til projekter og aktiviteter og ikke direkte til enkelte ofre.
Fondens midler anvendes til at yde tilskud til offerrådgivninger, forskning,
uddannelsesindsatser, seminarer, informationsmateriale, forsøgs- og udvik-
lingsaktiviteter og lignende projekter og aktiviteter, jf. lov om offerfonden
§ 1, stk. 2.
2.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi, som indledningsvis oplyser, at Nord-
sjællands Politi den 18. februar 2022 har registreret en anmel-
delse om hærværk på en veterantogvogn, der tilhører Nordsjæl-
lands Veterantog.
Politikredsen har oplyst, at der i den pågældende sag var en pa-
trulje på stedet for at foretage gerningsstedsundersøgelse. Der
blev fundet et delvist sålaftryk, men herudover blev der ikke
fundet spor på stedet i form af DNA eller andet til at identificere
gerningspersonen eller personerne. Der var ingen vidner til hæn-
delsen, ligesom det af rapportmaterialet fremgår, at der ikke fo-
refindes overvågning på stedet. Efterforskningen blev på det fo-
religgende grundlag standset den 25. februar 2022 i medfør af
retsplejelovens § 749 stk. 2, idet efterforskningen i sagen ikke
havde resulteret i spor, vidneforklaringer eller andre beviser, der
kunne føre til identifikation af gerningsmanden. Hvis der skulle
fremkomme nye oplysninger af betydning for sagen, kan politiet
beslutte at genoptage efterforskningen.
Der har endvidere tidligere været anmeldt hærværk på veteran-
togvogne tilhørende Nordsjællands Veterantog. Nordsjællands
Politi har således modtaget følgende anmeldelser:
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 642: Spm. om kommentar til artiklen "Groft hærværk på veterantog for femcifret beløb: "Det er ubærligt", bragt på tv2lorry.dk, den 19. februar 2022, til justitsministeren
Politikredsen modtog den 26. august 2009 en telefonisk anmel-
delse om, at der inden for et døgn var smidt sten ind gennem tre
ruder på en togvogn, ligesom tre ruder var blevet smadret i re-
missebygningen mod perronen. Sagen blev henlagt, uden at der
blev indledt efterforskning.
Den 20. maj 2010 modtog politikredsen en telefonisk anmel-
delse om, at der inden for et døgn var forøvet hærværk på to
veterantogvogne, idet der var blevet knust tre ruder i hver vogn.
Det fremgår af sagen, at der ikke var videoovervågning på ste-
det, ligesom der ikke var nogen mistanke. Sagen blev på dette
grundlag henlagt, uden at der blev indledt efterforskning.
Politikredsen modtog den 11. februar 2019 en telefonisk anmel-
delse om hærværk på en veterantogvogn, hvor en dør var blevet
sparket ind og fem store ruder var blevet knust. Der var ingen
mistænkte, ligesom der ikke forelå videoovervågning. Sagen
blev afvist i medfør af retsplejelovens § 749, stk. 1, uden at der
blev indledt efterforskning, idet der ikke fandtes at være mulig-
hed for efterforskning, der kunne føre til identifikation af en mu-
lig gerningsmand.
Den 11. juli 2020 modtog politikredsen en telefonisk anmel-
delse om, at der inden for en periode på knap 4 �½ måned var
udøvet hærværk mod flere af sæderne i en veterantogvogn, som
stod opbevaret grundet covid-19. Der var endvidere efterladt
større mængder skrald i togvognen. Der blev foretaget gernings-
stedsundersøgelse, uden at der blev fundet brugbare spor. Efter-
forskningen blev standset, og sagen blev afsluttet i medfør af
retsplejelovens § 749, stk. 2, idet efterforskningen i sagen ikke
havde resulteret i spor, vidneforklaringer eller andre beviser, der
kunne føre til identifikation af gerningsmanden.”
Side 4/4