Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2543438_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
15. marts 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Hartz Reenberg
Sagsnr.: 2022-0030-7291
Dok.:
2342031
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 628 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 628 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om kommentar til interne henvendelse af 22/2-22 om lovændring om livstidsdømte og visse forvaringsdømtes rettigheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 628 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 22. februar 2022
om livstidsdømte og visse forvaringsdømtes rettigheder, jf.
REU alm. del
bilag 177 (internt) og redegøre for, om den netop
vedtagne lovændring om livtidsdømte og visse forvaringsdøm-
tes rettigheder medfører de konsekvenser for den dømte, der
skitseres i henvendelsen, herunder særligt i forhold til for dømte
omfattet af loven, der ikke samtidig vurderes farlige? Og vil mi-
nisteren oplyse, hvilke muligheder en dømt omfattet af lovæn-
dringen har for en bedre udslusning?”
Svar:
Den 1. februar 2022 trådte de regler, der henvises til i spørgsmålet, i kraft.
Formålet med lovændringen er at stramme reglerne for livstidsdømtes og
visse forvaringsdømtes afsoning, således at sådanne dømte i fremtiden bl.a.
skal have begrænset deres muligheder for kontakt med omverdenen.
Som jeg også i forbindelse med behandlingen af lovforslaget har givet ud-
tryk for, finder de nye regler anvendelse for de personer, som har begået
nogle af de mest alvorlige forbrydelser, og jeg mener, at reglerne sikrer den
rette balance mellem på den ene side hensynet til retsfølelsen og på den an-
den side de indsattes mulighed for senere at blive lukket ud i samfundet igen.
Reglerne indebærer bl.a., at de omfattede indsatte som udgangspunkt ikke
vil kunne få kontakt til nye relationer i de første 10 år af afsoningen. Reg-
lerne indebærer bl.a. også, at de pågældende indsatte som udgangspunkt
ikke kan komme på udgang i de første 10 år af afsoningen.
Når det kommer til de omfattede indsattes kontakt til omverdenen, skal man
huske på, at reglerne ikke afskærer den indsatte fra at have kontakt med sin
familie eller fra i øvrigt at have kontakt med personer, som vedkommende
har haft kontakt til, før vedkommende blev varetægtsfængslet. Derudover
kan der gives tilladelse til kontakt med andre end de førnævnte grupper af
personer, hvis særlige omstændigheder taler herfor.
Når det kommer til udgang, indebærer de nye regler, at de omfattede indsatte
ikke kan opnå tilladelse til udgang, før der er udstået 10 år af den idømte
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om kommentar til interne henvendelse af 22/2-22 om lovændring om livstidsdømte og visse forvaringsdømtes rettigheder, til justitsministeren
straf af fængsel på livstid, eller indtil vedkommende har været anbragt i for-
varing i 10 år, medmindre udgang sker til bestemte særlige formål eller med
henblik på at vurdere den forvaringsdømtes farlighed.
Udgangspunktet om, at der ikke kan ske udgang i de første 10 år af anbrin-
gelsen i forvaring, vil således kunne fraviges, hvis det sker med henblik på
at vurdere den forvaringsdømtes farlighed. Som det fremgår af bemærknin-
gerne til bestemmelsen, jf. lovforslag nr. L 76 af 10. november 2021, tager
bestemmelsen højde for anklagemyndighedens opfyldelse af straffelovens §
72, hvorefter det påhviler anklagemyndigheden at påse, at en foranstaltning
om forvaring efter straffelovens § 70 ikke opretholdes i længere tid og i
videre omfang end nødvendigt. Denne mulighed for at komme på udgang
kan altså alene anvendes i de tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt for at
vurdere den forvaringsdømtes farlighed. Omvendt vil muligheden for at
komme på udgang efter bestemmelsen ikke være til stede, hvis udgangen
ikke er nødvendig for at vurdere den forvaringsdømtes farlighed. I en sådan
situation vil udgangspunktet om, at der ikke kan ske udgang i de første 10
år af anbringelsen i forvaring således gælde.
Derudover er der også sikret mulighed for, at man
hvis de almindelige
betingelser herfor er opfyldt
kan komme på udgang til bestemte særlige
formål. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis man har et familiemedlem, som
er alvorligt syg, og som den indsatte ønsker at besøge, eller hvis den indsatte
skal møde i retten.
Side 3/3