Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2545619_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. marts 2022
Strafferetskontoret
Rune Kistrup
2022-0030-7272
2337375
Besvarelse af spørgsmål nr. 613 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 613 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om, hvorfor indførelsen af videoafhøring af voldtægtsofre har medført, at ofrene nu skal sidde i retssalen sammen med den tiltalte, hvor offeret tidligere kunne føres ind i et andet lokale og undgå at være sammen med overgrebsmanden, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 613 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor indførelsen af videoaf-
høring af voldtægtsofre har medført, at ofrene nu skal sidde i
retssalen sammen med den tiltalte, hvor offeret tidligere kunne
føres ind i et lokale ved siden af og undgå at være sammen med
overgrebsmanden. Ministeren bedes ligeledes redegøre for,
hvordan han vil rette op på den tilstand, således at offeret igen
beskyttes ved ikke at skulle være til stede i lokalet sammen med
tiltalte. Dette betyder nemlig, at bistandsadvokater er begyndt at
fraråde videoafhøring, hvilket giver lidt af en symbolsk ret til
videoafhøring, idet det beskytter offeret dårligere.”
Svar:
1.
Mødet med retssystemet vil for de fleste danskere være noget, der kun
sker én gang i løbet af et liv, hvis nogensinde. Det er derfor vigtigt for rege-
ringen, at dette møde bliver så vellykket som muligt, så tilliden til retssyste-
met opretholdes. Retssystemet må ikke stå i vejen for, at ofre for kriminalitet
kan komme videre i livet. Danskernes møde med retssystemet skal være en
tryg og tillidsfuld oplevelse, og både ofre og vidner skal føle sig set, hørt og
taget alvorligt.
Den 1. januar 2022 trådte en ændring af retsplejelovens § 745 e i kraft, sådan
at voldtægtsofre nu tilbydes, at politiets afhøring af forurettede optages på
video med henblik på anvendelse af optagelsen som bevis under retssagens
hovedforhandling. Forurettede vil som udgangspunkt fortsat have pligt til at
afgive en supplerende forklaring, jf. retsplejelovens § 168, stk. 1, om vidne-
pligt. Forslaget byggede på en anbefaling fra det af justitsministeren ned-
satte ekspertpanel, der i 2018-2019 så nærmere på bl.a. voldtægtsofres vej
gennem retssystemet og forebyggelse af voldtægter.
Ekspertpanelet pegede bl.a. på, at den første afhøring af forurettede og til-
strækkelig dokumentation heraf har en vigtig betydning for sagens efterføl-
gende behandling og vurdering. Samtidig har psykologer og flere ofre for
voldtægt i offentligheden peget på, at gentagne afhøringer, herunder navnlig
vedrørende de seksuelle handlinger i voldtægten, har virket traumatiserende.
Det følger bl.a. af retsplejelovens § 856, stk. 1, at retten kan beslutte, at til-
talte skal forlade retslokalet, mens et vidne afhøres, når særegne grunde taler
for, at en uforbeholden forklaring ellers ikke kan opnås. Udvidelsen af rets-
plejelovens § 745 e til at omfatte mulighed for videoafhøringer af
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 613: Spm. om, hvorfor indførelsen af videoafhøring af voldtægtsofre har medført, at ofrene nu skal sidde i retssalen sammen med den tiltalte, hvor offeret tidligere kunne føres ind i et andet lokale og undgå at være sammen med overgrebsmanden, til justitsministeren
forurettede i voldtægtssager medførte ikke ændringer i adgangen efter § 856,
stk. 1, til, at retten kan beslutte, at den tiltalte skal forlade retslokalet, mens
et vidne afhøres. Retten kan derfor også i straffesager, hvor forurettedes for-
klaring afgives med udgangspunkt i en afspilning af den optagede afhøring
hos politiet, efter en konkret vurdering træffe afgørelse om, at den tiltalte
skal forlade retslokalet, imens afhøringen afspilles, og forurettede afgiver
forklaring.
Efter retsplejelovens § 845, stk. 1, nr. 6, kan retten desuden efter anmodning
fra anklagemyndigheden, forsvareren eller et vidne forud for hovedforhand-
lingen træffe afgørelse om, at tiltalte skal forlade retslokalet, mens et vidne
afhøres, jf. § 856, stk. 1, 4 eller 8. Det er op til retsformanden at vurdere, om
der på dette tidspunkt forud for hovedforhandlingen er grundlag for at fast-
slå, at tiltaltes tilstedeværelse i retten vil kunne afholde vidnet fra at afgive
en sandfærdig forklaring. Det betyder, at forurettede efter anmodning i prak-
sis i nogle tilfælde vil kunne få afklaret på forhånd, om tiltalte vil være til
stede under forurettedes supplerende afhøring under hovedforhandlingen.
Det følger af retsplejelovens § 741 a, stk. 2, 1. pkt., at retten beskikker en
bistandsadvokat for forurettede i voldtægtsager, medmindre den pågæl-
dende efter at være vejledt om retten til beskikkelse af advokat frabeder sig
det. Bistandsadvokaten vil bl.a. kunne hjælpe med at fremsætte begæring
efter retsplejelovens § 845, stk. 1, om forhåndsafgørelse om, at tiltalte skal
forlade retslokalet, mens et vidne afhøres.
2.
Jeg er meget optaget af, at voldtægtsofre får den beskyttelse og støtte,
som de har brug for. Jeg har derfor bedt mit embedsværk om at tage initiativ
til at invitere repræsentanter for bistandsadvokaterne til en drøftelse, hvor
bistandsadvokaterne bl.a. vil få lejlighed til at uddybe de betænkeligheder,
de tilsyneladende har over for brugen af videoafhøringer i voldtægtssager.
Side 3/3