Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2545608_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1616
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
14. oktober 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Mikkel Astrup Saugmann
Sagsnr.: 2021-0030-6620
Dok.:
2141709
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1616 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1616 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. september 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om kommentar til artiklen "Christianitter: Pusher Street trækker spor af vold og trusler bragt på www.ekstrabladet.dk, den 7/2-22, og om opgørelse over nationaliteten for alle domfældte, sigtede og tiltalte, i strafferetlige forhold begået på eller i relation til Christiania de seneste fem år, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1616 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Politiet konfiskerer årligt
flere hundrede kilo hash i Pusher Street” fra Berlingske Tidende
den 19. september 2021, hvoraf det fremgår, at der stadig i stort
omfang dagligt sælges hash på Christiania, og vil ministeren
samtidig redegøre for sin holdning til, at dette hashsalg er på vej
til at blive overtaget af den forbudte bande Loyal to Familia og
oplyse, hvad politiet foretager sig i den anledning?”
Svar:
Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, at der foregår organiseret kriminalitet
i et sådant omfang på Christiania som belyst i artiklen. Derfor er det også
vigtigt, at Christiania vedbliver at være et fokusområde for politiet, men det
er et langt sejt træk at normalisere tilstandene på Christiania.
Jeg finder i den forbindelse også anledning til at konstatere, at der ifølge
artiklen er sket et markant fald i antallet af anmeldelser, der er indgivet ved-
rørende straffelovens § 119 om vold og trusler mod personer i offentlig tje-
neste.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der har oplyst, at indsatsen i Københavns
Politi mod hashhandlen på Christiania gennem flere år har været
udført på grundlag af en strategi om at gennemføre en offensiv,
koordineret og langsigtet indsats, der gør, at hashhandel på Chri-
stiania ikke er attraktivt.
Indsatsen skal således presse og svække de kriminelle, der står
bag den åbenlyse hashhandel i Pusher Street og styrke de lovly-
dige og samarbejdende kræfter i området. På lang sigt er målet
en situation, hvor den organiserede åbenlyse hashhandel er mi-
nimeret, så politiet kan foretage en patruljering og politimæssig
betjening af borgerne på Christiania, der er på niveau med den
indsats, som Københavns Politi udfører i udsatte boligområder.
Københavns Politis indsats på Christiania afstemmes i forhold
til indsatsen mod åbenlys hashhandel i øvrigt i København og
hovedstadsområdet, og mod de kriminelle grupperinger, der fo-
restår denne handel.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om kommentar til artiklen "Christianitter: Pusher Street trækker spor af vold og trusler bragt på www.ekstrabladet.dk, den 7/2-22, og om opgørelse over nationaliteten for alle domfældte, sigtede og tiltalte, i strafferetlige forhold begået på eller i relation til Christiania de seneste fem år, til justitsministeren
Københavns Politi har derudover oplyst, at der på den baggrund
kontinuerligt gennemføres en række forskellige indsatser, her-
under formålsbestemte patruljeringer på Christiania, som retter
sig direkte mod pusherne og deres ansatte. Derudover gennem-
føres efterforsknings- og efterretningsindsatser i forhold til de
persongrupper, der står bag hashsalget, ligesom der foretages
kontrolvirksomhed i randområdet til Christiania, hvorunder der
er fokus på kundetilstrømningen til Pusher Street. Endelig ind-
går Københavns Politi i dialog med samarbejdspartnere, herun-
der Fonden Christiania og beboerrepræsentanter, samt arbejder
på udbredelse af arbejdsmetoden ”Din betjent” i hele Christia-
nia-området.
Københavns Politi har i forhold til den nu forbudte forening
Loyal to Familia (LTF) oplyst, at det er Københavns Politis vur-
dering, at hashsalget på Christiania ikke er ved at blive overtaget
af personer med tilknytning til den nu forbudte forening LTF.
Det er dog Københavns Politis vurdering, at personer med til-
knytning til den nu forbudte forening LTF har overtaget én en-
kelt bod i Pusher Street på Christiania. I den forbindelse er det
oplyst, at Københavns Politi i flere tilfælde har truffet personer
med tilknytning til den nu forbudte forening LTF på Christiania,
og at Københavns Politi følger udviklingen tæt.
Københavns Politi har mere generelt oplyst, at politikredsen har
et markant fokus på den nu forbudte forening LTF. Københavns
Politi monitorerer alle hændelser og sager, hvori der indgår per-
soner med tilknytning til den nu forbudte forening LTF med
henblik på at sikre, at lovgivningen i straffelovens § 132 a (om
forbud mod videreførelse af en forbudt eller opløst forening) og
§ 132 b (om opholdsforbud for personer med tæt tilknytning til
en forbudt eller opløst forening) bliver håndhævet i videst mu-
ligt omfang.
Københavns Politi har således i flere tilfælde udstedt opholds-
forbud efter straffelovens §132 b til personer med tilknytning til
den nu forbudte forening LTF, gældende for hele Christiania.
Det er Københavns Politis opfattelse, at disse opholdsforbud har
været medvirkende til, at personer med tilknytning til den nu
forbudte forening LTF ikke længere ses i samme grad i gadebil-
ledet omkring Pusher Street på Christiania.
Det er endelig oplyst, at Københavns Politi på baggrund af mo-
nitoreringen af hændelser og sager i politikredsen samtidig har
fokus på, at de lovbestemmelser, der er vedtaget i forbindelse
med bandepakkerne, herunder straffelovens §79 a om opholds-
forbud og strafskærpelsesreglen i § 81 a, på tilsvarende vis brin-
ges i anvendelse over for personer med tilknytning til den nu
forbudte forening LTF.”
Side 3/3