Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2540399_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. marts 2022
Strafferetskontoret
Julie Heidi Sørensen
2022-0030-7265
2336865
Besvarelse af spørgsmål nr. 593 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 593 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om kommentar til artiklen "Elev dømt for at sætte ild til sin skole: Skader for 725.000 kroner fra sn.dk den 4/1-22, og redegøre for, hvorfor den syriske gerningsmand ikke blev idømt udvisning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 593 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Elev
dømt for at sætte ild
til sin skole: Skader for 725.000 kroner” fra sn.dk den 4. januar
2022, herunder sætningen
”En
nu 16-årig dreng er blevet idømt
et halvt års fængsel og advarsel om udvisning til Syrien” og vil
ministeren på den baggrund redegøre for, hvorfor den syriske
gerningsmand ikke blev idømt udvisning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil jeg kan henholde mig:
”Rigsadvokaten
har anmodet Statsadvokaten i København om
en udtalelse. Statsadvokaten i København har anmodet Sydsjæl-
lands og Lolland-Falsters Politi om en udtalelse.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har bl.a. oplyst føl-
gende:
”Spørgsmålet
vedrører Retten i Næstveds dom af 21. de-
cember 2021, hvor en dengang 15-årig dreng blev dømt
for brandstiftelse efter straffelovens § 181, stk. 1, ved den
9. september 2021 på en skole i Næstved, i forening med
to mindreårige, at have forvoldt ildebrand på fremmed
ejendom, idet de satte ild til et skur, hvorved der skete
skade på skuret samt inventar.
Under sagen nedlagde anklagemyndigheden påstand om,
at retten i medfør af § 10 i lov om bekæmpelse af ung-
domskriminalitet skulle bestemme, at tiltalte skulle have
sin sag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, idet til-
talte som en tillægsforanstaltning til en ubetinget fæng-
selsstraf, jf. straffelovens § 74 b, eller som vilkår til en
betinget dom, jf. straffelovens § 57, nr. 10, skulle efter-
komme en eventuel afgørelse efter §§ 12-14 i lov om be-
kæmpelse af ungdomskriminalitet. Anklagemyndigheden
nedlagde endvidere påstand om udvisning i medfør af ud-
lændingelovens § 49, stk. 1, jf. § 23, stk. 1, nr. 1, jf. § 22,
nr. 6, med et af retten nærmere fastsat indrejseforbud, jf.
udlændingelovens § 32, stk. 4, nr. 4.
Tiltalte blev straffet med fængsel i 6 måneder, der blev
gjort betinget med vilkår om, at tiltalte ikke må begå noget
strafbart i en periode på 1 år fra endelig dom, at tiltalte
inden for en længstetid på 8 måneder fra endelig dom skal
udføre ulønnet samfundstjeneste i 120 timer, at tiltalte skal
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om kommentar til artiklen "Elev dømt for at sætte ild til sin skole: Skader for 725.000 kroner fra sn.dk den 4/1-22, og redegøre for, hvorfor den syriske gerningsmand ikke blev idømt udvisning, til justitsministeren
være under tilsyn af Kriminalforsorgen i prøvetiden, og at
tiltalte skal efterkomme en eventuel afgørelse fra Ung-
domskriminalitetsnævnet efter §§ 12-14 i lov om bekæm-
pelse af ungdomskriminalitet. Derudover blev tiltalte til-
delt en advarsel om udvisning.
Om udvisningsspørgsmålet har retten i sine præmisser an-
ført følgende:
”Vedrørende
påstanden om udvisning finder retten, at be-
tingelserne i udlændingelovens § 24, nr. 2, jf. § 26, stk. 1,
for at udvise tiltalte er opfyldt. Spørgsmålet er herefter,
om det med sikkerhed vil være i strid med Danmarks in-
ternationale forpligtelser, at udvise tiltalte, jf. udlændin-
gelovens § 26, stk. 2.
På den ene side taler det imod, at udvisning er i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, at tiltalte har væ-
ret i Danmark i mindre end 5 år, idet han kom til Danmark
i 2017, at han taler sproget i Syrien, og at han har begået
alvorlig kriminalitet.
På den anden side taler det for, at udvisning er i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, at tiltalte er velin-
tegreret i Danmark, idet han taler dansk og går i dansk
folkeskole, at hans familie for hovedparten bor i Dan-
mark, at han ikke har nogen familie i Syrien, at han kun
var 15 år på gerningstidspunktet, at han ikke er tidligere
straffet, og at der ikke i øvrigt er oplysninger, der indike-
rer, at tiltalte er på vej ud i en kriminel løbebane.
Efter en samlet proportionalitetsvurdering finder retten
herefter, at det med sikkerhed vil være i strid med den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 at ud-
vise tiltalte. Da udvisning med sikkerhed vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlændin-
gelovens § 26, stk. 2, tildeles tiltalte alene en advarsel, jf.
udlændingelovens § 24 b, stk. 1.”
Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi vurderede efter
domsafsigelsen, hvorvidt dommen skulle forelægges for
Statsadvokaten i København med en indstilling om anke
for så vidt angår spørgsmålet om udvisning.
Der blev i vurderingen taget udgangspunkt i Den Europæ-
iske Menneskerettighedsdomstols dom af 23. juni 2008 i
sag 1638/03 (Maslov mod Østrig), hvoraf fremgår, at den
vægt, der skal lægges på de enkelte kriterier, afhænger af
den konkrete sags omstændigheder, jf. præmis 70. Det
fremgår endvidere, at der skal foreligge meget
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om kommentar til artiklen "Elev dømt for at sætte ild til sin skole: Skader for 725.000 kroner fra sn.dk den 4/1-22, og redegøre for, hvorfor den syriske gerningsmand ikke blev idømt udvisning, til justitsministeren
tungtvejende grunde for at retfærdiggøre en udvisning, når
der er tale om en fastboende udlænding, der er født her i
landet, eller som er indrejst som barn, og har tilbragt det
meste af sin barndom og ungdom her, jf. præmis 75.
Det blev herefter, navnlig på baggrund af domfældtes
unge alder på gerningstidspunktet, de samlet set gode per-
sonlige forhold og de familiemæssige forhold, herunder at
han ikke har familie i Syrien, hvilket påvirker forudsæt-
ningerne for at etablere sig i Syrien, vurderet, at sagen
ikke ville kunne føre til et andet resultat i landsretten.
Dommen blev derfor ikke indstillet til anke.
Det bemærkes i den forbindelse, at Sydsjællands- og Lol-
land-Falsters Politi har et særligt fokus på at indstille
domme til anke, når byretten, på trods af anklagemyndig-
hedens påstand om udvisning, alene idømmer en advar-
sel.”
Statsadvokaten i København har henholdt sig til Sydsjællands
og Lolland-Falsters Politis udtalelse. Rigsadvokaten kan ligele-
des henholde sig til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis ud-
talelse.”
Side 4/4