Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2476087_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. november 2021
Databeskyttelseskontoret
Abulfaz Melikov
2021-0030-6716
2194155
Besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 59 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om kommentar på artiklen Ægtepar skal skaffe accept fra Datatilsynet for at vise video af hjemmehjælp i Jyskevestkysten, den 13/10-21, til justitsministeren
2476087_0002.png
Spørgsmål nr. 59 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Ægtepar skal skaffe
accept fra Datatilsynet for at vise video af hjemmehjælp” i Jy-
skevestkysten, den 13. oktober 2021, og redegøre for, om bor-
geren lovligt kan sende videoklippet til kommunen, eller om der
skal en tilladelse fra Datatilsynet til? Vil ministeren desuden re-
degøre for, om Datatilsynet behandler sager af den karakter, og
om tilsynet tidligere har givet samtykke til lignende sager for
borgere?”
Svar:
1.
Det fremgår af den artikel, som der henvises til i spørgsmålet, at der i en
konkret sag er tvivl om, hvorvidt der er behov for en tilladelse fra Datatil-
synet til at vise kommunalbestyrelsesmedlemmer en videooptagelse af en
hjemmehjælpssituation.
Som det fremgår af Datatilsynets udtalelse nedenfor, gælder der efter de da-
tabeskyttelsesretlige regler imidlertid ikke en sådan tilladelsesordning, som
synes forudsat i den omtalte artikel.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Tv-overvågningsloven
1
indeholder regler for, hvornår navnlig
private må foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lig-
nende område, som benyttes til almindelig færdsel, og særlige
regler for videregivelse fra tv-overvågning, der er foretaget med
kriminalitetsforebyggende formål.
Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt gen-
tagen personovervågning ved hjælp af bl.a. fjernbetjent eller au-
tomatisk virkende kamera, jf. tv-overvågningslovens § 1, stk. 2.
Tv-overvågningsloven omfatter ikke etablering af tv-overvåg-
ning i private hjem, da loven er afgrænset til at gælde for områ-
der, der benyttes til almindelig færdsel. Hvis tv-overvågningen
ikke er omfattet af tv-overvågningsloven, finder de databeskyt-
telsesretlige regler i stedet anvendelse for behandling af person-
oplysninger, der sker i forbindelse med overvågningen.
1
Lovbekendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007 om tv-overvågning.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om kommentar på artiklen Ægtepar skal skaffe accept fra Datatilsynet for at vise video af hjemmehjælp i Jyskevestkysten, den 13/10-21, til justitsministeren
2476087_0003.png
Databeskyttelsesforordningen
2
gælder imidlertid ikke for be-
handling af personoplysninger, som foretages af en fysisk per-
son som led i rent personlige eller familiemæssige aktiviteter, jf.
forordningens artikel 2, stk. 2, litra c. Dette kan omfatte tv-op-
tagelser, som foretages i eget hjem.
Det er imidlertid Datatilsynets opfattelse, at i de tilfælde hvor en
person udfører arbejde af en vis varighed eller regelmæssighed
i et privat hjem, vil hjemmet skulle anses for den pågældendes
arbejdsplads, og de databeskyttelsesretlige regler vil derfor
finde anvendelse i sådanne situationer.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 7, er den data-
ansvarlige den fysiske eller juridiske person, offentlige myndig-
hed, institution eller andet organ, der alene eller sammen med
andre afgør, til hvilke formål og med hvilke hjælpemidler der
må foretages behandling af personoplysninger.
Den person, der har opsat tv-overvågningen i et privat hjem, vil
herefter være at anse som dataansvarlig for behandlingen af per-
sonoplysninger på tv-overvågningen. Det vil sige, at hvis en per-
son, der foretager tv-overvågning i sit eget hjem, f.eks. ønsker
at videregive optagelserne fra tv-overvågningen, skal videregi-
velsen have hjemmel i de databeskyttelsesretlige regler.
Det følger i den forbindelse af databeskyttelsesforordningen, at
en dataansvarlig kan behandle, herunder videregive, personop-
lysninger, hvis den dataansvarlige har et lovligt behandlings-
grundlag efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1,
litra a-f.
Af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f, frem-
går det, at en dataansvarlig kan behandle oplysninger om en re-
gistreret, hvis behandlingen er nødvendig for, at den dataansvar-
lige kan forfølge en legitim interesse, medmindre den registre-
redes interesser eller grundlæggende rettigheder, der kræver be-
skyttelse af personoplysninger, går forud herfor.
Den dataansvarlige skal således foretage en afvejning af sine in-
teresser i at behandle oplysningerne over for hensynet til den
eller de personer, der optræder på tv-overvågningen. Hvorvidt
der kan ske videregivelse af videooptagelser på baggrund af in-
teresseafvejningsreglen, kommer bl.a. an på karakteren af opta-
gelserne, herunder hvor og hvorfor videoen er optaget, i hvilken
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyt-
telse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning
om databeskyttelse).
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om kommentar på artiklen Ægtepar skal skaffe accept fra Datatilsynet for at vise video af hjemmehjælp i Jyskevestkysten, den 13/10-21, til justitsministeren
sammenhæng videoen indgår, og hvad der er formålet med vi-
deregivelsen. Det er afgørende, at de personer, der er på vide-
oen, ikke med rimelighed kan føle sig udstillet, udnyttet eller
krænket.
Efter Datatilsynets opfattelse er det muligt inden for rammerne
af de databeskyttelsesretlige regler, for en privat dataansvarlig
at videregive oplysninger om hjemmehjælp i form af videoop-
tagelser til f.eks. en kommune, når dette sker på baggrund af
konkrete omstændigheder, som nødvendiggør nærmere belys-
ning af et sagsforløb, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1, litra f.
I et tilfælde som beskrevet i den omhandlede artikel, kan en da-
taansvarlig således efter Datatilsynets opfattelse have en legitim
interesse, der går forud den registreredes interesser eller grund-
læggende rettigheder, der kræver beskyttelse af personoplysnin-
ger.
For så vidt angår spørgsmålet, om Datatilsynet skal give tilla-
delse til videregivelse af videooptagelser, kan det oplyses, at til-
synet efter de databeskyttelsesretlige regler hverken kan god-
kende eller give tilladelse til videregivelse af en videooptagelse
som den i artiklen omhandlede.”
Side 4/4