Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2543095_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. marts 2022
Formueretskontoret
Lars Møller Haase
2022-0030-7245
2333848
Besvarelse af spørgsmål nr. 587 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 587 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om redegørelse for reglerne om erstatning ved drab, og om at sørge for, at der ikke udbetales erstatning til bandemedlemmer og deres familier, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 587 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren med udgangspunkt i sagerne i Erstatningsnæv-
nets Årsrapport fra 2020 med j.nr. 19-520-03814, 19-520-
03816, 19-520-03817, 18-520-02365, 18-520-02619 og 18-520-
02620 redegøre for reglerne om erstatning ved drab? Og vil mi-
nisteren i forlængelse heraf tilkendegive, om ministeren vil
sørge for, at der ikke udbetales erstatning til bandemedlemmer
og deres familier, der skyder hinanden?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erstatningsnævnet, der har oplyst følgende om offererstat-
ningsreglerne i tilfælde af offerets (den skadelidtes) død:
”Det
følger af reglerne i erstatningsansvarsloven §§ 12-14 a og
26 a, at skadevolderen skal betale erstatning for rimelige begra-
velsesudgifter og tab af forsørger, hvis en skade har medført en
andens død, f.eks. ved en straffelovsovertrædelse som drab. I
visse tilfælde skal skadevolderen betale et overgangsbeløb til af-
dødes ægtefælle eller samlever i stedet for erstatning for begra-
velsesudgifter. Derudover kan der i forbindelse med straffelovs-
overtrædelser, der har medført døden, blive spørgsmål om beta-
ling af godtgørelse til efterladte.
Hvis de efterladte til en skadelidt, der er afgået ved døden som
følge af et drab, ikke ønsker at rejse krav om erstatning direkte
over for skadevolder, kan de i stedet indgive ansøgning herom
til nævnet efter reglerne i offererstatningsloven.
Erstatningsnævnet yder erstatning m.v. efter erstatningsansvars-
lovens §§ 12-14 a og 26 a, hvis den skadelidte afgår ved døden,
jf. § 2 i lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (of-
fererstatningsloven). Ved nævnets behandling af en ansøgning
om erstatning m.v. fra de efterladte, anvendes efter § 6 a i offer-
erstatningsloven dansk rets almindelige regler om skadevolde-
rens erstatningsansvar, herunder om nedsættelse eller bortfald af
erstatning på grund af skadelidtes eller afdødes medvirken til
skaden eller accept af risikoen for skade. Det er fast antaget i
retspraksis, at afdødes egen skyld eller accept af risikoen for
skaden også bevirker nedsættelse eller bortfald af de efterladtes
krav på erstatning.
For så vidt angår de i spørgsmålet oplistede sager, er det beskre-
vet i Erstatningsnævnets årsberetning for 2020 på side 21-22, at
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om redegørelse for reglerne om erstatning ved drab, og om at sørge for, at der ikke udbetales erstatning til bandemedlemmer og deres familier, til justitsministeren
Højesteret i en dom fra december 2019 (UfR 2020.819 H) havde
lejlighed til at tage stilling til grundlaget for vurderingen af egen
skyld/accept af risiko i et tilfælde, hvor den skadelidte på ska-
destidspunktet deltog i en hashhandel, der var kontrolleret af en
bandegruppering. Den skadelidte var udstyret med skudsikker
vest samt walkie talkie, da han blev ramt af skud fra et medlem
af en rivaliserende bandegruppering. Byretten var forinden nået
frem til, at erstatningen burde nedsættes med 1/3 henset til, at
der på skadestidspunktet var en aktuel bandekonflikt med sky-
derier i området, og at den skadelidte herefter var eller burde
være klar over, at han ved at deltage i hashsalg og vagtvirksom-
hed i området udsatte sig selv for en risiko for at komme til
skade. Landsretten nåede frem til, at erstatningen burde nedsæt-
tes med 1/2 og lagde ved sin afgørelse vægt på, at skadelidte var
registreret som værende ”i radius af og relateret til” en bande-
gruppering, som var i konflikt med en rivaliserende bande.
Landsretten lagde endvidere vægt på, at skadelidte, som på ska-
destidspunktet deltog i en vagtordning, var bekendt med, at der
under den aktuelle konflikt tidligere havde været en skudepi-
sode, og at brug af skydevåben derfor måtte anses som sandsyn-
lig. Landsretten fandt herefter ikke, at den aktuelle hændelse,
hvor skadelidte blev ramt i hovedet af skud, gik ud over, hvad
han måtte være forberedt på. Landsretten sammenholdt dog ska-
delidtes accept af risiko med skadevolders handlinger i form af
talrige skud, som blandt andet førte til, at skadelidte blev ramt i
hovedet med betydelig skade til følge. En samlet vurdering førte
herefter til, at skadelidtes erstatning blev reduceret med halvde-
len.
Højesteret lagde det samme faktum til grund, men nåede frem
til, at der henset til sagens konkrete omstændigheder ikke ville
ske nedsættelse eller bortfald af erstatningsansvaret som følge
af medvirken til skaden eller accept af risiko for skade i en sag
mod skadevolderen. Der var herefter ikke grundlag for at lade
skadelidtes erstatningskrav mod staten nedsætte eller bortfalde.
Højesteret tog samtidig principielt stilling til, at den lovændring,
som trådte i kraft den 1. juli 1985, og hvorved den tidligere gæl-
dende rimelighedsvurdering i offererstatningsloven § 8, stk. 1,
blev erstattet af samme lovs § 6 a, indebærer, at skadelidte over
for staten skal stilles på samme måde, som skadelidte ville være
stillet over for skadevolderen.
Som følge af denne dom fra Højesteret er området for nedsæt-
telse/bortfald af erstatningen som følge af egen skyld/accept af
risiko meget begrænset i forhold til tidligere og beror på en helt
konkret vurdering af skadelidtes rolle og handlinger. Der kan
således ikke siges generelt at foreligge accept af risiko, alene
fordi skadelidte har tilknytning til eller er en del af et bande-
miljø. Nævnet foretager således en konkret erstatningsretlig
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 587: Spm. om redegørelse for reglerne om erstatning ved drab, og om at sørge for, at der ikke udbetales erstatning til bandemedlemmer og deres familier, til justitsministeren
vurdering af, hvad der op til og under hændelsen er foregået
mellem skadevolder og skadelidte i den pågældende situation.
Den omstændighed, at skadevolderen som oftest har begået den
erstatningspådragende handling forsætligt, vil betyde, at hand-
lingens karakter vil kunne få ganske stor betydning ved vurde-
ringen. Der skal således meget til, for at en skadelidt konkret har
udvist egen skyld eller accept af risiko i et sådant omfang, at
erstatningen skal nedsættes endsige bortfalde, hvis der er tale
om f.eks. drab eller drabsforsøg.
Det er denne ændring af nævnspraksis som følge af Højesterets
dom fra december 2019, der ligger til grund for nævnets tilken-
delse af erstatning m.v. til de efterladte i de konkrete sager, der
er oplistet i spørgsmålet. Nævnet har i disse sager ikke fundet,
at den afdøde skadelidte havde udvist egen skyld eller accept af
risiko i et sådant omfang, at erstatningen til de efterladte kunne
nedsættes eller bortfalde.”
Som det fremgår af udtalelsen fra Erstatningsnævnet, har nævnet på bag-
grund af højesteretsdommen fra december 2019 ændret praksis i sager, hvor
der er spørgsmål om egen skyld eller accept af risiko. Der sker herefter ned-
sættelse eller bortfald af offererstatning i det omfang, der ville kunne ske
nedsættelse eller bortfald i en sag mellem skadelidte (eller dennes efterladte)
og skadevolder.
Den 19. april 2021 tilkendegav jeg i forbindelse med 1. behandlingen af
beslutningsforslag B 235/2020-21 om at fratage bandekriminelle retten til
tortgodtgørelse i forbindelse med bandekriminalitet, at jeg ville tage initiativ
til at undersøge, om vi kan ændre offererstatningsloven, så bandekriminelle,
der kommer til skade i bandekonflikter, ikke længere har ret til at kræve
statslig offererstatning.
Spørgsmålet om offererstatning til skadelidte med bandetilknytning er vig-
tigt for mig, da jeg ikke mener, at man kan forvente, at staten
via offerer-
statningsordningen
understøtter én, hvis man ved sin tilknytning til et kri-
minelt miljø sætter sig ud over og modarbejder samfundet, og i den forbin-
delse kommer til skade. Derfor indgår dette spørgsmål også i regeringens
overvejelser om nye tiltag mod bandekriminalitet.
Side 4/4