Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2543503_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
15. marts 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Hartz Reenberg
Sagsnr.: 2022-0030-7252
Dok.:
2334112
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 586 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 586 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om lovgrundlaget for at huse beboerne på Kofoedsminde, om regeringen aktivt forsøger at hjemsende beboere på Kofoedsminde, der ikke har et opholdsgrundlag i Danmark, og om det kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at hjemsende visse beboere på grund af deres lidelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 586 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for det lovgrundlag, som danner
grundlag for at huse beboerne på Kofoedsminde, samt om rege-
ringen aktivt forsøger at hjemsende beboere på Kofoedsminde,
der ikke har et opholdsgrundlag i Danmark, til deres oprindel-
sesland? Og vil ministeren i forlængelse heraf redegøre for, om
det kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser
at hjemsende visse beboere på grund af deres lidelser samt op-
lyse, om ministeren har kendskab til sager, hvor dette har været
tilfældet?”
Svar:
Hvad angår den del af spørgsmålet, der vedrører lovgrundlaget for at an-
bringe borgere på Kofoedsminde, har Justitsministeriet til brug for besva-
relsen indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten og fra Social- og Ældremi-
nisteriet.
Rigsadvokaten har i den anledning oplyst følgende:
”1.
Efter straffelovens § 16, stk. 1, er personer, der på gernings-
tidspunktet var utilregnelige på grund af sindssygdom eller lig-
nende tilstand, straffri. Tilsvarende gælder for personer, der er
mentalt retarderet i højere grad.
Herudover er personer, der på gerningstidspunktet var mentalt
retarderede i lettere grad, straffri, medmindre særlige omstæn-
digheder taler for at pålægge straf. Det samme gælder for perso-
ner, der befandt sig i en tilstand, som ganske må ligestilles med
mental retardering, jf. straffelovens § 16, stk. 2.
Straffelovens § 69 omfatter personer, der ved den strafbare
handlings foretagelse befandt sig i en tilstand, der var betinget
af mangelfuld udvikling, svækkelse eller forstyrrelse af de psy-
kiske funktioner, og som ikke er af den i § 16 nævnte beskaffen-
hed. Bestemmelsen omfatter bl.a. sinker og andre svagt bega-
vede personer, udtalt personlighedsforstyrrede personer, perso-
ner med følgevirkninger af alkohol- eller stofmisbrug, personer
med lettere demens og undertiden unge lovovertrædere.
Over for tiltalte, der frifindes for straf i medfør af straffelovens
§ 16, kan der ifølge straffelovens § 68 bl.a. træffes bestemmelse
om anbringelse i hospital for sindslidende (psykiatrisk afdeling),
Side 2/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om lovgrundlaget for at huse beboerne på Kofoedsminde, om regeringen aktivt forsøger at hjemsende beboere på Kofoedsminde, der ikke har et opholdsgrundlag i Danmark, og om det kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at hjemsende visse beboere på grund af deres lidelser, til justitsministeren
i egnet hjem eller institution til særlig pleje eller forsorg, eller
om afvænning, psykiatrisk behandling mv.
Foranstaltninger efter § 68, 2. pkt., kan desuden anvendes over
for tiltalte, der ved den strafbare handlings foretagelse var om-
fattet af § 69, idet den pågældende befandt sig i en tilstand, der
var betinget af mangelfuld udvikling, svækkelse eller forstyr-
relse af de psykiske funktioner, og som ikke var af den i § 16
nævnte beskaffenhed.
Opregningen i § 68 er ikke udtømmende, og en foranstaltning
kan tilpasses lovovertræderens individuelle behov.
Foranstaltninger efter straffelovens § 68 kan anvendes, hvis det
findes formålstjenligt for at forebygge yderligere lovovertrædel-
ser. Foranstaltningen fastsættes ved dom og kan bestå i mindre
indgribende foranstaltninger, i anbringelse i psykiatrisk afdeling
eller institution for personer med vidtgående psykiske handicap
eller i en afgørelse, der giver mulighed for administrativt, dvs.
uden yderligere medvirken af en domstol, at træffe bestemmelse
om indlæggelse/anbringelse, ligesom udskrivning kan ske ad-
ministrativt.
Det er anklagemyndighedens opgave at nedlægge påstand om
den foranstaltning, der efter anklagemyndighedens opfattelse er
mest formålstjenlig for at forebygge lovovertrædelser.
2.
Rigsadvokaten har i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om
psykisk afvigende kriminelle, fastsat nærmere retningslinjer
med hensyn til udformningen af påstande om foranstaltninger
over for mentalt retarderede, jf. straffelovens § 16, stk. 1, 2. pkt.,
eller § 16, stk. 2.
Der er ved formuleringerne af påstandene taget udgangspunkt i,
at der ikke for tiden i Danmark findes lukkede afdelinger for
personer med vidtgående psykiske handicap, men alene en sik-
ret afdeling (Kofoedsminde).
Foranstaltningerne kan inddeles i typerne I-V, hvor type I an-
vendes over for personer, der anses for at være udtalt farlige,
mens type V anvendes over for personer, der alene har behov
for støtte i hverdagen. Den begåede kriminalitets art kan ligele-
des indgå ved vurderingen af, hvilken foranstaltning der findes
formålstjenlig for at forebygge eventuelle fremtidige lovover-
trædelser.
Det bemærkes desuden, at anklagemyndigheden i anklageskrif-
tet skal angive, hvorvidt og i givet fald hvilken længstetid der
bør fastsættes for foranstaltningen, jf. straffelovens § 68 a.
Side 3/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om lovgrundlaget for at huse beboerne på Kofoedsminde, om regeringen aktivt forsøger at hjemsende beboere på Kofoedsminde, der ikke har et opholdsgrundlag i Danmark, og om det kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at hjemsende visse beboere på grund af deres lidelser, til justitsministeren
Type I.
Påstand om dom til anbringelse i sikret afdeling for per-
soner med vidtgående psykiske handicap er beregnet på mentalt
retarderede personer, der må anses som udtalt farlige og derfor
frembyder nærliggende risiko for personfarlige handlinger.
Dommen indebærer, at den pågældende anbringes på den sik-
rede afdeling på Kofoedsminde.
Type II.
Påstand om dom til anbringelse i institution for personer
med vidtgående psykiske handicap, således at domfældte efter
bestemmelse fra kommunen kan overføres til sikret afdeling, an-
vendes typisk over for mentalt retarderede, der har begået per-
sonfarlig kriminalitet i form af f.eks. brandstiftelse, røveri, vold-
tægt eller vold, og hvor det skønnes, at den mentalt retarderede
har behov for konstant overvågning, og at der er risiko for ny
personfarlig kriminalitet, således at den mentalt retarderede i gi-
vet fald hurtigt skal kunne overføres til sikret afdeling. Overfør-
sel til sikret afdeling kræver således ikke rettens godkendelse.
Dommen indebærer, at den pågældende anbringes i institution
med døgnovervågning. Overførsel til sikret afdeling vil inde-
bære en overførsel til Kofoedsminde.
Type III.
Påstand om dom til anbringelse i institution for perso-
ner med vidtgående psykiske handicap anvendes typisk over for
mentalt retarderede, der har begået personfarlig kriminalitet i
form af f.eks. brandstiftelse, røveri, voldtægt eller vold, og hvor
det skønnes, at den mentalt retarderede har behov for konstant
overvågning.
Dommen indebærer, at domfældte anbringes i åben institution
med døgnovervågning. Det betyder, at institutionen som ud-
gangspunkt ikke vil være låst, bortset fra under nogle nærmere
fastsatte betingelser, hvorefter der kan ske dørlåsning om natten
i maksimalt 8 timer.
Anklagemyndigheden skal under henvisning hertil overveje, om
der i den konkrete sag er behov for at nedlægge påstand om en
type II-dom, således at kommunen kan træffe afgørelse om
overførsel til sikret afdeling (Kofoedsminde), hvis det måtte
blive nødvendigt.
Type IV.
Påstand om dom om tilsyn af kommunen, således at
domfældte efterkommer tilsynsmyndighedens bestemmelse om
ophold og arbejde, og således at tilsynsmyndigheden kan træffe
bestemmelse om anbringelse i institution for personer med vidt-
gående psykiske handicap, anvendes i sager, hvor det må påreg-
nes, at en social indsats i form af tilsyn kan være tilstrækkelig,
men hvor der kan opstå behov for, at den mentalt retarderede
skal anbringes i institution. Påstanden forhindrer ikke, at den
domfældte anbringes i institution med døgnovervågning.
Side 4/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om lovgrundlaget for at huse beboerne på Kofoedsminde, om regeringen aktivt forsøger at hjemsende beboere på Kofoedsminde, der ikke har et opholdsgrundlag i Danmark, og om det kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at hjemsende visse beboere på grund af deres lidelser, til justitsministeren
Påstanden kan suppleres, f.eks. med et vilkår om psykiatrisk be-
handling, der også giver mulighed for lægelig godkendt behand-
ling mod misbrug.
Anbringelse i institution i henhold til en sådan dom sker ved ad-
ministrativ beslutning. Den kræver således ikke rettens godken-
delse.
Type V.
Påstand om dom om tilsyn af kommunen, således at
domfældte efterkommer tilsynsmyndighedernes bestemmelse
om ophold og arbejde, anvendes over for mentalt retarderede,
der skønnes at have behov for social støtte i dagligdagen.
Påstanden kan eventuelt suppleres med særlige vilkår om psy-
kiatrisk behandling, der også giver mulighed for lægelig god-
kendt behandling mod misbrug.”
Social- og Ældreministeriet har oplyst følgende:
”Der
findes én enkelt sikret afdeling i Danmark, som er god-
kendt til at modtage domfældte personer med varigt nedsat psy-
kisk funktionsevne. Afdelingen ligger på Kofoedsminde. Be-
stemmelserne for oprettelse af en sikret afdeling følger af lov
om social service § 108, stk. 7, som pålægger social- og ældre-
ministeren at fastsætte regler om særlige sikkerhedsforanstalt-
ninger i boformer, som er egnet til længerevarende ophold for
personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Derudover pålægges ministeren at fastsætte reg-
ler om pligt for en region eller en eller flere kommuner til at
modtage personer i de boformer, bl.a. når disse personer i hen-
hold til dom eller kendelse skal anbringes i en boform for per-
soner med betydelig nedsat psykisk funktionsevne.
Af bekendtgørelse om magtanvendelse og andre indgreb i selv-
bestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikker-
hedsforanstaltninger for voksne og modtagepligt i boformer ef-
ter lov om social service fremgår det, at en afdeling, der hele
eller næsten hele døgnet har yderdøre og vinduer konstant aflåst,
skal være godkendt som særligt sikret afdeling. Det fremgår der-
udover, at kommunalbestyrelsen for Lolland Kommune har
pligt til at etablere en særligt sikret afdeling på Kofoedsminde
og til i dette tilbud at modtage personer, som i henhold til dom
eller retskendelse skal optages i et særligt botilbud, jf. § 108, stk.
7, nr. 1-3,
i lov om social service.”
Side 5/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om lovgrundlaget for at huse beboerne på Kofoedsminde, om regeringen aktivt forsøger at hjemsende beboere på Kofoedsminde, der ikke har et opholdsgrundlag i Danmark, og om det kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at hjemsende visse beboere på grund af deres lidelser, til justitsministeren
Hvad angår den del af spørgsmålet, der vedrører hjemsendelse af beboere
på Kofoedsminde, har Justitsministeriet endvidere indhentet en udtalelse fra
Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet
for Kriminalforsorgen skal indledningsvis be-
mærke, at Kofoedsminde ikke er en institution under kriminal-
forsorgen, og at kriminalforsorgen ikke deltager i beboernes
straffuldbyrdelse. Kriminalforsorgen er desuden ikke tilsyns-
myndighed på området. Direktoratet har derfor heller ikke no-
gen konkret indsigt i beboernes strafferetlige domsgrundlag el-
ler kendskab til behandlingen af beboerne, deres sikkerheds-
mæssige udfordringer eller plejebehov mv.
For en beboer på Kofoedsminde, der er ikendt en dom efter
straffelovens § 68 til anbringelse i institution for personer med
vidtgående psykiske handikap, kan følgende to centrale regel-
grundlag for overførsel til afsoning i hjemlandet nævnes:
1) Overførsel af domfældte til afsoning i andre EU-lande
sker efter regler i Rådets rammeafgørelse 2008/909/RIA
af 27. november 2008.
Rammeafgørelsen indebærer, at en EU-medlemsstat ved
at fremsende en standardattest og den relevante dom, som
idømmer sanktionen, kan anmode myndighederne i en an-
den EU-medlemsstat om at anerkende dommen og over-
tage fuldbyrdelsen af sanktionen. En EU-medlemsstat,
som anmodes om at anerkende dommen og overtage fuld-
byrdelsen efter rammeafgørelsen, vil som udgangspunkt
være forpligtet hertil, når der er tale om en dom vedrø-
rende egne statsborgere, som vil blive udvist til hjemlan-
det som følge af dommen. Pligten gælder uafhængigt af,
om den domfældte har givet sit samtykke til overførelsen.
2) Overførsel af domfældte til afsoning i lande uden for
EU, som er medlem af Europarådet, sker efter Europarå-
dets konvention af 21. marts 1983 om overførsel af dom-
fældte og tillægsprotokol hertil fra 1997. Lande, som ikke
er medlem af Europarådet, kan tiltræde konventionen og
tillægsprotokollen efter invitation fra Europarådets Mini-
sterkomité. Overførsel af domfældte efter disse regler
kræver som udgangspunkt, at den pågældende samtykker
til overførslen, medmindre der fx er tale om en udvis-
ningsdom. Der gælder i modsætning til EU-reglerne ikke
en egentlig pligt for hjemlandet til at overtage straffuld-
byrdelsen. Konventionslandene har dertil forskellige kon-
ventionsundtagelser og nationale regler, og det vil ikke på
forhånd kunne vurderes, om et land kan og vil anerkende
en konkret anmodning om overtagelse af fuldbyrdelsen.
Side 6/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om lovgrundlaget for at huse beboerne på Kofoedsminde, om regeringen aktivt forsøger at hjemsende beboere på Kofoedsminde, der ikke har et opholdsgrundlag i Danmark, og om det kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at hjemsende visse beboere på grund af deres lidelser, til justitsministeren
Kompetencen til at anmode hjemlandet om fuldbyrdelse af dan-
ske domme i medfør af ovennævnte retsgrundlag blev ved be-
kendtgørelse nr. 2061 af 5. november 2021 overført fra Justits-
ministeriet til direktoratet pr. den 19. november 2021, og direk-
toratet har ikke behandlet overførselssager for beboere på Kofo-
edsminde.”
Det er min opfattelse, at udvisningsdømte udlændinge så vidt muligt skal
overføres til afsoning i deres hjemland. Der er tale om mennesker, der har
vendt det danske samfund ryggen, og de personer skal vores kriminalforsorg
ikke bruge ressourcer på.
Overførselssagerne har erfaringsmæssigt givet anledning til praktiske ud-
fordringer, navnlig når det kommer til sagsbehandlingstiden. Som led i
håndteringen af disse udfordringer er sagerne pr. 19. november 2021 blevet
overflyttet fra Justitsministeriets departement til Direktoratet for Kriminal-
forsorgen.
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at der siden 2017 er gennemført én
overførsel af en person, som var idømt en foranstaltningsdom til Sverige.
Alle øvrige gennemførte overførsler vedrører således personer, der er idømt
en almindelig frihedsstraf. Justitsministeriet har ikke kendskab til konkrete
sager, hvor en overførsel af en foranstaltningsdømt ikke er blevet gennem-
ført under hensyntagen til Danmarks internationale forpligtelser.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører forholdet til Danmarks
internationale forpligtelser, kan Justitsministeriet oplyse, at udsendelse af en
alvorligt syg udlænding efter omstændighederne kan rejse spørgsmål i for-
hold til den Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 3
om forbud mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende behandling el-
ler straf. Ifølge praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(EMD), skal der dog foreligge helt ekstraordinære omstændigheder for, at
artikel 3 er til hinder for udvisning eller udsendelse af alvorligt syge udlæn-
dinge, herunder psykisk syge personer. Der kan i den forbindelse henvises
til EMD’s dom af 27 maj 2008 i sagen
N. mod Det Forenede Kongerige,
præmis 42-43,
EMD’s dom af 13. december 2016 i sagen
Paposhvili mod
Belgien,
præmis 183, og EMD’s dom af
7. december 2021 i sagen
Savran
mod Danmark,
præmis 137-140. Sådanne helt ekstraordinære omstændig-
heder kan foreligge i tilfælde af udsendelse af en alvorligt syg person, hvor
der er vægtige grunde for at antage, at den pågældende, selv om døden ikke
Side 7/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om lovgrundlaget for at huse beboerne på Kofoedsminde, om regeringen aktivt forsøger at hjemsende beboere på Kofoedsminde, der ikke har et opholdsgrundlag i Danmark, og om det kan være i strid med Danmarks internationale forpligtelser at hjemsende visse beboere på grund af deres lidelser, til justitsministeren
er nært forestående, vil blive udsat for en virkelig risiko, som følge af man-
gel på passende behandling i modtagerstaten eller manglende adgang til så-
dan behandling, for at blive udsat for en alvorlig, hurtig og uoprettelig for-
værring i vedkommendes helbredstilstand, der vil resultere i en intens li-
delse eller i en væsentlig reduktion i forventet restlevetid,
jf. EMD’s dom i
den ovennævnte sag
Paposhvili mod Belgien,
præmis 183, og EMD’s dom
i sagen
Savran mod Danmark,
præmis 134, samt Jon Fridrik Kjølbro, Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention for praktikere, 5. udgave
(2020), side 386.
Side 8/8