Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2544942_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
17. marts 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Mikkel Astrup Saugmann
Sagsnr.: 2022-0030-7247
Dok.:
2333953
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 584 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 584 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om kommentar til artiklen "25-årig dansk statsborger skuddræbt i Malmø - fire personer er anholdt, bragt på www.dr.dk den 16/12-21, og om den danske bandeparagraf samt frakendelse af dansk indfødsret kan anvendes, når bandekriminelle fra Danmark begår bandekriminalitet i Sverige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 584 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "25-årig dansk statsborger
skuddræbt i Malmø -
fire personer er anholdt”, bragt på
www.dr.dk den 16. december 2021 og redegøre for, i hvilket
omfang den danske bandeparagraf samt frakendelse af dansk
indfødsret kan anvendes, når bandekriminelle fra Danmark be-
går bandekriminalitet i Sverige, herunder om indfødsretten kan
frakendes i medfør af straffelovens § 11, eller om ministeren ef-
ter en dom ved de svenske domstole alligevel kan fratage en
person sin danske indfødsret, hvis ministeren mener, at vedkom-
mende har udvist en handlemåde i Sverige, der er til alvorlig
skade for den danske stats vitale interesser?”
Svar:
1.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at straffelovens § 81 a (om straf-
forhøjelse i forbindelse med visse lovovertrædelser begået som led i en ban-
derelateret konflikt) finder anvendelse ved straffastsættelsen i sager, der på-
kendes af de danske domstole, jf. straffelovens § 10, stk. 1, hvorefter såvel
afgørelsen om straf som andre retsfølger af handlingen træffes efter dansk
lovgivning, når handlingen retsforfølges i Danmark.
Det er en betingelse for at retsforfølge strafbare lovovertrædelser i Danmark,
at der er dansk straffemyndighed.
Dansk straffemyndighed vil foreligge i forhold til handlinger foretaget i et
andet land, hvis en handling er begået
af
eller er rettet
mod
en person, der
på tidspunktet for sigtelsen har dansk indfødsret, er bosat i den danske stat
eller har lignende fast ophold her i landet, jf. straffelovens § 7, stk. 1, og §
7 a, stk. 1, og en række øvrige betingelser er opfyldt.
Det er normalt en betingelse for dansk straffemyndighed for en handling
foretaget i et andet land, at handlingen er strafbar efter lovgivningen i det
pågældende land (dobbelt strafbarhed). I sådanne tilfælde kan der ikke
idømmes strengere straf, end hjemlet på gerningsstedet, jf. straffelovens §
10, stk. 2.
Kravet om dobbelt strafbarhed fraviges i visse tilfælde, eksempelvis hvis
handlingen er begået af en person, der på tidspunktet for sigtelsen har dansk
indfødsret, er bosat i den danske stat eller har lignende fast ophold her i
landet, og handlingen er rettet mod nogen, der på tidspunktet har den nævnte
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om kommentar til artiklen "25-årig dansk statsborger skuddræbt i Malmø - fire personer er anholdt, bragt på www.dr.dk den 16/12-21, og om den danske bandeparagraf samt frakendelse af dansk indfødsret kan anvendes, når bandekriminelle fra Danmark begår bandekriminalitet i Sverige, til justitsministeren
tilknytning her til landet, jf. straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra b, dvs. så-
kaldte interne danske anliggender.
Justitsministeriet bemærker i forlængelse heraf, at det beror på en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde, om der er dansk straffemyndighed, og om
betingelserne for anvendelse af straffelovens § 81 a i øvrigt er opfyldt.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at i det omfang, der i Sverige afsiges
en straffedom, vil retsforfølgning i Danmark for de samme handlinger, som
straffedommen i Sverige vedrører, som udgangspunkt være udelukket.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”1. Det fremgår ikke af DR’s artikel, hvorvidt de anholdte er
danske statsborgere, men Udlændinge- og Integrationsministe-
riet kan oplyse om de generelle regler om frakendelse og frata-
gelse af dansk statsborgerskab.
2.
Det følger af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at den, som døm-
mes for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelo-
vens kapitel 12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod sta-
tens selvstændighed og sikkerhed) og 13 (Forbrydelser mod
statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme
m.v.), eller som ifalder straf efter straffelovens § 81 a (om for-
højet straf for overtrædelser, der har baggrund i eller er egnet til
at fremkalde en bandekonflikt), ved dom kan frakendes sin dan-
ske indfødsret, medmindre den pågældende derved bliver stat-
sløs.
Det følger derudover af indfødsretslovens § 8 B, stk. 2, at hvis
en person i udlandet er straffet for en handling, der efter ind-
fødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan medføre frakendelse af dansk
indfødsret, kan indfødsret frakendes i medfør af straffelovens §
11.
Det vil altid vil være op til domstolene at vurdere, om der kan
ske frakendelse af statsborgerskabet efter indfødsretslovens § 8
B, stk. 1 eller stk. 2, i en given sag.
Det følger desuden af indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, at den,
som har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for lan-
dets vitale interesser, af udlændinge- og integrationsministeren
kan fratages sin danske indfødsret, medmindre den pågældende
derved bliver statsløs.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 584: Spm. om kommentar til artiklen "25-årig dansk statsborger skuddræbt i Malmø - fire personer er anholdt, bragt på www.dr.dk den 16/12-21, og om den danske bandeparagraf samt frakendelse af dansk indfødsret kan anvendes, når bandekriminelle fra Danmark begår bandekriminalitet i Sverige, til justitsministeren
Det fremgår af bemærkningerne til det lovforslag, der indsatte
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, i indfødsretsloven (lovforslag nr.
L 38, som fremsat den 22. oktober 2019), at i tilfælde, hvor det
både er muligt at indlede en sag om frakendelse af dansk stats-
borgerskab i henhold til indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, hvoref-
ter frakendelse sker ved dom, og om administrativ fratagelse i
henhold til § 8 B, stk. 3, vil en frakendelsessag blive indledt i
henhold til indfødsretslovens § 8 B, stk. 1.
3.
Regeringen har den 10. februar 2022 på baggrund af indføds-
retsaftalen af 20. april 2021 fremsat lovforslag nr. L 127 om æn-
dring af indfødsretsloven (Frakendelse af statsborgerskab for
strafbare forhold, som er til alvorlig skade for statens vitale in-
teresser, m.v.), hvor der bl.a. indføres en hjemmel til, at en per-
son, som er dømt for en strafbar handling, og som derved har
udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for Danmarks
vitale interesser, skal frakendes sit danske statsborgerskab ved
dom, medmindre det vil være i strid med Danmarks internatio-
nale forpligtelser, samt til at en person, der i udlandet er straffet
for en handling, der efter § 8 B, stk. 1, skal medføre frakendelse
af indfødsret, skal frakendes sin indfødsret i medfør af straffelo-
vens § 11.”
Side 4/4