Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2543097_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. marts 2022
Politikontoret
Michelle Knudsen
2022-0030-7222
2346033
Besvarelse af spørgsmål nr. 581 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 581 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 581: Spm. om, hvordan sager, hvor borgere gør brug af deres grundlovssikrede ytringsfrihed foran ambassader, skal håndteres, og om, hvad retstilstanden er på området, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 581 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er korrekt, at der siden Ti-
bet-sagen har været uklarheder om, hvordan sager, hvor borgere
gør brug af deres grundlovssikrede ytringsfrihed foran ambas-
sader, skal håndteres, og vil ministeren forklare, hvad retstil-
standen er på området og hvad fremgangsmåden er for, hvordan
denne type sager skal håndteres?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi, der indledningsvis har oplyst, at det ikke
er politikredsens opfattelse, at der er uklarheder om håndterin-
gen af sager, hvor borgerne gør brug af deres grundlovssikrede
ytrings- og forsamlingsfrihed foran ambassader mv.
Københavns Politi har i forlængelse heraf oplyst, at politikred-
sen til stadighed har fokus på at værne om den grundlovssikrede
forsamlings- og ytringsfrihed. Det skal i den forbindelse bemær-
kes, at politiet ifølge artikel 22, stk. 2, i Wienerkonventionen af
18. april 1961 om diplomatiske forbindelser, som er gennemført
i dansk ret ved lov nr. 252 af 18. juni 1968 om diplomatiske
forbindelser, har en særlig pligt til at træffe enhver passende for-
anstaltning til beskyttelse af repræsentationens område mod en-
hver indtrængen eller beskadigelse og til at forhindre enhver for-
styrrelse af ro og orden på repræsentationens område eller kræn-
kelse af dens værdighed.
Københavns Politi har oplyst, at i det omfang politikredsen bli-
ver opmærksom på hændelser eller episoder i umiddelbar nær-
hed af en ambassade, vil Københavns Politi foretage en konkret
sikkerhedsmæssig vurdering af, i hvilket omfang der er behov
for en politimæssig indsats. Ved sikkerhedsvurderingen lægges
der bl.a. vægt på, hvorvidt ambassaden er under fast bevogtning,
erfaringer fra tidligere episoder ved ambassaden, trusselsvurde-
ringer mv.
I situationer, hvor der f.eks. på grund af en trusselsvurdering er
etableret fast bevogtning ved en ambassade, vil politiet af sik-
kerhedsmæssige årsager være særligt opmærksom på ikke vars-
lede episoder og hændelser omkring ambassaden, herunder op-
tagelse af video af ambassaden og af de sikkerhedsmæssige for-
anstaltninger, der eventuelt er etableret ved ambassaden, sam-
menstimlen af mennesker foran ambassaden, truende adfærd i
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 581: Spm. om, hvordan sager, hvor borgere gør brug af deres grundlovssikrede ytringsfrihed foran ambassader, skal håndteres, og om, hvad retstilstanden er på området, til justitsministeren
området mv. I sådanne situationer, der er jævnligt forekom-
mende, vil Københavns Politi foretage en nærmere undersø-
gelse, herunder ved at spørge ind til de pågældende personers
ærinde med henblik på at afværge fare for forstyrrelse af den
offentlige orden samt fare for enkeltpersoners og den offentlige
sikkerhed.
I hvilket omfang, der i forbindelse med en sådan sikkerheds-
mæssig undersøgelse er anledning til at foretage indgreb efter
politilovens bestemmelser om påbud, besigtigelse, fratagelse af
genstande eller frihedsberøvelse, afhænger af den konkrete situ-
ation og beror på det politifaglige skøn, der skal foretages i den
anledning. Hvis der eksempelvis er tale om ambassader, hvor
trusselvurderingen har medført fast bevogtning, kan der ved
ikke varslede episoder og hændelser være behov for en øjeblik-
kelig indskriden og tilbageholdelse af personer med henblik på
at foretage den sikkerhedsmæssige vurdering, der nødvendigvis
skal foretages med det samme.
Hvorvidt et indgreb, herunder udstrækningen af det, er beretti-
get, vil afhænge af, om indgrebet har været nødvendigt, propor-
tionalt og udgør det mindst indgribende, tilstrækkelige middel i
situationen.
Københavns Politi har endvidere oplyst, at politikredsen i for-
bindelse med forsamlinger, anmeldte såvel som uanmeldte, vil
foretage en konkret vurdering af, om det er sikkerhedsmæssigt
forsvarligt at placere forsamlingen på det angivne sted, idet det
bemærkes, at politiet kan give påbud om, at en forsamling skal
afholdes et andet sted end det påtænkte, når der er begrundet
frygt for fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden,
herunder betydelig forstyrrelse af færdslen, eller fare for enkelt-
personers eller den offentlige sikkerhed, jf. politilovens § 7, stk.
3. Er der tale om forsamlinger ved ambassader, som politiet
ifølge Wienerkonventionen har en særlig forpligtelse til at be-
skytte, vil vurderingen bl.a. afhænge af tidligere erfaringer med
kasteskyts eller andre angreb mod ambassaden og dens ansatte,
trusselsvurderinger, konfliktniveau mellem to parter mv. I for-
bindelse med en sådan vurdering foretages en afvejning af den
sikkerhedsmæssigt forsvarlige afvikling af arrangementet sam-
menholdt med politiets forpligtelse til at sikre, at ytrings- og for-
samlingsfriheden skal kunne udfoldes i rimeligt omfang i til-
knytning til det, som meningstilkendegivelsen vedrører.
Rigspolitiet kan tilslutte sig vurderingen fra Københavns Politi
om, at der ikke er uklarhed om håndteringen af sager, hvor bor-
gere gør brug af deres grundlovssikrede forsamlings- og ytrings-
frihed foran ambassader. Politiets håndtering af sådanne sager
vil imidlertid altid
som det også fremgår af udtalelsen fra Kø-
benhavns Politi
bero på en konkret vurdering af på den ene
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 581: Spm. om, hvordan sager, hvor borgere gør brug af deres grundlovssikrede ytringsfrihed foran ambassader, skal håndteres, og om, hvad retstilstanden er på området, til justitsministeren
side sikkerheden i forhold til den enkelte ambassade og på den
anden side karakteren og forløbet af det arrangement, som af-
holdes.”
Side 4/4