Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2537884_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2022
Forvaltningsretskontoret
Anna Seneberg Winkel
2022-0030-7216
2330199
Besvarelse af spørgsmål nr. 575 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 575 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om problemet med overholdelse af tidsfristerne i aktindsigtssager, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 575 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil
tage på baggrund af problemet med overholdelse af tidsfristerne
i aktindsigtssager, og vil ministeren kortlægge, hvad årsagerne
er til, at fristerne ikke overholdes?
Der henvises til artiklen »Regeringen overskrider frister for akt-
indsigt: - Åbenhed er tydeligvis ikke en prioritet, siger støtte-
parti« på www.tv2.dk den 13. februar 2022.”
Svar:
1.
Det er vigtigt, at myndigheder mv. behandler anmodninger om aktindsigt
så hurtigt som muligt. Det er således en væsentlig forudsætning for, at of-
fentlighedsloven kan opfylde sin intention om særligt at understøtte medi-
ernes adgang til at orientere offentligheden om aktuelle sager, der er under
behandling i den offentlige forvaltning.
2.
Det følger af offentlighedslovens § 36, stk. 2, at en myndighed mv. snarest
skal afgøre, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes, og at en
anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter
modtagelsen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kom-
pleksitet undtagelsesvis ikke er muligt.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen i § 36, stk. 2, (jf. lov-
forslag nr. L 144 af 7. februar 2013), at udtrykket »snarest« indebærer, at
anmodninger om aktindsigt ”skal behandles og afgøres så hurtigt som mu-
ligt.”
Særligt hvad angår fristen på 7 arbejdsdage fremgår følgende af bemærk-
ningerne til bestemmelsen:
”Det følger af bestemmelsen i 2. pkt., at en anmodning om akt-
indsigt
som udgangspunkt
skal være færdigbehandlet
inden syv
arbejdsdage
efter, at anmodningen er modtaget. Dette følger af,
at det i bestemmelsen er forudsat, at det kun vil være »undtagel-
sesvist«, at en anmodning ikke vil kunne færdigbehandles inden
for den nævnte frist.
En udsættelse af færdigbehandlingen af en aktindsigtsanmod-
ning udover sagsbehandlingsfristen på syv arbejdsdage kan efter
bestemmelsen være begrundet i f.eks. sagens omfang eller kom-
pleksitet. Bestemmelsen bygger imidlertid på en forudsætning
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om problemet med overholdelse af tidsfristerne i aktindsigtssager, til justitsministeren
om, at afgørelsen af spørgsmålet om aktindsigt
navnlig
vil
kunne udskydes som følge af sagens omfang eller kompleksitet.
Med udtrykket
»sagens omfang«
sigtes først og fremmest til an-
tallet af dokumenter, der er omfattet af den enkelte anmodning
om aktindsigt. Med udtrykket
»sagens kompleksitet«
sigtes der
dels til de juridiske spørgsmål, som en aktindsigtsanmodning
kan rejse, dels til, om en anden myndighed eller en virksomhed
skal høres om aktindsigtsanmodningen. Det forudsættes, at en
myndighed m.v. i givet fald fastsætter en kort høringsfrist, der
tager behørigt hensyn til, at aktindsigtsanmodningen så vidt mu-
ligt skal færdigbehandles inden for rimelig tid.
Det forhold, at udsættelse af færdigbehandlingen af en aktind-
sigtsanmodning udover fristen på syv arbejdsdage f.eks. kan
være begrundet i sagens omfang eller kompleksitet, indebærer,
at der ikke er tale om en udtømmende opregning af de forhold,
der kan begrunde en sådan udsættelse. Som et andet eksempel
på, at det kan være berettiget at udsætte færdigbehandlingen kan
nævnes det tilfælde, hvor den pågældende myndighed m.v. på
grund af tidligere indgivne anmodninger om aktindsigt ikke kan
(færdig)behandle den foreliggende anmodning inden for den
nævnte frist, selvom anmodningen vedrører et begrænset antal
dokumenter. Hvis en myndighed holder lukket i en sammen-
hængende periode f.eks. omkring jul og nytår af en sådan
længde, at anmodningen om aktindsigt ikke (med rimelighed)
kan forventes færdigbehandlet inden for fristen på syv arbejds-
dag, vil dette også kunne begrunde, at fristen overskrides, jf. pkt.
4.17.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
[…]
Det fremgår af 2. pkt., at det kun vil være »undtagelsesvist«, at
en anmodning ikke kan færdigbehandles inden for fristen på syv
arbejdsdage. Dette udtryk bygger på en forventning om, at an-
tallet af aktindsigtssager, hvor denne frist ikke kan overholdes,
i det samlede billede af aktindsigtssager for samtlige landets
myndigheder m.v. ikke må være det normale.”
Offentlighedsloven regulerer således ikke, hvor stor en andel af den enkelte
myndigheds mv. anmodninger om aktindsigt, der skal være færdigbehandlet
inden for 7 arbejdsdage. Dette vil
i sagens natur
afhænge af bl.a. karak-
teren og omfanget af de anmodninger, som myndigheden mv. modtager.
3.
Det fremgår af den i spørgsmålet omtalte artikel, at artiklen bygger på tal
for 2020 og 2021 fra 14 ministerier, og at gennemsnittet af disse tal viser, at
svarfristen på 7 arbejdsdage overholdes i halvdelen af sagerne.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 575: Spm. om problemet med overholdelse af tidsfristerne i aktindsigtssager, til justitsministeren
Som det fremgår af de ovenfor gengivne bemærkninger til offentlighedslo-
vens § 36, stk. 2, bygger udtrykket »undtagelsesvist« på en forventning om,
at antallet af aktindsigtssager, hvor fristen på 7 arbejdsdage ikke kan over-
holdes, i det samlede billede af aktindsigtssager for samtlige landets myn-
digheder mv. ikke må være det normale. Udtrykket knytter sig således ikke
alene til landets ministerier eller en delmængde heraf.
Justitsministeriet har ikke kendskab til sagsbehandlingstiderne hos andre
ministerier, herunder de fem ministerier hvis sagsbehandlingstider ikke ind-
går i grundlaget for den nævnte artikel. Ministeriet kan dog mere generelt
oplyse, at opgavevaretagelsen i ministerier ofte sker i samarbejde med andre
ministerier eller styrelser, og at der som følge heraf ofte er behov for at høre
andre myndigheder om aktindsigtsanmodninger. Som det fremgår af de gen-
givne bemærkninger til offentlighedsloven, vil behovet for at foretage hø-
ring kunne begrunde, at fristen på 7 arbejdsdage ikke kan overholdes.
For Justitsministeriets vedkommende kan det oplyses, at ministeriet har stort
fokus på at behandle anmodninger om aktindsigt så hurtigt som muligt.
Justitsministeriet behandler årligt ca. 500-600 anmodninger om aktindsigt
efter offentlighedsloven, og ministeriet behandlede i 2020 og 2021 hen-
holdsvis 57 og 50 pct. af sagerne inden for 7 arbejdsdage. Justitsministeriets
gennemsnitlige sagsbehandlingstid har overordnet ligget på samme niveau
siden 2018 og offentliggøres løbende på ministeriets hjemmeside.
4.
Jeg har i forlængelse af beslutningsforslag nr. B 169, der blev vedtaget af
Folketinget den 4. maj 2021, haft drøftelser i forligskredsen bag offentlig-
hedsloven (Socialdemokratiet, Venstre og Det Konservative Folkeparti)
samt Folketingets øvrige partier med henblik på at afdække partiernes kon-
krete ønsker til ændring af offentlighedsloven, og hvilken proces partierne
måtte se for sig.
Der er
ikke overraskende
meget forskellige ønsker til offentlighedslo-
vens udformning. Det omfatter bl.a. forslag til nedbringelse af sagsbehand-
lingstiderne i sager om aktindsigt. Konkrete forslag til en ændring af loven
samt eventuelle undersøgelser i den forbindelse tages bedst i forbindelse
med de igangværende drøftelser.
Side 4/4