Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2526596_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2022
2021-0035-0255
2293274
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål B-C (Alm. del fra Fol-
ketingets Retsudvalg
Samrådsspørgsmål B:
Vil ministeren redegøre for, hvornår regeringen har planer om at leve
op til ambitionen i den politiske forståelse ´Retfærdig retning for Dan-
mark´, indgået den 25. juni 2019 mellem S, RV, SF og EL, om at arbejde
for at fremme ytringsfriheden for offentligt ansatte, og hvornår ministe-
ren vil fremsætte lovforslag eller tage initiativ til at indlede de politiske
drøftelser om at fremme ytringsfriheden for offentligt ansatte, som mini-
steren varslede under behandlingen af B 285 (folketingsåret 2020-21)
(om at sikre offentligt ansattes ytringsfrihed), i overensstemmelse med
Ytringsfrihedskommissionens udmeldinger om, at der er behov for at
tænke nyt, og set i lyset af at der stadig er store udfordringer i forhold til
offentligt ansattes ytringsfrihed, jf. f.eks. artiklerne ´Ledelsen forklarede
mistede opkald med genåbningen. Nu anklager 35 ansatte deres chefer
for at være roden til problemet´ fra berlingske.dk den 3. oktober 2021,
´Jordemoder råbte op om dårlige arbejdsvilkår på fødeafdelingerne: Nu
er hun frataget alle sine vagter´ fra bt.dk den 30. september 2021 og
´Hærchefen kaldte whistleblowerordning for 'stikkerlinje': 'Det er sinds-
sygt uheldigt, at det er mig, der siger det'´ fra dr.dk den 6. oktober 2021?”
Samrådsspørgsmål C:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at
leve op til ambitionen om at arbejde for at fremme ytringsfriheden for
offentligt ansatte, herunder hvordan ministeren forholder sig til initiati-
ver, der indebærer f.eks. delt eller omvendt bevisbyrde og lovfæstelse af
regler om offentligt ansattes ytringsfrihed?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-22 om ytringsfrihed for offentlig ansatte, jf. REU alm. del - samrådsspm. B og C, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet.
Jeg vil gerne takke spørgeren for at bringe dette vigtige
emne op.
Ytringsfrihed er en grundpille i det danske samfund. Den
er forudsætningen for demokrati og et demokratisk sin-
delag hos danskerne. Derfor skal vi blive ved med at
holde ytringsfriheden i hævd. Også når det gælder offent-
ligt ansatte, som jo qua deres ansættelse kan bidrage med
vigtig viden til den offentlige debat. Det er vigtigt, at de
rent faktisk også benytter sig af deres ytringsfrihed og
bidrager til den offentlige debat.
Jeg kan derfor forsikre spørgeren om, at vi har et fælles
ønske om at fremme offentligt ansattes ytringsfrihed.
[Indkaldelse til forhandlinger]
Regeringen har ikke glemt det håndslag, der blev givet i
forståelsespapiret fra juni 2019.
Jeg har tidligere tilkendegivet [i forbindelse med første-
behandlingen af beslutningsforslag nr. B 285 i maj], at
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-22 om ytringsfrihed for offentlig ansatte, jf. REU alm. del - samrådsspm. B og C, til justitsministeren
jeg efter sommerferien ville indkalde til politiske drøftel-
ser om, hvordan vi kan udmønte forståelsespapirets am-
bition om at fremme offentligt ansattes ytringsfrihed.
Drøftelserne kom ikke til at finde sted inden jul. Det
skyldtes bl.a., at der pågik et stort arbejde med at få lan-
det en god flerårsaftale for kriminalforsorgen. Det ved
jeg, at spørgeren også var optaget af. Og det lykkedes
heldigvis.
Det ændrer ikke ved, at regeringen fortsat er optaget af at
indfri forståelsespapirets ambition om at fremme offent-
ligt ansattes ytringsfrihed. Og jeg vil indkalde til drøftel-
ser.
[Om whistleblowerloven]
Jeg vil i øvrigt gerne benytte lejligheden til at minde om
et vigtigt supplement til offentligt ansattes ytringsfrihed,
som vi
i samarbejde med bl.a. spørgerens parti
vedtog
lige før sommerferien. Jeg tænker selvfølgelig på whist-
leblowerloven, som implementerer whistleblowerdirek-
tivet i dansk ret.
Helt konkret indebærer loven bl.a., at offentlige arbejds-
pladser med 50 eller flere ansatte siden 17. december sid-
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-22 om ytringsfrihed for offentlig ansatte, jf. REU alm. del - samrådsspm. B og C, til justitsministeren
ste år har været forpligtet til at etablere en whistleblower-
ordning. Derudover stiller loven en række klare krav til
behandlingen af indberetninger.
Whistleblowerloven er med til at sikre trygge rammer
for, at man kan indberette oplysninger om ulovlige for-
hold på arbejdspladsen. Det er afgørende, at det er trygt
at være whistleblower, fordi det er i offentlighedens in-
teresse, at ulovlige forhold på offentlige og private ar-
bejdspladser kommer frem i lyset.
Whistleblowerordningerne skal ses som et supplement til
den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen
om fejl og utilfredsstillende forhold.
Og whistleblowerloven udgør også et vigtigt supplement
til offentligt ansattes ytringsfrihed.
Tilsammen er formålet med både reglerne om offentligt
ansattes ytringsfrihed og whistleblowerloven, at offent-
ligt ansatte skal være trygge
både ved at bringe kritik
op internt på arbejdspladsen og ved at ytre sig offentligt,
også selvom det er kritiske ytringer om arbejdspladsen.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-22 om ytringsfrihed for offentlig ansatte, jf. REU alm. del - samrådsspm. B og C, til justitsministeren
[De konkrete sager]
Så har spørgeren henvist til tre konkrete sager, som der
også er stillet skriftlige udvalgsspørgsmål om.
Jeg vil
som det også fremgår af besvarelserne af ud-
valgsspørgsmålene
afholde mig fra at kommentere de
konkrete sager.
Det ville under alle omstændigheder ikke tilkomme mig,
da jeg som justitsminister ikke er ansvarlig for de områ-
der, som sagerne handler om.
Jeg vil dog gerne understrege, at jeg er meget optaget af,
at offentligt ansatte benytter sig af deres ytringsfrihed og
bidrager til den offentlige debat.
[Lovfæstelse og delt eller omvendt bevisbyrde]
Endelig er der spørgsmålet om, hvilke initiativer jeg vil
tage for at leve op til ambitionen om at fremme offentligt
ansattes ytringsfrihed.
Min opfattelse er, at der desværre ikke findes snuptags-
løsninger.
De hidtidige tiltag til at styrke offentligt ansattes ytrings-
frihed har ikke bragt os i mål. Selv blandt eksperter er der
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-22 om ytringsfrihed for offentlig ansatte, jf. REU alm. del - samrådsspm. B og C, til justitsministeren
2526596_0006.png
delte meninger om, hvordan vi bedst når den fælles mål-
sætning om at fremme offentligt ansattes ytringsfrihed.
Ytringsfrihedskommissionen var delt i spørgsmålet om,
hvorvidt man bør lovfæste de gældende regler om offent-
ligt ansattes ytringsfrihed.
På den ene side mente flertallet, at en lovfæstelse vil
sende et vigtigt og værdifuldt signal om opbakning til of-
fentligt ansatte og give et bedre overblik over reglerne.
På den anden side pegede mindretallet på, at årsagen er
identifikation med arbejdspladsen, fejlopfattelse af loya-
litetspligten, frygt for at skabe et dårligt arbejdsklima
samt frygt for karrieremæssige konsekvenser.
Mindretallet fandt derfor, lidt forenklet sagt, at navnlig
kulturen
og ikke reglernes indhold
er den vigtigste
barriere. Derfor var holdningen, at man i stedet for en
lovfæstelse burde indskærpe reglerne over for lederne og
informere de ansatte bedre om muligheden for at ytre sig.
Der var også delte meninger blandt medlemmerne af Ud-
valget om offentligt ansattes ytringsfrihed og whistleblo-
werordninger. Udvalget afgav sin betænkning i 2015,
hvor et flertal ikke anbefalede en lovfæstelse.
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-22 om ytringsfrihed for offentlig ansatte, jf. REU alm. del - samrådsspm. B og C, til justitsministeren
I vidt omfang er der altså en fælles forståelse af de cen-
trale udfordringer. Men omvendt er eksperterne ikke
enige om, hvordan det er bedst at sætte ind.
Derfor vil jeg også forbeholde mig retten til at blive klo-
gere, og jeg vil ikke på forhånd lægge mig fast på, hvilke
initiativer de politiske drøftelser skal munde ud i.
Regeringen har desuden indkaldt til forhandlinger om yt-
ringsfrihed og selvcensur, som begynder på fredag. Vi
skal både værne om retten til at ytre os og sikre, at det er
trygt at gøre det.
[Afrunding]
Så for at opsummere:
Regeringen har ikke glemt det håndslag, der er givet i
forståelsespapiret, og regeringen deler til fulde spørge-
rens ambition og ønske om at fremme offentligt ansattes
ytringsfrihed.
De politiske drøftelser bliver desværre på et senere tids-
punkt, end jeg havde håbet, men jeg kan forsikre spørge-
ren om, at de kommer til at finde sted. Og det ser jeg frem
til.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 8/2-22 om ytringsfrihed for offentlig ansatte, jf. REU alm. del - samrådsspm. B og C, til justitsministeren
Tak for ordet.
8